| کد خبر: 196087 |

تحویل ۴ هزار و ۳۰۰ واحد از ۶۶ هزار واحد آسیب دیده به سیل زدگان

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: حدود ۴ هزار و ۳۰۰ واحد از ۶۶ هزار واحد آسیب دیده از سیل، ساخته و به صاحبان آن‌ها تحویل شده است.​

تین نیوز

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: حدود ۴ هزار و ۳۰۰ واحد از ۶۶ هزار واحد آسیب دیده از سیل، ساخته و به صاحبان آن‌ها تحویل شده است.​

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان این که حدود 4 هزار و 300 واحد از 66 هزار واحد آسیب دیده از سیل، ساخته و به صاحبان آن‌ها تحویل شده است. افزود: تا کنون 26 هزار واحد پی کنی، 20 هزار واحد پی کنی و پی سازی، 12 هزار واحد نصب اسکلت، 20 هزار واحد تکمیل فونداسیون، 5 هزار و 120 واحد مسقف و حدود 5 هزار واحد دیوار چینی شده است.
عزیز الله مهدیان گفت: امیدواریم تا پایان سال کار واحد‌های احداثی تمام شود، اما به دلیل تاخیر در پرداخت تسهیلات مرحله دوم این روند کند شده و ممکن است در استان‌های سرد سیر نتوانیم ساخت واحد‌های تخریب شده براثر سیل را تا پایان سال به اتمام برسانیم.
وی افزود: تلاش می‌کنیم در این مناطق واحد‌ها را به سقف برسانیم تا در صورت بارندگی زیر سقف کار خود را ادامه دهیم.
اقای مهدیان گفت: واحد‌های مسکونی خسارت دیده براثر سیل پس از تعمیر اگر دوباره مشکل پیدا کند حتماً کارشناسی می‌شوند و پس از تخریب دوباره احداث خواهند شد.
مهدیان ادامه داد: منابع مالی این کار پیش بینی شده و در استان‌ها وجود دارد.
او افزود: واحد‌هایی که سازه آن‌ها مشکل پیدا می‌کند اگر بخواهند دوباره آن را تعمیر کنند به دلیل خطرناک بودن آن سازه اجازه تعمیر نمی‌دهیم و باید برای آن واحد‌ها پرونده احداثی تشکیل شود.
مهدیان گفت: برای 66 هزار واحد احداثی شهری و روستایی تشکیل پرونده داده شده و بیشتر آن‌ها به بانک‌ها معرفی شده اند.
او افزود: تاکنون بیش از 129 هزار واحد تعمیری و احداثی به بانک‌ها معرفی کرده ایم که بانک‌ها با حدود 92 هزار واحد عقد قرار داد کرده اند.
وی اضافه کرد: از 129 هزار واحد تعمیری و احداثی 38 هزار واحد احداثی و قرارداد آن‌ها منعقد شده است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: 2 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات برای واحد‌های احداثی و تعمیری و معیشتی به بانک‌ها معرفی کرده ایم.
مهدیان افزود: از هفته آینده که مرحله دوم پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود کار عقد قرار داد با سیل زده گان سرعت بیشتری می‌گیرد.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در برخی استان‌ها مانند همدان، خراسان و مرکزی واحد‌هایی به دلیل بارندگی و نه به دلیل سیل آسیب دیدند که برخی از آن‌ها دچار خسارت جدی شده اند و باید تخریب شوند، اما مالکان آن‌ها پای کار نمی‌آیند و احساس خطر نمی‌کنند و نگران فصل سرما هستند.
وی ادامه داد: برای تشویق آن‌ها برای همکاری و احداث خانه‌های جدید برای آن‌ها تلاش می‌کنیم.
 مهدیان گفت: در همه استان‌های سیل زده ستاد‌های معین مستقر هستند و بدون تعطیلی کار را به پیش می‌برند.
وی افزود: اعتبارات پیش بینی شده برای بخش مسکن مناطق سیل زده حدود 4 هزار 900 میلیارد تومان تسهیلات و 2 هزار و 900 میلیارد تومان کمک بلاعوض بود که همه این منابع مصوب و ابلاغ و تخصیص صد درصدی و پول آن نیز از خزانه دریافت شده است و هیچ مشکلی درباره منابع تا انتهای ساخت و ساز‌ها نداریم.
وی گفت: تسهیلات مرحله نخست کامل جذب شد و برای ساخت و ساز و تعمیر دیگر واحد‌ها تسهیلات مرحله دوم در 5 مرداد ماه مصوب و آخرین بانک 16 شهریور آن را ابلاغ کرده است که تا زمان رسیدن این تسهیلات به استان و سپس به شهرستان زمان می‌برد.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: 56 هزار واحد تسهیلات دریافت کرده و همه واحد‌های آسیب دیده از سیل کمک معیشتی و تعمیری بلاعوض گرفته اند.
مهدیان افزود: تسهیلات مرحله دوم از منابع بانک هاست و دولت مابه التفاوت آن را پرداخت می‌کند.
وی ادامه داد: ساخت و ساز مدارس با آموزش و پرورش و خیرین می‌باشد و تعمیر مدارس آسیب دیده تقریباً تمام شده است.

هادی حق شناس استاندار گلستان نیز گفت: بر اثر سیل 326 واحد آموزشی در این استان دچار آسیب شد که 211 واحد تعمیر گردید و از 24 مدرسه تخریبی 17 مدرسه در دست ساخت است و 11 مدرسه 3 کلاسه نیز در ابتدای سال تحصیلی آماده استفاده می‌شود.
وی افزود: در ابتدای سال تحصیلی با مشکل جدی روبرو نیستیم و در مجموع 4 شهر آسیب دیده سیل استان گلستان 2 یا 3 مدرسه 2 شیفته می‌شود که مدارس 24 کلاسه هستند.
او ادامه داد: 7 هزار و 400 واحد مسکونی باید در این استان ساخته شود که از این تعداد 4 هزار و 773 واحد پی کنی 3 هزار و 448 واحد فونداسیون آن‌ها تمام، 2 هزار واحد اسکلت بندی، 659 واحد مسقف و 393 واحد دیوارچینی شده اند و از هفته دولت تحویل واحد‌های احداثی را آغاز کردیم.
استاندار گلستان گفت: در شهر آق قلا و گمیشان حداکثر 30 چادر هنوز برپاست و آسیب دیدگان از سیل فقط روز‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی افزود: اولویت ما ساخت و اتمام واحد‌های مسکونی این افراد است.
 حق شناس گفت: به دلیل ورثه‌ای بودن، در حاشیه رودخانه قرار داشتن و یا مسائل مربوط به میراث فرهنگی تعدادی از افراد آسیب دیده از سیل هنوز مراجعه نکرده اند و تکلیف آن‌ها مشخص نیست که امیدواریم در دو سه هفته آینده مشکل این افراد نیز حل شود و کار پی کنی واحد‌های آن‌ها آغاز شود.
وی افزود: در بخش کشاورزی برآورد اولیه ما از اراضی خسارت دیده 97 هزار هکتار بود که در بررسی‌های بعدی به 74 هزار هکتار کاهش یافت، اما به طور میانگین و به ازای هر هکتار یک میلیون تومان به کشاورزان براساس برآورد اولیه خسارت پرداخت شد.
حق شناس گفت: تا کنون 90 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است، اما در مرحله دوم براساس بررسی‌های پژوهشگاه فضایی خسارت‌ها براساس میزان خسارت پرداخت می‌شود و اراضی که بیش از 70 درصد آسیب دیدند صد در صد میزان مبلغ پیش بینی شده برای جبران خسارت را دریافت میکنند.
وی افزود: میزان خسارت حدود 60 هزار هکتار براساس تایید پژوهشگاه فضایی از سیل مشخص شد و 15 هزار هکتار دیگر نیز تا هفته آینده قطعی می‌شود و تا پایان شهریور قسط دوم را دریافت می‌کنند.
حق شناس گفت: 20 هزار هکتار کشت دوم انجام داده اند و مشکل پول برای تسهیلات و کمک بلاعوض در استان وجود ندارد.
وی ادامه داد: 30 هزار هکتار زهکشی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء​ واگذار شد که در حال انجام است.
او افزود: 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که زهکشی مناسبی داشتند از سیل آسیب ندیدند.
وی گفت: قرار است 280 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان زهکشی شود.
 حق شناس افزود: برای مقابله با سیل‌های آینده 215 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد نرم آب که از سال 90 احداث آن آغاز شد و حدود 75 درصد پیشرفت داشته اختصاص یافته است.
وی گفت: البته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای ساخت این سد از دولت طلبکار است، اما با حضور فرمانده کل سپاه قرار شد ساخت مخزن سد تا پایان سال تمام شود.
 حق شناس افزود: این مخزن 125 میلیون متر مکعب معادل مجموع ظرفیت 3 سد استان ظرفیت آبگیری دارد
وی ادامه داد: 450 کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد که تاکنون 170 کیلومتر آن لایه روبی شده و قرار است بقیه نیز لایه روبی شود.
او افزود: بخشی از واحد‌های تخریب شده براثر سیل کنار رودخانه بودند و با همکاری بنیاد مسکن وزارت نیرو، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی زمین‌هایی برای این واحد‌ها تهیه شد و به هیچ عنوان اجازه داده نمی‌شود درکنار رودخانه‌ها واحدی سازی شود.
وی گفت: به این دلیل دو، سه روستا در این استان جابجا شده اند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز گفت: در بحث مدارس مشکل خاصی نداریم و مدارس آسیب دیده از سیل را با سازه‌های سبک و یا به روش سنتی بازسازی کردیم.

وی گفت: البته ممکن است برخی از مدارس با تاخیر 10، 20 روزه کار خود را آغاز کنند.
او افزود: از 48 هزار کشت شلتوک در سال گذشته به 23 هزار هکتار در امسال رسیده ایم و 460 هزار هکتار با احتساب کشت نیشکر امسال در استان خوزستان کشت تابستانه داشته ایم که در تاریخ زراعت ایران بی سابقه بود.
شریعتی گفت: پس از 30، 40 سال امسال در خرمشهر شلتوک کشت شده است و 150 هزار هکتار از اراضی کشت شلتوک در مناطق سیل زده بوده اند.
وی ادامه داد: ممکن است در مناطقی به صورت بسیار محدود کشتی انجام نشده باشد که آن نیز به دلیل زهکشی نامناسب آن اراضی است.
او افزود: سه هزار و 301 نفر از کشاورزان غرامت دریافت کرده اند که مجموع آن 34 میلیارد و 700 میلیون تومان است.
 شریعتی گفت: به 650 نفر نیز در مجموع 18 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، اما به نسبت خسارت دیده‌ها میزان کمی است.
وی افزود: حدود 23 هزار و 500 پرونده خسارت کشاورزی ثبت کرده ایم که پژوهشگاه فضایی باید آن‌ها را تایید کند.
او ادامه داد: این پژوهشگاه قول داد تا اواسط هفته آینده پرونده خوزستان را تکمیل کند.
اقای شریعتی گفت: پول خسارت‌ها در حساب استان وجود دارد و منتظر اتمام بررسی‌های پژوهشگاه فضایی هستیم تا از هفته آینده پرداخت‌ها را آغاز کنیم.
وی افزود: 50 درصد اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی را به ما اختصاص داده اند و هر تعداد را که پژوهشگاه فضایی تایید کرده پرداخت شده است.
او اضافه کرد: با تایید دیگر پرونده ها، آن‌ها به سرعت به بانک‌ها برای پرداخت ارسال می‌شود.
شریعتی گفت: 19 هزار 762 واحد خسارت دیده شهری و روستایی در این استان وجود دارد که 3 هزار و 531 واحد احداثی و 16 هزار و 236 واحد تعمیری است.
وی افزود: از 4 هزار و 896 واحد تعمیری و احداثی شهر‌ها 540 واحد احداثی و 4 هزار 356 واحد تعمیری و از 14 هزار و 866 واحد تعمیری و احداثی روستایی 2 هزار و 991 واحد احداثی و بقیه تعمیری است.
او گفت: 17 هزار و 953 مورد به بانک‌ها معرفی شدند که با 12 هزار و 947 مورد قرار منعقد شده است.
 شریعتی اظهارداشت: 51 میلیارد و 615 میلیون تومان نیز کمک بلاعوض به 15 هزار و 505 مالک واحد خسارت دیده پرداخت شده است.
وی افزود: تعمیر 14 هزار و 322 واحد مسکونی آغاز و تعمیر 12 هزار و 740 واحد تمام شده است.
اقای شریعتی گفت: عملیات احداث 5 واحد نیز به اتمام رسیده است.
وی افزود: 433 واحد دیوار چینی، 80 واحد مسقف، هزار واحد اسکلت بندی، هزار و 160 واحد انجام فونداسیون و 2 هزار و 165 واحد پی کنی شده است.
شریعتی ادامه داد: 679 واحد نیز آوار بردای شده است.
وی اضافه کرد: مشغول بودن کشاورزان به کشت تابستان و گرمای شدید موجب کند شدن احداث خانه‌های تخریب شده بر اثر سیل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.