| کد خبر: 264201 |

◄ فرسوده سواران؛ قربانی اصلی واردات کامیون های دست دوم خارجی

رانندگانی که نسبت به واردات کامیون دست دوم خارجی اقدام کرده اند، با وام یا لیزینگ این کار را انجام داده اند و تا چندین سال باید برای لیزینگ یا بانک کار کنند و بعد از اتمام اقساط دوباره سوار یک کامیون فرسوده هستند.

تین نیوز

 شماری از رانندگان و کامیونداران معتقدند دولت با وجود اجرای طرح هایی برای نوسازی ناوگان فرسوده باری، کمکی به دارندگان کامیون های فرسوده انجام نداده و طرح هایی که برای واردات کامیون انجام شده ناوگان فرسوده را از چرخه خارج نکرده و نفعی برای فرسوده سواران نداشته است.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از نوسازی ناوگان جاده ای باری با واردات ۸ هزار کامیون و کشنده تا بهار ۱۴۰۳ خبر داد. 

علیرضا احمدی فینی گفت:  در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲  به میزان ۲۳ هزار و ۸۰۰ کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یک سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت می کنند و میزان تصادف آنها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که شماری از رانندگان و کامیونداران می گویند اگر قرار باشد کامیون های فرسوده همچنان مشغول به کار باشند و کامیون های دست دوم اروپایی هم وارد شده و کنار آنها به فعالیت بپردازند، مشکلات مربوط به نوسازی ناوگان و مصرف سوخت و تصادفات حل نمی شود.

رانندگان فرسوده سوار با طرح این پرسش که چرا دولت به فکر دارندگان کامیون فرسوده نیست، عنوان کردند: چرا دولت تصمیمی اتخاذ نمی کند که فرسوده سواران امکان تبدیل به احسنت کامیون های فرسوده خود را داشته باشد.

فرسوده سواران در مورد شرایط واردات کامیون های دست دوم خارجی، تاکید کردند: اگر راننده فرسوده سوار ۵ یا ۶ میلیارد تومان برای واردات این کامیون ها داشت نیازی نبود کامیون دست دوم اروپایی سوار شود.

به گفته رانندگان و کامیونداران، اغلب رانندگانی که نسبت به واردات کامیون دست دوم خارجی اقدام کرده اند، با وام یا لیزینگ این کار را انجام داده اند و تا چندین سال باید برای لیزینگ یا بانک کار کنند و بعد از اتمام اقساط دوباره سوار یک کامیون فرسوده هستند.

رانندگان فرسوده سوار عنوان کردند: تنها امکان و موقعیت قانونی برای حذف کامیون های فرسوده از چرخه حمل و نقل، واردات و شماره گذاری کامیون های دست دوم اروپایی به شرط اسقاط کامیون های فرسوده بود که این شرط توسط مراجع مرتبط یا غیر مرتبط و بدون اعلام دلایل آن، حذف شد.

رانندگان کامیون تاکید کردند در زمان حذف این شرط قانونی، هرچقدر دلسوزان و فعالان صنف حمل و نقل فریاد برآوردند که حذف الزام به اسقاط ناوگان فرسوده برای شماره گذاری کامیون های وارداتی، اشتباه بسیار بزرگ و غیرقابل جبرانی برای کشور خواهد بود هیچ نهاد و مسئولی اهمیت نداد.

به گفته آنان، با حذف شرط اسقاط کامیون های فرسوده، شاهد ادامه فعالیت ناوگان فرسوده اسقاطی در چرخه حمل و نقل خواهیم بود.

به اعتقاد رانندگان با افزایش تعداد کامیون های کارکرده خارجی بدون اسقاط خودروهای فرسوده در چرخه حمل و نقل، به تدریج شاهد نتایج بسیار منفی این تصمیم بر صنف حمل و نقل و حیات و سلامت جامعه و اقتصاد کشور خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش جلیلی 5 1

    این آمارها رو از کدوم مرجع اعلام میکنید.
    کی گفته تصادفات خودروهای نو صفر است.
    خودم تو یکساله اخیر حداقل ۲۰ تا تصادف دیدم که یکطرف تصادف کامیون وارداتی یا نوی چینی بوده

  • ناشناس 1 0

    سلام به نظر میرسه کاری. با کامیون فرسوده ندارند فقط میخواهند شرط اسقاط فعال باشه بازم هر چی اساتید بگن

  • مهران بهرامی ایذه 5 1

    تمام اقساط بدین همه خوشحال میشن

  • ابوالفضل 2 0

    اگه واردات با قیمتهای نجومی باشه بهتر وارد نکنید

  • ناشناس 1 0

    یک خبر با چندین پارادوکس و مغلطه !! در ابتدای خبر آمده : ,, اینطوری راننده بعد از پایان لیزینگ , باز هم صاحب یه ماشین فرسوده میشه !!؟؟ ,,,,, جمله ایی نادرست , جاهلانه و کاملا بی معنی ,,,,,,,,,,,, ببینید : بالاترین مدت زمان ممکن در انعقاد قراردادهای لیزینگ ,, 60 ماهه ,, است که میشه 5 سال ,,,,,,,,,,, کامیون وارداتی هم 4 سال کارکرده هست , که سر جمع میشه 9 سال ,,,,,,,,,,,,,, اما سن فرسودگی کامیون در ایران , که در همین آرشیو تین نیوز , خبرش قبلا منتشر شده ,, 16 ساله ,, ,,,,,,,,,,, یعنی پس از پایان قرارداد لیزینگ هنوز 7 سال باقیست تا این کامیون مطابق قوانین ایران فرسوده اعلام بشه
    ,,,,,,,,,,,,,,,, در حالیکه سن ناوگان فرسوده فعلی در ایران به دوره های قبل از انقلاب برمیگرده !!! یعنی در یک نتیجه گیری ناجوانمردانه و با تظاهر به نوعی مظلوم نمایی غیر موجه ,,,, یک کامیون اروپایی که دوره لیزینگ رو طی کرده و جمعا 9 سال کارکرد پیدا کرده با یک کامیون 50 ساله زمان شاه هم ردیف نشان داده میشه !!! شما از هر راننده سنگین سوال کنید : تفاوت یک کشنده 9 سال کارکرده اروپایی رو با یه کامیون باقی مانده از دوران جنگ جهانی !!! براستی کدامیک برتری داره ؟ این چه توقع و توهمی هست که در مخیله جمعی از رانندگان ایرانی جا افتاده , مبنی بر اینکه دولت بیاید و با هدف نوسازی ناوگان , به تک تک فرسوده سواران هر کدام یک دستگاه کشنده صفر اروپایی , همینطوری به ثمن بخس بدهد !؟ کجای این کره خاکی و در کدام دولت خارجی چنین رسمی هست که ما بیخبریم ؟,,,,,,,,,,,,,, در کدام ایالت آمریکا با اون عظمتش ,, کشنده صفر رو با شرایط تقریبا مفت و رایگان آنطور که بعضی از رانندگان ایرانی تصور کرده اند واگذار میکنند ؟؟؟
    چرا هیچ خبری در رسانه ها نمیاد که اگر در آمریکا راننده سنگین باشی یه دستگاه کشنده صفر رو بدون هیچ چشمداشت و فقط به منظور نوسازی همینطوری تحویلت میدهند ؟؟ ,,,,,,, حال آنکه بر عکس تصورات واهی و در دنیای واقعیت ,, چنان مالیات یا tax بابت انتشار کربن و آلودگی به فرسوده سوار می بندند که مجبوره ناوگان رو با توجه به وسع مالی خودش تعویض و تبدیل به احسن کنه .

    • ناشناس 0 0

      دوست عزیزبروافغان میتونی زیردوتومن بهترین کشنده بخری چراعلتش چیه کسی انتظارمفتی نداره دولت ودلال خودش عامل گرونیه