| کد خبر: 16350 |

امنیت هوایی و پتانسیل‌های آسمان ایران

تین نیوز | باتوجه به مشكلات امنیتی به وجود آمده در قلب خاورمیانه و اروپا، و گسترش فعالیت‌ گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان و دستیابی آنها به تسلیحات سنگین زمین به هوا، بسیاری از ایرلاین‌های دنیا برای انجام پروازهای خود از آسمان كشورهای درگیر دچار نگرانی شده و احساس خطركرده‌اند.
 
سرنگونی هواپیمای بویینگ777 مالزی با 295 مسافر در اوكراین، زنگ خطری را برای ایرلاین‌ها به صدا درآورد كه موجب عدم پذیرش ریسك استفاده از آسمان كشورهای درگیر جنگ گردیده است. بسیاری از كارشناسان معتقدند این هواپیما توسط شبه نظامیان مخالف دولت اوكراین مورد هدف قرار گرفته‌ است و تضمینی برای حفظ سلامت پروازها برای عبور از این مناطق وجود ندارد.
 
حال این خطر و ریسك پذیری را باید درمورد گروه‌های تروریستی داعش و القاعده درعراق، سوریه، لبنان، یمن و حتی در آفریقا چند برابر دانست!. چون آنها نسبت به قوانین بین المللی تعهدی نداشته و به لحاظ نظامی نیز تسلیحات سنگین بسیاری در دست دارند كه به راحتی می‌توانند یك هواپیمای مسافربری را مورد هدف قرار دهند.
 
اما این تحولات جنگی و موقعیت ژئواستراتژیك ایران درجهان وقرار گرفتن در مركز خط عبوری بسیاری از پروازهای خارجی، فرصت بسیار مناسبی را برای ما به وجود آورده است تا بتوانیم ایرلاین‌های خارجی را برای پرواز و عبور از آسمان كشورمان جذب كنیم. درحال حاضر با توجه به امنیت مناسب كشورمان در زمین و آسمان، بسیاری از ایرلاین‌های خارجی پیشنهاد استفاده از خطوط پروازی آسمان ایران را مطرح كرده‌اند و مسولان ما درحال بررسی این درخواست‌ها هستند. البته ناگفته نماند بسیاری از همسایگان نیز با ما در رقابتند تا این فرصت استثنایی را كسب نمایند.
 
اهمیت جذب این پروازهای خارجی از آن جهت است كه مقدار قابل توجهی درآمدزایی ارزی برای كشور خواهد داشت. ضمن اینكه این درآمدها صرفا به پرداخت حق عبور از آسمان ایران ختم نمی‌شود، بلكه دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیما‌ها، اجاره فضا واماکن فرودگاهی، فروش سوخت و ارائه دیگر خدمات فنی، می‌تواند برای خزانه كشور ارز آوری نماید.
 
تا پیش از این روزانه در 24 ساعت 495 پرواز از آسمان و فرودگاه‌های کشور استفاده می‌کردند که این رقم در چند روز اخیر به 631 پرواز رسیده است که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده در صورت توزیع مناسب پروازها در طول شبانه‌روز، آسمان ایران ظرفیت پذیرش 750 پرواز عبوری در روز را دارد. این نشان از پتانسیل بالقوه‌ای است‌ كه باید آن را بالفعل كرد.
 
جدای از بحث مالی و ارزی آوری ، جذب پروازهای عبوری برای ما بسیار حائز اهمیت است. زیرا افزایش پرواز‌های عبوری از آسمان یک کشور به اعتبار آن کشور می‌افزاید، ضمن آنکه ارتقاء مولفه‌های امنیت را به دنبال خواهد داشت. افزایش پروازها از آسمان ایران خود به خود موجب تبلیغی مناسب برای اثبات امنیت پایدار ایران در منطقه و نگرش مثبت جهانیان به فضای داخلی كشورمان خواهد گردید كه این موضوع به طور مستقیم بر مولفه‌هایی همچون گردشگری و جذب توریست كمك شایانی خواهد كرد.
 
اما جذب و ورود پروازهای خارجی به فضای هوایی کشور نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های فرودگاهی از نظر تجهیزات راداری، امکانات مرکز کنترل، آموزش نیروهای متخصص کنترل پرواز، تجهیزات ارتباطی و تجهیزات ناوبری و از همه مهمتر افزایش استانداردها و تاسیس فرودگاه‌ درشهرهای بزرگ و آشیانه می‌باشد. متاسفانه بسیاری از فرودگاه‌های كشور از استانداردهای بین المللی برای فرود و صعود هواپیماهای غول پیكر برخوردار نیستند و این نقطه ضعفی است كه ما را از تبدیل شدن به یك مسیر ترانزیتی در عرصه جهانی محروم می‌كند. ضروریست تا این تجهیزات را به روز و مدرن کنیم که به روز کردن آنها نیز هزینه‌های سنگینی دارد، بنابراین جذب چنین منابع ارزی مناسب نظیر پروا‌ز‌های عبوری از آسمان کشور، كه درحال حاضر می‌توان آنها را جذب و سرویس دهی كرد، فرصت مغتنمی است تا با افزایش درآمد شرکت فرودگاه‌های کشور زمینه توسعه زیرساخت‌های هوایی تاحدودی تامین گردد و مشوقی برای دولت و بخش‌های خصوصی باشد تا در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.