| کد خبر ۳۰۹۳۳۸
کپی شد

نگاهی به منافع دوسربُرد برقراری خطوط پروازی کیش با ارمنستان و قزاقستان​

دیگر بر کسی پوشیده نیست که جزیره کیش سال هاست در نبرد سهمگین گردشگری منطقه، با غولی چون دبی رودررو است و برای خروج از این سایه، چاره ای جز اتخاذ راهبردهای جدید و توسعه خطوط پروازی خود ندارد.

نگاهی به منافع دوسربُرد برقراری خطوط پروازی کیش با ارمنستان و قزاقستان​
تین نیوز |

دیگر بر کسی پوشیده نیست که جزیره کیش سال هاست در نبرد سهمگین گردشگری منطقه، با غولی چون دبی رودررو است و برای خروج از این سایه، چاره ای جز اتخاذ راهبردهای جدید و توسعه خطوط پروازی خود ندارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، با توجه به اهمیت توسعه خطوط پروازی برای کیش، حرکت اخیر سازمان منطقه آزاد کیش و میزبانی از سفیران قزاقستان و ارمنستان، یک رخداد دیپلماتیک ساده نیست؛ بلکه حکایت از یک استراتژی بقا برای هر دو طرف دارد. در حالی که کیش به دنبال گردشگر جدید و جذب سرمایه است، این کشورها نیز به دنبال یک مسیر اقتصادی و امن به آب های گرم خلیج فارس هستند.

استقبال سفرای قزاقستان و ارمنستان به توسعه روابط با کیش، بیش از آنکه ناشی از جذابیت های صرف گردشگری کیش باشد، براساس منافع خودشان شکل گرفته است. این کشورها به دنبال توسعه و متنوع سازی کریدورهای اقتصادی و گردشگری خود هستند تا وابستگی شان به مسیرهای محدود فعلی کاهش یابد.

منفعت قزاقستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی، شدیداً در یافتن مسیرهای ارزان و مستقیم برای دسترسی شهروندانش به سواحل جنوبی و متنوع سازی مسیرهای تجاری خود است. کیش، به دلیل نزدیکی فرهنگی و هزینه رقابتی نسبت به مقاصد اماراتی، یک گریزگاه اقتصادی برای توریست های طبقه متوسط قزاق فراهم می کند و دسترسی سریع به خلیج فارس را تسهیل می نماید.

از سوی دیگر، منفعت ارمنستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص در قفقاز، در توسعه مسیرهای جایگزین با شرایط سیاسی-اقتصادی باثبات است. کیش می تواند به عنوان یک مرکز تجاری و گردشگری امن و دور از تنش های منطقه، فرصت های بازرگانی را به روی فعالان گردشگری ارمنی باز کند و نقش خود را در اتصال این کشور به بازارهای جنوبی ایفا نماید.

در واقع، کیش نه فقط یک مقصد، بلکه یک نقطه استراتژیک با دو منفعت کلیدی برای این کشورهاست و آن هم دسترسی ارزان به تفریحات آبی و گشایش مسیر تجاری امن در جنوب است.اما سؤال کلیدی اینجاست که آیا این پیوند با ایروان و آلماتی و دیگر مناطق همچون کویت و مسقط ،پس از تجربه موفق دوشنبه تاجیکستان، این بار از پشت درهای اتاق کنفرانس، به باند فرودگاه می رسد و به گره گشایی عملی می انجامد؟

الگوبرداری از دوشنبه؛ پرواز مستقیم، شاه کلید گره گشایی

توانایی کیش در جذب این کریدورهای جدید، یک پیشنهاد و یا درخواست نیست، بلکه در آستانه اثبات عملی است. توافق موفقیت آمیز برقراری خط پروازی کیش-دوشنبه (تاجیکستان) که مقرر است از ششم آذر ماه رسماً عملیاتی شود، اکنون به عنوان یک سند تعهد در مقابل تمام تردیدها قرار دارد.

این مسیر نشان داد که با برنامه ریزی دقیق، تقاضای فرهنگی و اقتصادی در کریدور شمالی کاملاً وجود دارد و کیش می تواند از فاز توافق خارج و وارد مرحله عملیاتی شود. در خصوص ایروان تلاش های گذشته برای راه اندازی این خط پروازی به نتیجه نرسید. اما با تأکید مجدد سفیر ارمنستان در تهران، این بار باید به جای تکرار وعده ها، حمایت هدفمند از ایرلاین ها و توراپراتورها در اولویت قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست های اخیر با سفیران ارمنستان و قزاقستان به درستی به اهمیت تقویت ارتباطات هوایی اشاره کرده و باید از الگوی در آستانه اجرای دوشنبه برای تبدیل توافقات به پروازهای مستمر و پایدار الگوبرداری کند. پروازهای مستقیم، تنها شاهرگ حیات این استراتژی جدید هستند.

سفیر قزاقستان: پیشرفت های کیش چشمگیر است؛ آماده گسترش همکاری های همه جانبه هستیم

نشست رسمی محمد کبیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و ونتالاپ اونالبایف، سفیر قزاقستان در ایران، با هدف بررسی فرصت های نوین همکاری میان منطقه آزاد کیش و جمهوری قزاقستان در عرصه های گردشگری و اقتصادی، در هتل آسمان رویال کیش برگزار شد.

سفیر قزاقستان در این نشست، با تمجید از روند توسعه شتابان کیش، بر آمادگی کامل کشورش برای تعمیق و گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، اقتصاد و فرهنگ تأکید و با اشاره به روابط عمیق و روبه رشد دو کشور، خواستار برقراری پرواز مستقیم بین کیش و قزاقستان شد و خاطرنشان کرد: برقراری این مسیر هوایی راهبردی می تواند به طور قابل توجهی گردشگری و روابط دوجانبه را ارتقا دهد.

 ونتالاپ اونالبایف ادامه داد: در حال حاضر پرواز مستقیم شرکت قشم ایر بین تهران و آلماتی برقرار است و پارس ایر نیز فعالیت خود را آغاز کرده است. اگر پرواز میان آلماتی و کیش برقرار شود – حتی با توقف در تهران – می توانیم شمار گردشگران بین دو کشور را به شکل چشمگیری افزایش دهیم.

سفیر قزاقستان با اشاره به غنای فرهنگی و تاریخی ایران، خواستار افزایش تبلیغات گردشگری بین دو کشور شد و پیشنهاد کرد که با ایجاد ارتباط مستقیم بین نهادهای گردشگری دو کشور و سازمان دهی بازدیدهای رسانه ها و توراپراتورها، زمینه افزایش شناخت متقابل فراهم شود.

وی ایران را مقصدی جذاب برای گردشگران قزاقستانی دانست و افزود: شهروندان قزاقستان علاقه مند هستند تا از ایران دیدن کنند. ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی، هزینه مناسب و اشتراکات فرهنگی، گزینه ای بسیار مطلوب برای سفر اتباع قزاقستان است و دولت های دو کشور بسترهای لازم برای همکاری ها را فراهم کرده اند و اکنون زمان آن است که از این فرصت ها نهایت استفاده را ببریم. ما از گردشگران ایرانی دعوت می کنیم به قزاقستان سفر کنند و متقابلاً آماده استقبال پرشور از گردشگران قزاقستانی در ایران هستیم.

در این نشست، محمد کبیری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با ابراز خرسندی از حضور سفیر قزاقستان در کیش، این سفر را فرصتی ارزشمند برای معرفی توانمندی های رو به رشد جزیره دانست و گفت: امیدوارم در این سفر دو روزه، تصویر جامع و روشنی از ظرفیت های گسترده کیش، به ویژه در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری کسب کنید.

کبیری با اشاره به اهمیت حیاتی تقویت ارتباطات هوایی، افزود: تجربه موفق مسیر هوایی کیش–دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) به وضوح نشان داد که می توان با پیگیری مداوم و هدفمند، مسیرهای پروازی جدیدی با کشورهای هم فرهنگ و همسایه ایجاد کرد. ما اطمینان داریم که با همکاری و مساعدت دولت قزاقستان، امکان راه اندازی پروازهای مستقیم میان کیش و آلماتی نیز در آینده ای نزدیک فراهم خواهد شد.

بررسی ایجاد پرواز مستقیم بین ایروان و کیش

در نشست مشترک محمد کبیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و گریگور هاکوبیان سفیر ارمنستان در ایران نیز،  دو طرف بر گسترش تعاملات در حوزه های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی تأکید کردند.در این نشست زمینه های همکاری مشترک به ویژه راه های توسعه گردشگری بین کیش و ایروان و امکان سنجی برقراری پرواز مستقیم بین این دو مقصد، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

محمد کبیری در حاشیه این نشست اظهار داشت: گفت وگوهای سازنده ای در این دیدار انجام شد و هدف اصلی از دعوت سفرای کشورهای مختلف، معرفی ظرفیت های کم نظیر جزیره کیش از نزدیک است و محور نخست گفت وگوهای ما، توسعه گردشگری میان ایروان و کیش و بررسی امکان برقراری پرواز مستقیم بود. این موضوع مستلزم طی یک فرایند رسمی است، اما مذاکرات اولیه به خوبی انجام شد و هر دو طرف تمایل جدی به پیشبرد آن دارند.

وی افزود: این همکاری در دو محور، نخست گردشگری و سپس تجارت و بازرگانی دنبال خواهد شد. همچنین در حال بررسی مسیرهای حمل ونقل کالا از ایروان به خلیج فارس از طریق کیش هستیم و امیدواریم این همکاری ها در آینده نزدیک به نتایج عملی منجر شود.

در ادامه، گریگور هاکوبیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، نیز با ابراز خرسندی از حضور در جزیره کیش گفت: کیش دارای پتانسیل ها و امکانات فراوانی است و معتقدم می توانیم همکاری های جدیدی را میان ارمنستان و کیش، به ویژه در حوزه گردشگری آغاز کنیم و پیشنهاد شد که در گام نخست، گروهی از فعالان گردشگری، بلاگرها و چهره های مطرح و تاثیر گذار ارمنی به جزیره کیش سفر کنند تا از نزدیک با ظرفیت های این جزیره آشنا شوند.

شکستن انحصار و تقویت شبکه جنوب

کیش برای موفقیت پایدار در این راهبرد، باید تفکر جزیره ای را کنار بگذارد. جذب گردشگر از قزاقستان و ارمنستان، یک پتانسیل ملی است که می تواند به دیگر جزایر تسری یابد. کیش باید با استفاده از نزدیکی فرهنگی (که سفرا به آن اشاره کردند)، خود را به عنوان نقطه ای معرفی کند که دسترسی آسان به جاذبه های تاریخی و فرهنگی ایران (از طریق تورهای داخلی متصل) را فراهم می کند.

نقش مکمل قشم نیز در این زمینه حیاتی است؛ قشم با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و ژئوپارک جهانی، یک مکمل بی بدیل برای گردشگری تفریحی و لوکس کیش است.برای تقویت شبکه، کیش باید گردشگران جدید خود را به طور هدفمند به قشم هدایت کند تا یک تجربه سفر کامل تر و متنوع تر کسب شود. این هم افزایی جزایر، باعث افزایش پایداری و قدرت منطقه در رقابت با مقاصد دیگر می شود و بارها مورد تأکید کارشناسان قرار گرفته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.