| کد خبر: 178948 |

◄ بررسی مزایا و معایب طرح بازآفرینی شهری

تا پایان سال 1400، در بافت‌های هدف طرح بازآفرینی شهری 400 هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد. هوشنگ عشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام این خبر گفت: باید ۴ هزار میلیاردتومان منابع برای این منظور قرار داده می‌شد که در بودجه سال ۹۷ از محل تبصره ۱۸ پیش‌بینی‌شده بود و ازآنجاکه احتمال می‌دادیم منابع آن تحقق‌پذیر نباشد به صندوق توسعه پیشنهاد داده و مصوبه سران قوا و اذن مقام معظم رهبری دراین‌باره اخذ شد.

تین نیوز

تا پایان سال 1400، در بافت‌های هدف طرح بازآفرینی شهری 400 هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد. هوشنگ عشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام این خبر گفت: باید ۴ هزار میلیاردتومان منابع برای این منظور قرار داده می‌شد که در بودجه سال ۹۷ از محل تبصره ۱۸ پیش‌بینی‌شده بود و ازآنجاکه احتمال می‌دادیم منابع آن تحقق‌پذیر نباشد به صندوق توسعه پیشنهاد داده و مصوبه سران قوا و اذن مقام معظم رهبری دراین‌باره اخذ شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از صداوسیما، عشایری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب شبکه دو سیما ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه میان شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان برنامه‌وبودجه و صندوق توسعه ملی، مقرر شد ۳ هزار و ۷۷۰ میلیاردتومان معادل ریالی از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یابد تا بانک مسکن بتواند در کلان‌شهرها ۵۰ میلیون تومان وام با سود ۹ درصد بدون سپرده‌گذاری برای مدت ۲ سال ساخت دراختیار سازندگان حرفه‌ای قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم از ابتدای امسال تا اول آذر حدود ۳۲ هزار واحد پروانه ساخت گرفتند و آماده اخذ این تسهیلات هستند.

عشایری بابیان اینکه براساس دستور رئیس‌جمهور و ماده ۶ قانون عرضه و تولید مسکن، همه اراضی دولتی که در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری و محلات هم‌جوار قرار دارد باید دراختیار اجرای این طرح قرار گیرد، افزود: از این طریق ظرفیت ساخت حدود ۳۵ هزار واحد ایجادشده است و توسعه‌گران آن نیز انتخاب شدند و برخی هم آماده انتخاب توسعه گر هستند.

او بابیان اینکه در طرح بازآفرینی شهری چهار هزار و ۲۴۰ میلیاردتومان برای تولید ۱۰۰ هزار مسکن درنظر گرفته‌شده است، گفت: در کنار آن هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان منابع برای ساماندهی دیده‌شده است.

استاد دانشگاه: نباید اجازه داد تراکم در بافت فرسوده دو برابر شود

حجت‌الله میرزایی، استاد دانشگاه هم با حضور در این برنامه بابیان اینکه در قالب طرح بازآفرینی شهری، تراکم و بارگذاری مسکونی و جمعیتی، افزایش می‌یابد گفت: به‌احتمال‌زیاد متوسط طبقات در شهری مانند تهران در بافت ناکارآمد که حدود ۲ و نیم‌طبقه است به حدود ۵ طبقه افزایش می‌یابد البته بستگی به سیاست شهرداری هم دارد.

او ادامه داد: اگر این طرح، بارگذاری بیشتری انجام دهد یا حاشیه سود را برای سازندگان افزایش دهد قاعدتاً سرانه‌ها را کاهش خواهد داد و اگر تراکم اضافه داده نشود انگیزه برای حضور در این طرح برای سازندگان کاهش می‌یابد. این پارادوکس باید حل شود.

میرزایی بابیان اینکه از سال ۸۴ تا سال ۹۵ در شهر تهران فقط ۴۰ درصد بافت‌ها نوسازی شده است، گفت: با این نوسازی، سرانه‌ها کاهش و فقر شهری افزایش‌یافته است.

او افزود: باید راه‌حلی پیدا کنیم که همراه با نوسازی بافت‌ها، از افزایش فقر شهری و کاهش سرانه‌های برخورداری غیرمسکونی جلوگیری کنیم.

میرزایی با تأکید براینکه اجرای بازآفرینی شهری بسیار ضروری است گفت: ملاحظات مهمی دراین‌باره وجود دارد ازجمله اینکه چگونه از فقر شهری جلوگیری کنیم و سرانه‌ها ارتقا یابد.

او افزود: در منطقه ۱۰ تهران ۵۰ درصد بافت، فرسوده است و باید نوسازی شود اما در این منطقه سرانه فضای سبز تقریباً دو و هشت‌دهم متر است درحالی‌که متوسط سرانه فضای سبز در تهران ۱۷ متر است.

میرزایی ادامه داد: منابع مشخصی توسط دولت و شهرداری‌ها باید برای توسعه فضای سبز و ارتقای سرانه‌های بهداشتی و آموزشی و پارکینگ اختصاص داده شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش حدود ۹۱ درصدی قیمت مسکن نسبت به پارسال گفت: ۴۰۰ هزارنفری که امسال سررسید وام آنان و قرار بود با استفاده از این وام، صاحب‌خانه شوند پیش از دریافت این وام، قیمت مسکن افزایش یافت و قدرت خرید آنان به‌شدت کاهش یافت.

میرزایی گفت: نمی‌شود در شرایطی که بازار مسکن مانند سال‌های ۹۰ تا ۹۶ در رکود به سر می‌برد رونق جدی در بازآفرینی وجود داشته باشد.

او بابیان اینکه بروکراسی طولانی دریافت وام برای سازندگان مسکن، انگیزه آنها را کاهش می‌دهد، ادامه داد: دوره صدور پروانه ساخت در تهران از ۶ تا ۹ ماه و در برخی اوقات تا یک‌سال طول می‌کشد بنابراین محیط عمومی کسب‌وکار در کلان‌شهرها به‌شدت بد است و این موضوعات باید در کنار مشوق‌های مالی دیده شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس: شعار نوسازی بافت فرسوده زیاد داده می‌شود اما از عمل خبری نیست

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه براساس قانون، وظایف دولت درزمینهٔ مسکن مشخص است گفت: بارها دولت‌ها قول دادند بافت‌های فرسوده را نوسازی کنند.

او با اشاره به مشکلات بافت‌های فرسوده افزود: باید ببینیم برنامه مشخص برای نوسازی بافت‌های فرسوده خارج از برنامه‌های شعاری چیست. شعار زیاد می‌دهیم اما در عمل، اتفاق مؤثری نمی‌افتد.

دامادی اضافه کرد: به‌جای اینکه جمعیت را از داخل شهر به بیرون شهر ببریم و در آنجا برای آنان مسکن بسازیم باید همین داخل شهر را که تأسیسات شهری وجود دارد ساماندهی و نوسازی کنیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان: طرح دولتی بازآفرینی راه به‌جایی نمی‌برد

جمشید برزگر رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: با این روش‌هایی که دولت برای بازآفرینی شهری اعلام کرده است این طرح به اهداف خود نخواهد رسید.

او افزود: درگذشته هم طرح‌های مشابهی بود اما در عمل به‌درستی اجرایی نشد.

برزگر با اشاره به اینکه قرار است ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده، بازآفرینی شود افزود: باید استانداردها و سرانه‌های جمعیتی هم دیده شود.

او اضافه کرد: براساس ماده ۴ قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن، ‌ زمین‌های دولتی به‌عنوان پشتیبان و تأمین فضاهای عمومی باید دراختیار دستگاه‌های اجرایی گذاشته شود تا از این مناطق استفاده شود.

برزگر گفت: ماده ۳۰ قانون برنامه توسعه چهارم و همچنین قانون برنامه توسعه پنجم، دولت را مکلف کرده است که سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده را احیا و بازآفرینی کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه اختصاص ۳ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان برای نوسازی ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده کشور کافی نیست گفت: باید ۲۰ هزار میلیاردتومان برای این منظور اختصاص داده شود تا این معضل اجتماعی رفع شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.