دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو تصویب شد
دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو با هدف ارتقای ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی از جمله خطوط بهره برداری شده و نیز خطوط در حال ساخت در پانزدهمین جلسه کمیته عملیاتی واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی تصویب شد.
دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو با هدف ارتقای ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی از جمله خطوط بهره برداری شده و نیز خطوط در حال ساخت در پانزدهمین جلسه کمیته عملیاتی واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی تصویب شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، این دستورالعمل در راستای اجرای بند چهارم ماده یکم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان "راهبردهای برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی (با شناسه مصوبه 2224 و رده بندی مصوبه 2/291/95/4) " و به عنوان ویرایش یکم برای افزایش ضریب ایمنی مترو تهیه شده است.
بنابراین گزارش در این جلسه همچنین مقرر شد که سایر الزامات و ملاحظات مربوط به فضاهای زیرسطحی از قبیل تونل ها و زیرگذرهای شهری و سایر موارد در دستورالعمل های بعدی تهیه و تنظیم شود.
گفتنی است ، با توجه به اینکه روزانه میلیون ها نفر از شهروندان از شبکه مترو برای جابجایی در سطح شهر استفاده می کنند، لازم است که این شبکه از هر لحاظ ایمنی کافی را داشته باشد. از این رو این شیوه نامه نیز با توجه به تاب آوری در برابر حوادث و سوانح احتمالی مورد تدوین قرار گرفت تا چشم انداز روشنی از ایمنی کامل مترو وجود داشته باشد.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تصویب ویرایش اولیه این مصوبه را نتیجه سالها کار کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد عنوان کرد که بر مبنای توافقات بین دستگاهی، استفاده از ظرفیت مشاوران، اصلاح بندها و رفع نقایص صورت گرفته است.
وی افزود: رویکرد ما به آینده است، بنابراین در این دستورالعمل ایمنی را با موضوع حریق شروع کردیم ولی به حریق محدود نمی شود.
وی با ارائه گزارشاتی از اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع مخاطرات مترتب بر شبکه راه آهن شهری، در خصوص پیگیری موضوعات مربوط به ایمنی ایستگاه ها و خطوط مترو، خاطرنشان کرد: تمامی موارد باید احصا شود و بعد مورد رسیدگی قرار گیرد. موضوعات حقوقی، بین دستگاهی، اعتباری و همه مشخص شود. هماهنگی بین دستگاهی را ما بر عهده می گیریم و در خصوص موضوعات حقوقی قوه قضاییه تصمیم می گیرد.
در این جلسه همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اجرای ایمن سازی تونل راه آهن تهران-تبریز (نیک پسندی) واقع در مناطق 17 و 18 شهر تهران که با پیگیری های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شده است را ارایه کرد.
در ادامه نیز معاون مدیرکل شهرسازی و طراحی شهری معاونت شهرسازی شهرداری تهران گزارش آن معاونت را در زمینه بندهای مربوط به الزامات شهرسازی و حرائم فضاهای زیرسطحی ارائه داد.