| کد خبر ۲۲۶۵۹۸
کپی شد

هشدار مجلس درباره سهم ناچیز دریا در اقتصاد ملی؛ مطالبه «بازمعماری دریایی» برای بهره گیری از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل

رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس با انتقاد از سهم ناچیز دریا در اقتصاد ملی، خواستار بازمعماری سیاست های دریایی، توسعه اشتغال، استفاده از فناوری های نو و تدوین استراتژی برای بهره گیری از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل شد.

هشدار مجلس درباره سهم ناچیز دریا در اقتصاد ملی؛ مطالبه «بازمعماری دریایی» برای بهره گیری از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل
تین نیوز |

رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس با انتقاد از سهم اندک دریا در تولید ناخالص داخلی کشور، تأکید کرد که با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و ظرفیت های عظیم دریایی، اشتغال و بهره برداری اقتصادی از این بخش در سطح مطلوبی نیست و نیازمند بازطراحی سیاست های کلان و استفاده از فناوری های نوین است.

به گزارش تین نیوز، منصور آرامی، رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد چهار دهه گذشته در حوزه اقتصاد دریایی، گفت: با وجود تلاش هایی که برای استفاده از ظرفیت های دریا انجام شده، سهم اقتصاد دریایی در تولید ناخالص داخلی همچنان ناچیز است و نتوانسته جایگاه واقعی خود را در اقتصاد ملی پیدا کند.

وی در نخستین جلسه اعضای فراکسیون اقتصاد دریامحور با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آمارهای موجود از سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد اشتغال در این حوزه طی دو سال گذشته تنها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بوده و این رقم در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار پایین است.

آرامی با اشاره به وجود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور، ظرفیت آبزی پروری، بنادر، دریاچه ها و رودخانه ها تأکید کرد: اقتصاد دریایی باید به ابزاری جدی برای توسعه غیرنفتی تبدیل شود و دستگاه های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر می توانند پیشران این تحول باشند.

وی با بیان اینکه سیاست های کلان کشور در بخش دریا وجود دارد اما بهره برداری مناسب از آنها صورت نگرفته، افزود: ایران نیازمند بازمعماری در سیاست های دریایی است؛ موضوعی که تنها محدود به اصلاح ساختارها و وظایف نیست، بلکه باید طراحی جامع و آینده نگر در این حوزه انجام شود.

این نماینده مجلس استفاده از فناوری های نو، بهره وری بیشتر، گسترش گردشگری دریایی، توسعه صنایع دریایی و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت را از ضرورت های توسعه این بخش دانست و گفت: ظرفیت علمی کشور در استان های ساحلی می تواند به طور مستقیم برای توسعه حمل ونقل و اقتصاد دریایی به کار گرفته شود.

آرامی همچنین به اهمیت مسئولیت های اجتماعی بنادر اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر به عنوان بنگاه اقتصادی بزرگ باید نقش اجتماعی خود را تقویت کند تا ارتباط میان بندر و جامعه محلی پررنگ تر شود و روند تبدیل بنادر به «بندر-شهر» سرعت گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه سواحل کشور نیازمند استراتژی راهبردی و طرح های آمایش دقیق برای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و جزایر ایران است تا ظرفیت های بکر دریایی به منافع اقتصادی پایدار تبدیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مانا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.