| کد خبر: 256696 |

◄ ترافیک اراک با طرح جامع برطرف می شود؟

در کلان شهر اراک، طرح جامع ترافیک به عنوان یک طرح زیرساختی برای کاهش آلودگی هوا و مدیریت بهینه ترافیک مطرح شده است اما آیا اجرای این طرح کارساز خواهد بود؟

تین نیوز

این روزها نه تنها خیابان های شهر، بلکه اتوبان ها و بزرگراه های شهری نیز در شهرهای مختلف به ویژه کلان شهرها از خودروها اشباع شده است؛ برخی کارشناسان افزایش میزان خشم درونی و پنهان افراد جامعه، افزایش استهلاک و هزینه های نگهداری خودرو، افزایش مصرف انرژی و اتلاف وقت را بعضی از مهم ترین و بارزترین تبعات ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی می دانند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، در راستای کاهش ترافیک دولت دو رویکرد افزایش توان مقابله با ترافیک و تلاش در راستای کاهش ترافیک را در نظر داشته است؛ اختصاص خطوط ویژه، تخصیص یارانه برای انرژی، افزایش ظرفیت خودرویی خیابان ها، گذرها و مسیرهایی از این دست که به جای تاکید بر کاهش ترافیک، بر افزایش ظرفیت مقابله با آن تاکید دارد، مثال های خوبی از این رویکرد است. همچنین می توان به افزایش قیمت بنزین و انرژی های دیگر و تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی اشاره کرد که بدیهی است با در نظر گرفتن بحران حاصل از ترافیک و شرایط اقلیمی و متنوع شهرسازی در شهرها، رویکرد دوم منطقی تر است و کاربرد بیشتری دارد.

 

طرح جامع ترافیک شهر اراک نیز از جمله طرح های زیرساختی برای کاهش و مدیریت بهینه ترافیک این شهر بوده است که در سال ۸۸ به تصویب رسید؛ از جمله دلایل وجود ترافیک در شهر اراک، نبود مراکز خرید در نقاط مختلف شهر است که این موضوع استفاده از خودروهای شخصی را دوچندان کرده است.

این طرح در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک و به منظور بهبود ناوگان حمل ونقل درون شهری مطرح شده است، چراکه از دیگر دلایل وجود ترافیک در این شهر، پراکندگی ایستگاه های وسایل حمل ونقل عمومی، نبود پارکینگ ، غیراستاندارد بودن معابر و باریک بودن خیابان های مرکزی شهر است.

پایه ریزی این طرح از سال ۱۳۸۵ در شورای عالی ترافیک استان آغاز شد اما اجرای آن تا سال ۱۳۹۱ به طول انجامید؛ دلایل طولانی شدن اجرای این طرح، بررسی و مطالعه دقیق پیش از تهیه آن بوده است و پس از تهیه مورد بازنگری قرار گرفت؛ یکی از دلایل این بازنگری ها تغییر طرح ۵۸ متری به ۲۴ متری در حوزه شهرسازی اراک بود که در حوزه ترافیکی نیز تأثیر بسزایی داشت.

در حال حاضر کلیات این طرح جامع ترافیکی به تصویب رسیده و مقرر شده است، ابهامات و ایرادات مطرح شده، ظرف یک ماه رفع و طرح اصلاحی مذکور برای ابلاغ به وزارت کشور ارسال شود.

 

مسعود آبائی، یک کارشناس ترافیک اظهار می کند: بازنگری در طرح جامع ترافیکی شهر باید جزئی و دقیق در جلسات مختلف مدیریت شهری با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه به طور کلی می توان گفت این است که طرح جامع باید متناسب با معابر و نیازهای ترافیکی شهر پیش بینی شود.

وی می افزاید: در حال حاضر یکی از مهم ترین نیازهای ترافیکی شهر اراک ساماندهی ناوگان حمل ونقل عمومی است که در ارائه خدمات و سرویس دهی به مردم مشکلات زیادی دارد. مسیرها باید مورد بازنگری قرار گیرد و مسیرهای جایگزین باید متناسب با نیاز شهروندان در نظر گرفته شود.

این کارشناس ترافیک تصریح می کند: در حال حاضر سیستم حمل ونقل عمومی شهر به صورت سنتی اداره می شود که این موضوع موجب شده است تا وقت زیادی از شهروندان در انتظار برای اتوبوس همچنین در مسیرهای طولانی و غیرکارشناسی تلف شود.

وی خاطرنشان می کند: استفاده از تقاطع های هوشمند از دیگر ضروریات طرح جامع ترافیکی شهر است که باید در نظر گرفته شود تا از این طریق مدیریت ترافیک معابر شهری به صورت خودکار انجام شود.

آبائی ادامه می دهد: تاکسیرانی و اتوبوسرانی در حوزه حمل ونقل همگانی باید مورد بررسی ویژه تری قرار گیرد و زیرساخت های لازم برای ایجاد خطوط BRT و LRT باید پیش بینی شود، همچنین لازم است مبداها و مقصدها به طور مشخصی تعریف شود، به گونه ای که بتوان از طریق این خطوط به عنوان مثال شمال و جنوب شهر را به یکدیگر متصل کرد تا امکان های جابه جایی به هسته مرکزی شهر محدود نشود.

این کارشناس ترافیک اضافه می کند: از دیگر نیازمندی های ترافیکی شهر اراک ایجاد پارکینگ های عمومی است که باید به طور تخصصی جانمایی و سپس احداث شود.

 

علی اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک اظهار می کند: در طرح جامع ترافیکی شهر اراک در حوزه های مختلف حمل ونقل و ترافیک این شهر مطالعاتی انجام و همزمان با شناسایی مشکلات، راهکارهایی ارائه شده است که از آن جمله می توان به بررسی چگونگی وضعیت خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر، دلایل جذابیت سفر در هسته مرکزی شهر، تعیین و بررسی آمار مسافران و بارهای وارد و خارج شده از شهر اشاره کرد.

وی می افزاید: پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت ترافیک شهر ارائه شده است که از آن جمله باید به تعریف محدوده ترافیکی در هسته مرکزی شهر به شکل های مختلف طرح زوج و فرد، ایجاد پیاده راه ها و مسیرهای دوچرخه سواری در هسته مرکزی شهر و پیش بینی دو خط انبوه بر BRT در سطح شهر اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک تصریح می کند: تقاطع های غیرهمسطح این شهر نیز مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که بعضی از این تقاطع های در حال احداث یا مواردی که قرار بوده است در آینده احداث شود، در این طرح نیامده است، چراکه تعدادی از این تقاطع ها با توجه به هزینه های آن، کارایی چندانی ندارد و تأثیر چشم گیری در روان سازی و کاهش ترافیک شهر نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک در حال تصویب شدن است، ادامه می دهد: ممکن است بعضی تقاطع های غیرهمسطح شهر اراک از جمله تقاطع فراهان اجرایی نشود؛ در واقع غیرهمسطح سازی، آخرین گزینه برای رفع تداخل های ترافیکی است و قبل از آن ۹ مورد وجود دارد که می توان مورد استفاده قرار داد.

غفاری اضافه می کند: جایگزینی طرح ۲۴ متری به جای ۵۸ متری در محدوده ترافیکی هسته مرکزی شهر تأثیرگذار است؛ از این رو مشاور بر اساس این تغییرات اقدام به مدل سازی کرده و طرح جامع ترافیک را مورد بازنگری قرار داده است؛ در حال حاضر کلیات طرح مصوب شده است و پس از رفع نواقص نهایی، به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.