| کد خبر: 258582 |

◄ ارسال پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه و 5 نکته مهم درباره آن

در روزهای اخیر کشورهای ذیربط در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از ارسال این پرونده به دادگاه لاهه خبر داده اند و بررسی این پرونده در دادگاه مذکور پیامدهای خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

تین نیوز

در روزهای اخیر کشورهای ذیربط در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از ارسال این پرونده به دادگاه لاهه خبر داده اند و بررسی این پرونده در دادگاه مذکور پیامدهای خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

هجدهم دی ماه سال 1398 یکی از تیره ترین روزهای صنعت هوانوردی ایران بود چرا که در این روز پرواز رجیستری شده با شماره ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از تیک آف از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌ یف مورد اصابت دو موشک پدافند نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت و ساقط شد. این سانحه تلخ منجر به جان باختن 176 نفر با ملیت های ایرانی، اوکراینی، سوئدی، بریتانیایی و کانادایی شد.

در روزهای اخیر اعلام شد کشورهای خارجی که شهروندان آنها در این سانحه جان خود را از دست داده اند پرونده سانحه را به دیوان بین المللی دادگستری لاهه ارسال کرده اند. وزارت امور خارجه در واکنش به این اقدام توضیحاتی ارائه کرده است که نکات مهم این توضیحات را در ادامه مرور می کنیم.

1. همکاری ایران با متخصصان برای بررسی سانحه

ایران همکاری لازم را برای بررسی سانحه با کشورهای ذیربط انجام داده است. این همکاری شامل صدور فوری روادید برای بیش از 50 متخصص از کشورهای اوکراین و کانادابه منظور حضور در محل سانحه بوده است.

2. تهیه گزارش فنی حادثه در چارچوب قوانین بین المللی

ایران در چارچوب قوانین هوانوردی بین المللی، با تشکیل گروه فنی مستقل، گزارش فنی مربوطه را در زمان تعیین شده با مشارکت کارشناسانی از کشورهای فرانسه، آمریکا، اوکراین، کانادا و بریتانیا تهیه و برای کلیه کشورهای ذیربط و سازمان ایکائو ارسال کرده است.

3. دلجویی و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان

ایران ضمن دلجویی در چارچوب استانداردهای بین المللی و فراتر از تعهدات بین المللی، مبلغ یکصد و پنجاه هزار دلار به عنوان غرامت سانحه را تعیین و به تعداد قابل توجهی از خانواده ها، مبلغ مذکور را پرداخت شده است.

4. رسیدگی قضایی به پرونده سانحه در دادگاه نظامی

مسئولان قضایی بررسی سانحه را مبتنی بر قوانین ایران انجام دادند و اقدام به برگزاری بیست جلسه دادرسی با حضور خانواده های جان باختگان کردند و پس از  استماع اظهارات شاکیان و وکلای آنها و دفاعیات متهمان، در اسفند ۱۴۰۱ مبادرت به صدور رأی و محکومیت متهمان  کرد. ضمنا برخی از اصحاب دعوا نسبت به رای صادره، درخواست تجدید نظر خواهی کرده اند.

5. آمادگی ایران برای مذاکره با کشورهای ذیربط

ایران همواره آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با کشورهای مرتبط اعلام نموده و به منظور نشان دادن حسن نیت و جلوگیری از سوء استفاده از این سانحه دردناک، آمادگی خود را برای انجام مذاکرات جمعی با چهار دولت، در مکان و زمان مشخص اعلام و همچنان منتظر پاسخآنهابرای برگزاری مذاکرات است.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.