افزایش ظرفیت ناوگان مترو تهران؛ ۷۹۱ واگن جدید در راه است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن گفت: در ابتدا تعداد ناوگان این قرارداد ۶۳۰ دستگاه بود که به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش پیدا کرد. این قرارداد با گشایش LC توسط بانک شهر و پرداخت بخشی از پیش پرداخت وارد فاز اجرایی شد.

محسن هرمزی در خصوص اقدامات انجام شده در ۳ سال و نیم اخیر مدیریت شهری پیرامون توسعه شهر در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر خطوط تحت بهره برداری سامانه مترو تهران شامل ۶ خط درون شهری و یک خط برون شهری به طول ۳۱۰ کیلومتر با ۱۶۰ ایستگاه است. سامانه مترو شهر تهران دارای ۱۵۰۷ دستگاه واگن مشتمل بر هزار و ۱۸۱ دستگاه واگن یک طبقه، ۲۶۰ دستگاه واگن دوطبقه و ۶۶ دستگاه لوکوموتیو است که در حال حاضر با بهره گیری از ۱۴۰۲ دستگاه واگن، به طور متوسط روزانه تعداد ۲ میلیون سفر در این سامانه انجام می گیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری شهر، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بهره برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر به همراه ۱۹ ایستگاه و تکمیل ۲۰ ورودی جدید ایستگاه ها (افزایش طول شبکه مترو تهران به ۳۱۰ کیلومتر با ۱۶۰ ایستگاه) اهم از فعالیت های این دوره مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: همچنین اورهال ۴۳۹ دستگاه واگن و انعقاد قرارداد تأمین قطعات یدکی موردنیاز اورهال ناوگان و تجهیزات ثابت مترو به ارزش ۳,۵۷۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات این دوره است.
هرمزی با اشاره به عملکرد نیمه دوم سال ۱۴۰۰ گفت: بهره برداری از ایستگاه شهید رضایی در خط ۶، بهره برداری از ۲ ایستگاه توحید و بوستان گفتگو در خط ۷، بهره برداری از ۲ ورودی جدید ایستگاه های بعثت و مرزداران در خط ۶، بهره برداری از ۶ ورودی جدید ایستگاه های برج میلاد، مهدیه، رودکی، بریانک، مولوی و مدافعان سلامت در خط ۷، بهره برداری از ورودی میانی زیرگذر عابر پیاده بزرگراه محمدعلی جناح در خط ۴ و اورهال ۵۰ دستگاه واگن (شامل ۴۹ دستگاه واگن یک طبقه و یک دستگاه واگن دوطبقه) از اقداماتی بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد.
احداث ۱۱ کیلومتر مسیر و ۶ ایستگاه مترو در سال ۱۴۰۱
بهره برداری از ۲۸ کیلومتر مسیر ریلی در ۱۴۰۲
معاون شهردار تهران با اشاره به عملکرد ریلی شهرداری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بهره برداری از ۲ کیلومتر مسیر شمالی به همراه ۲ ایستگاه هفده شهریور و شهید دادمان در خط ۷، بهره برداری از ۹ کیلومتر مسیر میانی به همراه ۴ ایستگاه ولیعصر(عج)، شهدای هفتم تیر، لاله و کارگر در خط ۶، بهره برداری از پایانه و پارکینگ اکباتان در خط ۴، بهره برداری از ۳ ورودی جدید ایستگاه های یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید رضایی در خط ۶، بهره برداری از ورودی جدید ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷ و اورهال ۱۵۸ دستگاه واگن (شامل ۱۵۴ دستگاه واگن یک طبقه و ۴ دستگاه واگن دوطبقه) نیز از اهم اقدامات انجام گرفته در سال ۱۴۰۱ بود.
وی با بیان اینکه سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فعالیت شهرداری تهران در حوزه تجهیز، نوسازی و اورهال ناوگان ریلی گسترش پیدا کرد، گفت: در سال ۱۴۰۲ اقداماتی مانند بهره برداری از ۱.۵ کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه ارم سبز تا علامه جعفری به همراه ایستگاه علامه جعفری در توسعه غربی خط ۴ ، بهره برداری از ۲ کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه میدان کتاب در خط ۷، بهره برداری از ۵.۵ کیلومتر مسیر به همراه ۶ ایستگاه شهر زیبا، شهران، کوهسار، آیت الله کاشانی، شهدای کن و بهار شیراز در خط ۶، بهره برداری از ۱۹ کیلومتر مسیر حدفاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند به همراه ایستگاه پرند، پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل توسعه جنوبی خط ۶، بهره برداری از ۲ ورودی جدید ایستگاه های بریانک و شهید دادمان در خط ۷ و ۳ ورودی جدید ایستگاه های شهر زیبا، شهران و تکمیل فضای تقسیم مسافر ایستگاه تقاطعی تربیت مدرس در خط ۶، آغاز عملیات اجرایی توسعه شمالی خط ۷ و کلنگ زنی پروژه احداث خط ۸، بهره برداری از پست برق جنوبی (کیانشهر) به عنوان نخستین پست برق مستقل خط ۶ مترو، پست برق ایستگاه سهروردی در خط ۳ و راه اندازی سامانه سیگنالینگ در محدوده شمالی خط ۷، انجام عملیات تکمیلی شفت میدان دریاچه، اتمام عملیات مونتاژ دستگاه TBM نخست و آغاز عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ مترو و همچنین آغاز عملیات اجرای سازه نگهبان شفت ایستگاه جنت آباد و شفت ایستگاه میدان اتریش و اورهال ۱۳۱ دستگاه واگن از سوی مدیریت شهری انجام شد.
آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو
اورهال ۱۰۰ دستگاه واگن در سال ۱۴۰۳
هرمزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ نیز این روند ادامه پیدا کرد و منجر به بهره برداری از ایستگاه میدان خراسان در خط ۶ مترو، آغاز سیر آزمایشی قطار ملی مترو در خط پرند، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو تهران، حفاری مکانیزه ۶۱۹ متر از خط ۱۰ (۵۳۴ متر در سال ۱۴۰۳) و آغاز ورود قطعات دومین دستگاه حفار مکانیزه، بهره برداری از ورودی شمال شرقی ایستگاه مترو تئاتر شهر، بهره برداری از ورودی شمالی ایستگاه سهروردی در خط ۳ مترو، بهره برداری از ورودی شمال شرقی ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس در خط ۶، تکمیل پست برق دائم خط مترو پرند، آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو (به سمت پردیس مسافری شرق)، بهره برداری از گالری تقسیم مسافر بین خطوط ۴ و ۶ شبکه مترو تهران در ایستگاه میدان شهدا، بهره برداری از سامانه هواساز جدید در ایستگاه مترو شهید زین الدین (خط ۳)، آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو در آذر ماه، آغاز اتصال فاضلاب ایستگاه های مترو به شبکه فاضلاب شهری و اتصال ۴ ایستگاه مترو حر، کمیل، رودکی و پایانه مهرشهر و تکمیل بهسازی خط ۵ مترو و اتمام بهسازی ۸ کیلومتر از مسیر نیمه جنوبی خط ۱ مترو شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن گفت: در ابتدا تعداد ناوگان این قرارداد ۶۳۰ دستگاه بود که به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش پیدا کرد. این قرارداد با گشایش LC توسط بانک شهر و پرداخت بخشی از پیش پرداخت وارد فاز اجرایی شد. البته مدت زمان قرارداد و تفاهم جهت تحویل اولین رام قطار پس از ۱۲ ماه کاهش پیدا کرد و طراحی پایه و اخذ تایید کنسرسیوم به اتمام رسید.
وی به قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز پرداخت و تصریح کرد: ساخت بدنه ۳ رام قطار در دست اقدام قرار گرفت و با اتمام عقد قراردادهای تأمین سیستم رانش، مجموعه کامل بوژی، بدنه کامل، ترمز و درب، پیگیری عقد قراردادهای سیستم PIS کابل و کوپلر، ۳ رام قطار تا تابستان ۱۴۰۴ تحویل خواهد شد.
معاون شهردار تهران در پایان گفت: اورهال ۱۰۰ دستگاه واگن (شامل ۹۸ دستگاه واگن یک طبقه و ۲ دستگاه واگن دو طبقه) نیز از دیگر اقدامات تاثیر گذار در سال ۱۴۰۳ بود که سبب دمیدن نفس تازه به ناوگان ریلی شد.