| کد خبر: 263437 |

◄ تضمین تامین 26 درصد از کل نیاز 10 ساله مترو تهران به ناوگان حمل و نقل ریلی

کارشناسان امور حمل و نقلی معتقدند بهره وری شبکه موجود مترو تهران کمتر از 50 درصد بوده و با اتخاذ تمهیدات اصولی ، می توان با همین امکانات ایجاد شده تا به امروز ، حدود 2 برابر مسافر در روز جابجا کرد ؛ البته رسیدن به بهره وری حداکثری در این زمینه ، نیازمند پیگیری برنامه های میان مدت و بلند مدت در زمینه تامین ناوگان ریلی مورد نیاز است .

تین نیوز

کارشناسان امور حمل و نقلی معتقدند بهره وری شبکه موجود مترو تهران کمتر از 50 درصد بوده و با اتخاذ تمهیدات اصولی ، می توان با همین امکانات ایجاد شده تا به امروز ، حدود 2 برابر مسافر در روز جابجا کرد ؛ البته رسیدن به بهره وری حداکثری در این زمینه ، نیازمند پیگیری برنامه های میان مدت و بلند مدت در زمینه تامین ناوگان ریلی مورد نیاز است .

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، این یک واقعیت است که علیرغم هزینه های سنگین صورت گرفته برای ساخت و تکمیل مترو پایتخت، متناسب با مخارج انجام شده ، شاهد بهره برداری حداکثری از شبکه موجود نیستیم ؛ در واقع 2 نکته اساسی در زمینه میزان کارایی خطوط مترو در هر شهر وجود دارد ؛ یکی اینکه راه آهن ریلی درون شهری در صورت بهره مندی از یک شبکه درهم تنیده و هم افزایی خطوط مختلف است که راندمان لازم را پیدا می کند و مساله بعد هم آنکه موضوع اصلی در جذب حداکثری مسافر ، فراهم بودن زیرساخت مهمی به نام ناوگان حمل و نقلی به اندازه و با کیفیت است.

در حال حاضر شبکه مترو تهران از این دو ویژگی به شکل ایده آل بهره مند نیست ؛ یعنی اولاً ایستگاه های مترو در اقصی نقاط شهر وجود ندارد و دوم آنکه در همین خطوط جاری ، نیازمند ناوگان بیشتری هستیم تا شرایط بهره وری از خطوط ساخته شده و یا در هر حال احداث، ارتقاء یابد.

در زمینه ایجاد ایستگاه های فراگیر برای پایتخت ، راهی جز حرکت به سوی ساخت خطوط چهارگانه جدید و همچنین توسعه خطوط موجود نداریم تا پراکندگی ایستگاه ها ، شامل حال تمام مناطق شهر شود. اما در مورد بهره مندی از تعداد واگن های مکفی و با کیفیت، قطعاً باید اقدامی عاجل صورت پذیرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته، فقط در کلانشهر تهران و برای 10 سال آینده، تامین بیش از 4400 دستگاه واگن جهت سرویس دهی مناسب به مسافران برای خطوط هفتگانه موجود و همچنین خطوط جدید چهارگانه ضروری بوده و این در حالی است که تعداد واگن های فعلی در حال سیر این شبکه حدود 1500 دستگاه می باشد.

برای جبران نیاز انباشته خطوط شبکه مترو پایتخت به ناوگان مناسب حمل و نقلی، تمهیدات متعددی صورت پذیرفته است؛ احیاء واگن های نسل اول مترو یکی از این اقدامات به شمار می رود. تعمیر و نگهداری واگن های فرسوده ، راهکار دیگری است که در حال انجام بوده و امسال 200 دستگاه واگن در دست مرمت قرار دارد.

تلاش برای طراحی و ساخت قطار ملی مترو که با همت شرکت های دانش بنیان و چند نهاد علمی – صنعتی به سرانجام رسید، حالا در مرحله تولید انبوه قرار دارد و 113 واگن به این طریق ساخته خواهد شد. اما مهمترین اقدام صورت گرفته، عملیاتی کردن قرارداد تولید 630 دستگاه واگن از محل فاینانس خارجی است؛ قراردادی که به موجب تامین 15 درصد مبلغ پیش پرداخت و مذاکرات صورت گرفته توسط شهردار تهران و تیم همراه در سفر به پکن، حالا می توان اجرایی شدن آن را تضمین شده دانست.

البته این قرارداد با افزایش 25 درصدی تعهدات طرف چینی تا 791 دستگاه واگن ارتقاء یافته و مذاکراتی انجام شده است تا با اضافه کردن 259 دستگاه واگن به تعهدات شرکت خارجی، تا سقف 1050 واگن (سهم مترو تهران از دو هزار واگن در مصوبه سال 1395 شورای اقتصاد) افزایش یابد؛ این یعنی قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد و سیصد میلیون یورو که در تاریخ ابر پروژه های شهری بی سابقه است.

به تعبیری اگر تولید 1163 دستگاه واگن مترو طی دو الی سه سال آینده را حتمی و در مرحله اجرایی شدن بدانیم (1050 دستگاه از محل فاینانس خارجی و 113 دستگاه از محل تولید انبوه قطار ملی) می توان گفت حدود 26 درصد کل نیاز 10 سال آینده شبکه مترو پایتخت به ناوگان حمل و نقلی، تضمین شده خواهد بود و این خبری خوب است اما در سالهای آینده نیز باید چنین رویه ای ادامه یابد تا توسعه شبکه مترو، خصوصاً با ایجاد خطوط جدید، منتج به اتفاقات مثبت شود و نه آنکه ازدحام مسافران در واگن ها و یا افزایش سرفاصله حرکتی قطارها را به دنبال داشته باشد.

واگن های مترو 2

واگن های مترو 1

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.