◄ رونمایی دو رام قطار ملی/ کاهش سرفاصله در خطوط ۶ و ۷
مراسم رونمایی دو رام قطار ملی امروز با حضور جمعی از مدیران شهری برگزار شد؛ در این مراسم مهدی چمران بر ضرورت خودکفایی در تولید واگن و نقش مترو در کاهش آلودگی هوا تأکید کرد و علیرضا زاکانی از کاهش سرفاصله قطارها، افزایش طول خطوط مترو به ۳۱۰ کیلومتر و آغاز مرحله جدید نوسازی و داخلیسازی ناوگان خبر داد.
مراسم رونمایی از ۲ رام قطار ملی امروز (شنبه) با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، پرویز سروری، حجت الاسلام والمسلمین آقامیری و مهدی بابایی اعضای شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
به گزارش تین نیوز، مهدی چمران در این مراسم اظهار کرد: ان شاءالله به جایی برسیم که روزی یک واگن تولید شود و روزی یک واگن به ما تحویل بدهند؛ آن موقع دست و پایشان را می بوسیم. در حال حاضر مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا در شهر وجود دارد که موجب شده در تهران فوتی ها بیشتر شود؛ یکی از راه های اصلی از بین بردن آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است و قطار تمیزترین، پاک ترین، سالم ترین و انبوه ترین نوع از آن است.
وی ادامه داد: بنابراین در این کار هر چقدر سرمایه گذاری کنیم، سرمایه گذاری مان را جایی درست کرده ایم و نتیجه درستی می گیریم. اگر به این کار بیشتر بپردازیم بسیاری از مشکلاتمان حل می شود.
رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: وقتی فکر می کنند خودمان نمی توانیم بسازیم، دید کشورهای خارجی به ما جور دیگری خواهد بود. باید بدانند در مسیر پیشرفت هستیم؛ شهرهای دیگرمان هم نیاز به واگن دارند و زیرساخت ها را آماده کردند و منتظر واگن هستند. در سرعت مترو نیز می توانیم سر فاصله ۶ دقیقه را به ۳ دقیقه برسانیم که این ارزشمند است چرا که با این اقدام تعداد مسافران را دو برابر کرده ایم. این کار میزان استفاده از اتومبیل را کاهش می دهد.
چمران همچنین تصریح کرد: تا کی می خواهیم چشم به آن سوی آب بدوزیم تا ناز کنند و هر وقت بخواهند واگن بفرستند؛ ما خودمان می توانیم بسازیم و می بایستی همکاری ها بین دستگاه ها اتفاق بیافتد. از دوستانمان در وزارت کشور گلایه دارم چرا که باید همکاری کنند؛ واگن ها را در سال گذشته به ما تحویل می دادند اگر پولشان را به موقع می دادند اما آن ها حکم سرعت گیر داشتند. ما چرا بنزین و گازوییل خوب نداریم؟ اگر دست به کار نشوید ما خودمان دست به کار می شویم. دنبال می کنیم که همین امسال واگن های جدید وارد چرخه استفاده شود.
وی در پایان تاکید کرد: با این حال هم تلاش ما و هم تلاش شرکت واگن سازی و هم تلاش اعضای دولت کافی نیست؛ انتظار مردم بیش از این هاست. موشک های ما دل اسرائیل را شکافت و کسی فکرش را نمی کرد؛ امروز هم باید کاری کنیم که مردم خوشحال شوند. باید سرعت را بیشتر کنیم تا همه دست به کار شوند.
در ادامه شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران نیز با بیان این که حدود ۷ سال از انعقاد قرار داد قطار ساخت داخل می گذرد، افزود: در این حال حاضر این قرارداد جان تازه ای پیدا کرد. مجموعه تولیدات مصور از سال گذشته با ورود قطار ملی به خط تهران - پرند توسعه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: علم باوری و خودباوری نتیجه ای ارزشمند برای همگان خواهد داشت. قطاری که امروز برای استفاده ایرانیان طراحی شده علاوه بر طی کردن مراحل پایش از کیفیت بالای ایرانی برخوردار است. این محصول منطبق بر استانداردهای ریلی و با دقت فراوان تولید شده است.
کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط ۶ و ۷ مترو تهران
علیرضا زاکانی نیز در مراسم بهره برداری از ۲ رام قطار ملی، اظهار کرد: با ورود ۲ رام قطار ملی یکی در خط ۶ و یکی در خط هفت زمان رسیدن قطارها در این خطوط ۲ تا سه دقیقه کاهش یافت.
وی افزود: در چهار سال و سه ماه پیش و با شروع بکار مدیریت شهری ۲۵۹ کیلومتر خط مترو فعال داشتیم که این میزان اکنون به ۳۱۰ کیلومتر رسیده است.
زاکانی ادامه داد: تعداد ایستگاه های خطوط هفت گانه مترو هم در ابتدای دوره ۱۴۱ ایستگاه بود و اکنون به ۱۶۱ ایستگاه رسیده و بنا داریم تا آخر سال سه ایستگاه جدید به بهره برداری برسانیم.
افزایش ۵۱ کیلومتری طول خطوط مترو تهران
شهردار تهران با مرور دستاوردهای چهار سال و سه ماه گذشته مدیریت شهری ششم در توسعه مترو گفت: در ابتدای فعالیت ما در مدیریت شهری، خطوط تحویلی مترو ۲۵۹ کیلومتر در هفت خط با ۱۴۱ ایستگاه بود. امروز طول خطوط به ۳۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه ها به ۱۶۱ ایستگاه رسیده است. تا پایان سال نیز سه ایستگاه دیگر و بخشی از خط جدید در جنوب خط ۶ افتتاح خواهد شد تا مترو به قبله تهران(شهرری) برسد.
زاکانی افق پیش روی متروی تهران را چنین ترسیم کرد: در حوزه زیرساخت، قراردادهای تکمیل خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و قراردادهای ساخت خطوط ۷، ۸، ۹ و ۱۰ نیز بسته شده و کار در برخی بخش ها آغاز شده است. هم اکنون تونل زنی خط ۱۰ در جریان است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمین های خط ۸ تحویل داده شده اند. تفاهم نامه خط ۱۱ نیز امضا شده و ان شاءالله در اولین فرصت، ترجیحاً امسال قرارداد آن منعقد و کار آغاز خواهد شد.
وی افزود: معنای صحبت هایم این است که ۳۱۰ کیلومتر خطوط فعلی مترو باید طی سال های آینده به حدود ۴۹۸ کیلومتر رسیده و ۱۶۱ ایستگاه کنونی به ۳۳۰ ایستگاه برسد. این افق پنج سال آینده متروی تهران است.
زاکانی دستاوردهای چهارسال گذشته را حاصل همت مجموعه مترو، حمل ونقل و حمایت های ویژه شورای شهر دانست و خاطرنشان کرد: تجاربی به دست آمد که با مدل های جدید تأمین مالی توانستیم سرعت کار را افزایش دهیم. نقش بانک ها به ویژه بانک شهر در چهار سال گذشته و همچنین در پنج سال آینده، در تحول زیرساخت حمل ونقل ریلی بسیار مهم است.

وی در ادامه سخنان خود، به تشریح برنامه های توسعه ناوگان مترو پرداخت و گفت: ۱۳۸۱ واگن در خطوط مترو داخل تهران طی ۲۵ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند. برای توسعه واگن ها قراردادهایی از دهه ۹۰ شامل ۶۳۰ دستگاه در سال ۹۷ و ۱۱۳ دستگاه در سال ۹۸ بسته شد که در دهه ۹۰ به سرانجام نرسید و عملیاتی شدن این قراردادها از حدود دو سال پیش آغاز شد.
تحویل ۱۷ رام قطار ۷ واگنه از امسال
شهردار تهران با تشریح برنامه های نوسازی ناوگان افزود: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با ۲۵ درصد افزایش و اضافه شدن ۲۸۰ واگن دیگر پیگیری شد در همین رابطه تا قبل از این، سهم داخلی سازی واگن ها ۳۰ تا ۳۵ درصد بود. در برنامه جدید، ۱۷ رام قطار ۷ واگنه به طور کامل از امسال تحویل می شود و از مردادماه هم کار سرعت می گیرد.
وی افزود : در بخش توسعه مترو ۱۰ رام در قالب قطعات؛ وارد و در واگن سازی مونتاژ می شود. ۶۳ رام قطار ۷ واگنه نیز در داخل کشور ساخته خواهد شد و درمجموع ۸۰ رام در واگن سازی تهران ساخته می شود.
زاکانی با بیان دستاورد این برنامه گفت: افتخار ما این است که سهم داخلی سازی را از ۳۰-۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش می دهیم که ۲۰ درصد ارتقاء محسوب می شود. کار جدی در دو سال پیش با سفر به چین و ایجاد زمینه مشارکت در انتقال تکنولوژی صورت گرفت که امروز خطوط تولید هوشمند در کشور آماده شده است.
شهردار تهران با اشاره به قرارداد ۱۰۷۱ واگن جدید اعلام کرد: از مرداد سال آینده ماهیانه ۲ رام وارد خواهد شد و از پاییز قطعات برای مونتاژ داخلی می آید. در مجموع ۵۵ درصد تولید داخل خواهد بود که با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی، افق جدیدی در ساخت واگن مترو ایجاد می شود .
