| کد خبر: 238955 |

ذی‌نفعان مانع اجرای قانون پیش فروش مسکن شده‌اند

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: ذی‌نفعانی در بازار مسکن وجود دارند که جلوی اجرای قانون پیش فروش را گرفته‌اند.

تین نیوز

 حسین معصوم در نشست «پیش فروش مسکن؛ الزامات و سازوکارها» که سه شنبه ۱۴ دی ماه برگزار شد با اشاره به اینکه ذینفعانی در بازار مسکن وجود دارند که جلوی اجرای قانون پیش فروش را گرفته‌اند، گفت: قانون فعلی مانع استفاده از الگوی پیش فروش نیست، ولی عده‌ای به دلیل اینکه از وضع فعلی نفع می‌برند، از اجرای آن جلوگیری می‌کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده اقتصاد مقاومتی، مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: اولین مصوبه شورای انقلاب در سال ۵۸ مربوط به پیش فروش است و این موضوع اهمیت بحث مسکن و الگوی پیش فروش را می‌رساند. اما آئین نامه اجرای این قانون در سال ۷۴ تصویب می‌شود. حاکمیت همواره می خواسته این موضوع را ساماندهی کند اما ذی نفعانی وجود داشتند که نمی‌خواستند این ساماندهی رخ دهد. این فاصله افتادن بین تصویب و آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش و همچنین وجود ذی نفعان باعث شده هنوز هم پرونده‌های فراوانی درباره کلاهبرداری در زمینه پیش فروش وجود داشته باشد. اما به دلیل نقص قانون این پرونده‌ها نه واجد شرایط کیفری و نه واجد شرایط حقوقی بود.

وی افزود: هدف ما در وزارت راه این است که پرونده‌ها کاهش پیدا کند اما این قانون نباید به قیمت قفل شدن یک ابزار مالی مناسب یعنی استفاده از الگوی پیش فروش تمام شود. بر اساس آمارهای قوه قضائیه، علی رغم افزایش افسارگسیخته تعداد مسکن در کشور، تخلف در حوزه پیش فروش کاهش پیدا کرده است، اما این به معنای مانع بودن قانون پیش فروش مسکن نیست.

قانون فعلی مانع استفاده از الگوی پیش فروش مسکن نیست

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: قانون پیش فروش در سال ۸۹ تصویب شد و آئین نامه اجرایی آن در سال ۹۳ تصویب شد. اما از همان روز اول عده‌ای نمی‌خواستند این قانون اجرا بشود. به نظر نمی‌رسد این قانون مانعی در جهت پیش فروش ایجاد کرده باشد. با اینکه قوانین جمهوری اسلامی مبتنی بر فقه است و همه چیز را در قالب بیع می بیند، اما در این قانون حقوقی را برای فروشنده در نظر گرفته و مالکیت تدریجی را پذیرفته است. به این معنا که خریدار به اندازه پولی که داده مالک می‌شود و بر اساس رأی نهاد داوری حق فسخ برای فروشنده در نظر گرفته شده است که نسبت به معاملات سنتی مناسب‌تر است. تا زمانی که قانون فعلی حاکم است باید مورد تبعیت همگان واقع شود و نمی‌توان در هنگام اجرا با آن به دلایل فنی مخالفت کرد. هرچند این قانون ایراداتی دارد و باید در قالب لوایحی اصلاح شود، نباید از اجرای آن سر باز زد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.