| کد خبر: 174301 |

به بهانه روز آتش نشانی

◄ نقش ایمنی زمینی فرودگاهی در پروازهای ایمن

هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی بهانه‌ای شد تا امروز به جایگاه و سهم اداره‌کل ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاهی در چرخه پرواز بیندازیم.

تین نیوز

هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی بهانه‌ای شد تا امروز به جایگاه و سهم اداره‌کل ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاهی در چرخه پرواز بیندازیم.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس آمارهای اعلام‌شده بیش از 70‌درصد سوانح هوایی در جهان در فرودگاه‌ها یا حومه آن‌ها اتفاق می‌افتد از همین‌رو یکی از نکات مهم در بحث آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاهی «آموزش» است که بر اساس اعلام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در یک سال گذشته بیش از 40‌هزار نفر آموزش‌های تخصصی و بیش از 960 نفر آموزش تخصصی در حوزه آمادگی جسمانی در پایگاه اورژانس هفت استان کشور دیده‌اند.

توانمندها و قابلیت‌های فنی فارغ‌التحصیلان رشته ایمنی زمینی فرودگاهی

دانشجویان رشته ایمنی زمینی فرودگاهی پس از فارغ‌التحصیلی به قابلیت و توانمندی‌هایی ازجمله اجرای دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ICAO) جهت پیشگیری از سوانح هوایی در فرودگاه، شرکت در عملیات مختص سوانح هوایی، نظارت بر کنترل تردد بر وسایل نقلیه در سطوح پروازی، تهیه گزارش‌های تخصصی جهت ارائه به مبادی مسئول، فرماندهی و هدایت گروه‌های عملیات آتش‌نشانی و نجات در فرودگاه‌ها، تست و آزمایش مواد خاموش‌کننده و انجام بازدیدهای ادواری از وسایل آتش‌نشانی و تایید کاربری آن‌ها، هدایت زمینی هواپیماها در سطوح پروازی و تعیین موقعیت پارک... دست پیدا می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان رشته ایمنی زمینی فرودگاهی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان اپراتور ماشین‌های ایمنی و زمینی شرکت فرودگاه‌های کشور، تکنیسین ایمنی زمینی شرکت فرودگاه‌های کشور، سرکشیک ایمنی زمینی فرودگاه‌های کشور، کاردان ایمنی زمینی شرکت فرودگاه‌های کشور مشغول به کار شوند.

آمار 70 درصدی سوانح هوایی جهان در فرودگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان هواپیمایی کشوری صدور دستورالعمل‌های موردنیاز در امور امنیتی زمینی، آتش‌نشانی و آموزشی کارکنان و نظارت بر حسن اجرای آن است چرا که بر اساس آمارهای اعلام‌شده بیش از 70 درصد سوانح هوایی در جهان در فرودگاه‌ها یا حومه آن‌ها اتفاق می‌افتد از همین رو  نقش واحد ایمنی و آتش‌نشانی در برقراری پرواز ایمن بسیار حائز اهمیت است که در راستای آن سازمان‌های بین‌المللی هواپیمایی هم تاکید فراوانی در رعایت شاخص‌ها توسط فرودگاه‌ها دارند تا بتوانند ضمن ارتقاء سطح ایمنی در فرودگاه‌ها، تلفات جانی و مالی ناشی از سوانح هوایی را به حداقل برسانند.

تشریح وظایف رشته ایمنی زمینی فرودگاهی

ایمنی زمینی فرودگاه در شرایط بحرانی وظایف سخت و خطیری بر عهده دارند که می‌توان به مواردی هم چون کمک به تخلیه مردم در شرایط تهدید حیات، مبارزه با آتش‌سوزی با استفاده از طیف وسیعی از تجهیزات، نظارت بر انجام کمک‌های اولیه،  حفاظت از اموال و دارائی‌های در معرض خطر آتش‌سوزی، حفاظت از محیط‌زیست (در صورت لزوم) در شرایط وقوع وضعیت اضطراری،  شرکت در مانورها و تمرینات سازمانی برای کنترل آتش‌سوزی و نجات،  شرکت در بازدید و سرکشی ایمنی و بازرسی از زنگ و آلارم اعلان آتش،  تست و نگهداری خودروهای آتش‌نشانی و تجهیزات دیگر، انجام عملیات در مرکز کنترل آتش‌نشانی فرودگاه از جمله آن‌هاست.

ایمنی در این بخش از صنعت به قسمت‌های مختلفی از قبیل ایمنی زمینی فرودگاهی، ایمنی هنگام پرواز، ایمنی از نظر فنی، مراقبت پرواز و... تقسیم می‌شود. از همین‌رو ایمنی زمینی فرودگاهی یکی از تخصص‌هایی است که با آموزش‌ها و تمرینات متعدد، تعدادی از کارمندان مربوطه را شامل می‌شود و آن‌ها مسوول حفاظت از هواپیما تا حدود هشت‌مایلی از فرودگاه و درون فرودگاه هستند که بر اساس آن بیش‌ترین آسیب برای هواپیما به جز مسایل فنی و هواپیماربایی، به زمان نشست و برخاست هواپیما مربوط می‌شود. این آسیب‌ها می‌تواند در اثر بازنشدن چرخ‌ها در هنگام فرود، شعله‌ورشدن موتور، صدمه‌دیدن بال‌ها، برخورد پرندگان و... باشد و کارمندان این قسمت بیش‌تر در زمان فرود به صورت آماده باش برای رسیدن به منطقه مورد نظر هستند تا بتوانند در کم‌ترین زمان ممکن به صحنه حادثه برسند و از افزایش تلفات و خسارات جلوگیری کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.