| کد خبر: 171798 |

◄ آسمان، تا پایان سال 10 فروند هواپیما می‌خرد

شرکت هواپیمایی آسمان قصد دارد تا پایان سال جاری 10 فروند هواپیمای دست دوم بخرد.

تین نیوز

در هفته جاری هفته‌نامه «حمل‌ونقل» میزبان مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی آسمان بود و با وی گفتگوی مفصلی انجام داد. محمد گرجی در مصاحبه به تشریح برنامه‌های خود برای تغییر چهره ظاهری این شرکت پرداخت و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های او تا پایان سال جاری خرید ۱۰ فروند هواپیماست تا بتواند این شرکت را به دوران اوج خود برساند.

او در خصوص نحوه تأمین مالی این هواپیماها توضیحاتی داد و گفت: همان‌طور که می‌دانید در شرایط فعلی فاینانسورهای خارجی پا پیش نمی‌گذارند و بانک‌های ایرانی تنها امید ما هستند.

محمد گرجی با بیان اینکه ما برای خرید هواپیمای دست دوم در حال مذاکره هستیم، عنوان کرد: اگر ما نتوانیم اقدام به خرید هواپیماهای دست‌دوم کنیم شرایط برای تغییر چهره آسمان بسیار سخت خواهد شد. چرا که بنده معتقدم ما باید ناوگان آسمان را به‌نحوی مجهز کنیم که هواپیماهای پشتیبان در فرودگاه‌های مرکزی و اصلی مستقر شوند تا به آمار پروازی سال ۹۱ یعنی روزانه ۱۶۰ پرواز برسیم.

 وی در ادامه افزود:  درحال‌حاضر تعداد پروازهای آسمان روزانه به ۱۰۰ پرواز رسیده و این بدان معناست که این شرکت طی چند سال اخیر حدود ۶۰ پرواز را به‌صورت روزانه از دست داده است و ما به هر میزان بتوانیم این تعداد پرواز را جبران کنیم، به آن تغییر چهره که در ابتدا خدمت شما عرض کردم نزدیک‌تر خواهیم شد. 

هواپیمای آسمان

مدیرعامل آسمان با اشاره به آمار تعداد ناوگان این شرکت بیان کرد: آسمان در حال‌ حاضر 6 فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰، چهار فروند هواپیمای ۴۰۰-۷۳۷، شش فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ فعال، پنج فروند ATR که سه فروند آن فعال است و چهارمین فروند آن هم به‌زودی فعال می‌شود، دارد. ما یک فروند ایرباس ۳۴۰ هم داریم که به‌زودی وارد خط پروازی خواهد شد. قصد داریم تعداد ناوگان فوکر خود را به هشت فروند برسانیم چراکه این هواپیماها برای فعال کردن پروازها در مناطق کمتر برخوردار بسیار مناسب است.

گرجی در پاسخ به این سوال که شما تا پایان سال چند فروند هواپیما می‌توانید بخرید؟ توضیح داد: ما در مذاکراتی که برای خرید هواپیمای دست‌دوم داشتیم قرار است دو فروند ایرباس ۳۲۰ و دو فروند هواپیمای ۷۳۷ بخریم که خرید این هواپیماها دور از دسترس نیست. اما اگر آسمان بخواهد تغییر چهره خوبی بدهد حداقل باید تا پایان سال جاری بتواند ۱۰ فروند هواپیما بخرد که اگر این موضوع محقق نشود، کار شرکت بسیار سخت خواهد شد و ما هر چه نقدینگی‌مان زیاد نشود برای پرداخت‌ها مشکل خواهیم داشت. 

او افزود: بنده امیدوار هستم که بتوانیم منابع مالی این هواپیما را تأمین کنیم تا این تعداد هواپیما وارد ناوگان این شرکت شود. این هواپیماها خیلی گران نخواهند بود چراکه تمرکز ما روی خرید هواپیماهای بالای ۱۹۹۸ خواهد بود و به و موازات برای اجاره هواپیما نیز برنامه‌های قابل‌توجهی در دست اجرا داریم.

 مدیرعامل آسمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا به روش فاینانس برای خرید این هواپیماها فکر می‌کنید؟ گفت: خیر، همان‌طورکه می‌دانید در شرایط فعلی فاینانسورهای خارجی پا پیش نمی‌گذارند  و بانک‌های ایرانی تنها امید ما هستند، اما با کمال میل از فاینانسورهای خارجی دعوت خواهیم کرد.

وی در این توضیح این سوال که این وام‌ها به‌صورت ریالی خواهد بود یا ارزی؟ اینگونه پاسخ داد: ما اگر ریال وام بگیریم باید ریال پس بدهیم  و اگر دلار بگیریم باید دلار پس بدهیم که در این شرایط ترجیح می‌دهیم طرف مقابل با ما با ریال کار کند. از سوی دیگر با توجه به این‌که ما باید ریال را به دلار تبدیل کنیم امیدوارم که بتوانیم در موقعیت مناسب این کار را انجام بدهیم.

وی برآورد مالی برای خرید این 10 فروند هواپیما را 10 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: درحال‌حاضر روی حمایت صاحبان سهام‌مان تکیه می‌کنیم تا آن‌ها بتوانند از منابعی که دارند به‌صورت استقراض به ما بدهند.

 او در این باره که آیا آسمان از صندوق بازنشستگی وام خواهید گرفت؟ توضیح داد: ما نمی‌توانیم به صندوق فشار بیاوریم چون آن‌ها تعهدات بسیار زیادی به بازنشستگان دارند و اصلا ما نمی‌خواهیم خدایی نکرده پول بازنشستگان در جایی خرج شود که بازگشت پول تضمین نشده است. صندوق بازنشستگی باید طرح توجیه ما را تائید کند و در آن صورت امکان این موضوع وجود دارد.

متن کامل مصاحبه با مدیرعامل آسمان را  می‌توانید در هفته نامه حمل‌ونقل بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 1 0

    ۱۰ هواپیما ۱۰ میلیون دلار معلوم نیست چه ابو طباره ای می خواهند بخرند