| کد خبر: 260493 |

◄ مقایسه متروی تبریز با متروهای استانبول و باکو/ تبریز از باکو پیشی می گیرد

متروی تبریز در صورت تکمیل آمار بالاتری را در قیاس با متروی باکو به ثبت می رساند.

تین نیوز

جمعیت تبریز از دو شهر استانبول و باکو کمتر است، اما در صورت تکمیل، متروی تبریز به لحاظ آماری (طول خطوط و تعداد ایستگاه ها) از باکو پیشی خواهد گرفت، هرچند که سامانه قطار شهری تبریز با رکوردهای استانبول فاصله زیادی دارد.

به گزارش تین نیوز، مترو همچنان به  عنوان یکی از کارآمدترین سیستم های حمل و نقل درون شهری در جهان شناخته می شود. در سال های اخیر، علاوه بر تهران، دیگر کلانشهرهای کشور نظیر مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز پروژه ساخت خطوط مترو را در دستور کار قرار داده اند. تبریز به عنوان قطب اصلی اقتصادی تجاری شمال غرب ایران چندسالی می شود که به جمع شهرهای دارای سامانه قطار درون شهری پیوسته و هم اکنون متروی تبریز در حال توسعه خطوط است.

خبر مهم روز:

هر راننده اتوبوس چقدر سهمیه گازوئیل اربعین هدیه گرفت؟

در این گزارش قصد داریم تا متروی تبریز را با دو شهر ترک زبان کشورهای همسایه یعنی استانبول و باکو قیاس بگیریم. لازم به ذکر است که صرفا خطوط زیرزمینی (مترو) این سه شهر با یکدیگر مقایسه شده و دیگر خطوط مانند تراموا و . . . در نظر گرفته نشده است. 

متروی تبریز 

متروی تبریز

سامانه قطار شهری تبریز در سال 1394 افتتاح شد. در حال حاضر متروی تبریز یک خط فعال داشته و خط دو مترو نیز در حال ساخت است. بر اساس نقشه مترو تبریز و در افق بلند مدت، علاوه بر ساخت پنج خط مترو برای تبریز، توسعه این خطوط به مناطق حومه ای نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. به طوری که تا دو دهه آینده مجموعه شهری تبریز به یکی از مجهزترین مجموعه های شهری در جهان از نظر سامانه قطار برون شهری و درون شهری تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است که حدود 50 کیلومتر تراموا نیز برای قطار شهری تبریز پیش بینی شده است.

خطوط متروی تبریز و حومه

نام خط طول (کیلومتر) وضعیت توسعه
1 17.2 فعال اتصال به خط 2 - اتصال به شهر جدید سهند
2 22.4 در حال ساخت به طرف خاوران
3 9.8 - اتصال به خط 1
4 15.4 - اتصال به فرودگاه تبریز
5 5.1 - -

 

متروی استانبول

متروی استانبول

سامانه قطار شهری استانبول یکی از سیستم های حمل و نقل عمومی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و از محبوب ترین و پراستفاده ترین وسایل نقلیه عمومی در شهر استانبول به شمار می آید. این سیستم مترو دارای وسایل نقلیه پیشرفته و راحت بوده و باعث تسهیل در حرکت جمعیت شهری می شود. همچنین، متروی استانبول به دلیل قرار گرفتن در نقاط حساس و مهم شهر، از جمله فرودگاه بین المللی آتاتورک، ایستگاه های اصلی را به خوبی پوشش می دهد. در حال حاضر مجموع طول خطوط قطار شهری استانبول شامل مترو، تراموا و دیگر گونه های حمل و نقل درون شهری 327.6 کیلومتر بوده و 137.3 کیلومتر نیز در دست احداث است. در برنامه بلند مدت، طول خطوط متروی استانبول به 739.46 کیلومتر خواهد رسید. 


متروی باکو

متروی باکو

سامانه قطار شهری باکو در دهه 1968 و در زمان اتحاد جماهیر شوروی افتتاح شد. در حال حاضر، متروی باکو شمال 4 خط فعال است که بخش مرکزی مجموعه شهری باکو را پوشش می دهد. در طرح توسعه متروی باکو، گسترش خطوط فعلی و همچنین ساخت دو خط جدید نیز در نظر گرفته شده است. با ساخت خطوط جدید مترو، مناطق غربی و شمالی پایتخت آذربایجان صاحب قطار درون شهری خواهد شد.  

خطوط متروی باکو
نام خط طول (کیلومتر) ایستگاه ها
قرمز 20.1 13
سبز پررنگ 12.2 9
سبز کم رنگ 2.3 2
بنفش 6.1 4
آبی در دست برنامه ریزی -
زرد در دست برنامه ریزی -

قیاس تبریز با استانبول و باکو

هر چند که قیاس آماری متروی جوان تبریز با متروی بسیار قدیمی استانبول عادلانه به نظر نمی رسد، اما افق های پیش روی متروی تبریز با توجه به نسبت جمعیتی این کلانشهر امیدوار کننده است. نسبت جمعیتی استانبول به تبریز در سال 2023 تقریبا 10 برابر است و با در نظرگیری افق نهایی دو کلانشهر برای توسعه خطوط مترو، این نسبت در مورد سامانه قطار شهری نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که توسعه خطوط حومه ای متروی تبریز می تواند این نسبت را کاهش دهد. از طرفی دیگر باید بدین نکته اشاره کرد که عمر متروی تبریز به ده سال نمی رسد و اگر تا دو دهه آینده توسعه قطار شهری در خطه آذربایجان با سرعت مطلوب پیش برود، آن هنگام کلانشهر تبریز در کمتر از 30 سال به نسبت متوازن خطوط مترو به جمعیت خواهد رسید. این درحالیست که بیش از 130 سال از افتتاح متروی استانبول می گذرد و این شهر همچنان نیاز مبرمی به ساخت و توسعه خطوط حمل و نقل ریلی زیرزمینی دارد. 

اما در باب قیاس تبریز با باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان) داستان متفاوت است. در حال حاضر جمعیت مجموعه شهری باکو بیش از دو برابر تبریز است و چهار خط فعال مترو دارد و دو خط دیگر نیز در حال برنامه ریزی است. اما خطوط متروی تبریز با جمعیتی نصف باکو بعد از توسعه و تکمیل از متروی باکو پیشی خواهد گرفت. هر چند که این اختلاف آماری زیاد نخواهد بود، اما توسعه خطوط حومه ای تبریز سبب خواهد شد که متروی تبریز محدوده جمعیتی بیشتری را پوشش دهد. ناگفته نماند که بیش از 60 سال از ساخت مترو در باکو می گذرد، اما همچنان متروی این شهر علیرغم زرق و برق فروان راه های نرفته زیادی دارد، در حالیکه تبریز می تواند در یک دوره 20 ساله، خطوط مترو را به سرتاسر مجموعه شهری تبریز گسترش داده و بدین سبب حمل و نقل عمومی مناسب تری را برای هموطنان آن خطه ایران فراهم کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 22 6

    طول و تعداد ایستگاه اهمیت نداره مهم اینه که اون ایستگاه ها کجا هستند و اطرافش کدوم محل تاریخی یا تجاری توریست پذیر هست ؟؟؟

  • علی 38 13

    خواهش این پست هارو نزارین تا اینهمه فشار بخوریم ما حتی یک خط تکمیل مترو تو تبریز نداریم یه عالمه عارضه هست از ۱۲ قطار مترو فقط ۳ تا کار میکنه ۹ تا خراب هست خط یک مترو بخاطر قوس زیاد پیچ مجبور شدن به دو قسمت تقسیم بکنن مترو یه بار در اومد کلا له شد آلان می خواین با باکو و استانبول قیاس بکنین اینا فقط قسمتی از مشکلات یک خط ماست

  • ایلیا 24 12

    اما قطب اقتصادی و قلب صنعتی ایران یعنی خوزستان حتی آسفالت هم ندارد چه برسه به مترو خوزستان فقط پولش خوبه مردمش به درک

    • ناشناس 15 19

      دیگه این مدل نق زدن که اهواز مترو ندارد بقیه جاها دارند خیلی بی معنی شده متروی اهواز عقب است اکی اما شما نمی بینید که دیگه شهرتون دریاچه نمی شه ؟ چند ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه فاضلاب شهر اهواز هزینه شده و ابن هزینه ها ادامه دارد تا دیگه دریاچه فاضلاب تو شهر شکل نگیره درواقع بودجه اهواز اصلا کم نیست و این سال ها ، ۲ استان خوزستان و سیستان بلوچستان در صدر بیشترین دریافت بودجه بودند و هستند اما این بودجه ها متمرکز می شود روی اصلی ترین مشکل آن استان و آن شهر ، اصلی ترین مشکل اهواز هم بحث فاضلاب و اصلی ترین مشکل خوزستان هم بحث آب بود که طرح هایی مثل غدیر اجرا شده سال بعد هم پرونده شبکه فاضلاب اهواز با ۱۰۰ درصد اجرا به اتمام می رسد که یکسری شهرها در این کشور ، زیر ۱۰ درصد پیشرفت در ساخت شبکه فاضلاب دارند و با انبوه مشکلات دیگر هم دست و پنجه نرم می کنند شما نباید مدلی حرف بزنید که گویا این استان و این شهر رها شده هستند باید انصاف داشت و تک بعدی به مسائل نگاه نکرد ، وضعیت خوزستان و اهواز از یکسری نقاط ابن کشور خیلی خیلی بهتره اگر برید ببینید دیگه اینجوری غر غر نمی کنید اهواز هم یک‌ چهارم تهران وسعت داره اگر تمرکز بودجه ایی بیاد روی متروی اهواز ، آنوقت پرونده متروی این شهر ۵ تا ۷ ساله بسته می شه گرچه که بعدش امثال شما باز چیزی برای غر زدن پیدا می کنید !

  • بنده خدا 44 18

    این حرفهای خنده دار رو از کجا درمیارین ؟ به لطف حکومت مرکزگرای ایران ، استان‌استانها و شهرهای مرزی از همزبانانشون در سایر کشورها دهها سال عقب هستن

  • علی 38 17

    افکار و اعمال شوونیست ها مانع پیشرفت تبریز هست

  • ناشناس 36 17

    تبریز در اعصار نچندان دور جز پنج شهر مهم اقتصادی و مدرن بود . چ برسرش آورده اید ک حالا با کنایه و ندیدبدید ب شهرهای تورک نشین نگاه می‌کنید.

  • ناشناس 15 30

    اینجا چند نکته وجود داره که باید گفته بشه اولا وسعت کشور جمهوری آذربایجان کمتر از وسعت استان اصفهان ماست ترکیه هم کمی بزرگ تر از یک سوم خاک ما وسعت داره یعنی میزان مخارج کشور ما خیلی خیلی بیشتر از این کشورهاست اگر جمهوری آذربایجان یک باکو را دارد و برای آن مترو و امثالهم می سازد یا ترکیه ایی ها ۴ ۵ شهر با چنین حمل و نقل عمومی دارند ایران اما برنامه ساخت و توسعه برای تبریز ، مشهد ، کرج ، تهران ، اصفهان ، قم ، کرمانشاه ، اهواز ، شیراز و ... و حومه این ها را دارد بودجه در ایران به این شکل پخش می شود دوما متروی ترکیه ، قدیمی ترین متروی دنیا بعد از متروی لندنه اون ها تو این مدت به اینجا رسیدند اما مترو در ایران یک سابقه عملیاتی نهایتا ۲۵ ساله و کمتر دارد حالا به نسبت این وسعت و البته ترکیه کمترین مشکلات داخلی را داشته تحریم هم نیست اما ما طی ۴۵ سال گذشته حتی یک ساعت از دشمنی ها علیهمون در امان نبودیم ۸ سال با جنگی جهانی به نمایندگی صدام روبرو بودیم با خود آمریکایی ها هم‌ مستقیما جنگیدیم چپ و راست فتنه ها ، ترورها ، تجزیه طلبی ها در ۴ طرف کشور پهناورمان و ... را پشت سر گذاشتیم ایران با ۱۵ کشور همسایه دومین کشور پرهمسایه جهان است با خطوط مرزی بسیار طولانی که متاسفانه چندین کشور همسایه هیچوقت وضعیت امنیت خوبی نداشتند ما همواره با مسائلی امنیتی خصوصا در مرزها ، انواع قاچاق مثل مواد مخدر ، انسان و ... و حضور پرتعداد گروه های تروریستی و تجزیه طلب رو برو بودیم و البته پذیرایی از حجم زیادی از مهاجرین که ترکیه خیلی خیلی کمتر این مشکلات را داشته و این مولفه ها ، بدجوری جون و توان و بودجه یک کشور را به استهلاک می کشه ایران همچنین به دلیل ضعف ، بی لیاقتی و وابسته بودن قاجار و پهلوی ، حداقل ۱۰۰ سال در ساخت زیرساخت عقب افتادگی دارد عکسی هست از کنار برج آزادی در حدود سال ۱۳۵۵ که کنار این برج حلبی آباد داریم دیگه خودتان حساب کنید بقیه جاهای مملکت چی بوده ما هنوز هم کلی منطقه محروم داریم که بعضیاشون حتی راه ساده هم ندارند ! با تمام تلاش هایی که تو این دوره شده و با وجود ۴۵ سال سخت گذشته که همه جوره علیه ما دشمنی شده و می شه پس اگر ایران حتی درآمدش هم زیاد باشد مخارجش چند برابر درآمدهایش خواهد بود همین حالا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه زیرساختی داریم و بودجه زیر ۴۰ هزار میلیارد تومانه و حکومت دنبال برطرف کردن محرومیت ها به شکل عمقی هم هست ترکیه اصلا این گیر و گرفتاری ها را ندارد جمهوری آذربایجان هم که قد یک استان ما و خیلی کمتر مشکلات دارد درآمد خوبی هم دارند شما باید اینجوری حساب کنید بعد خواهید گفت درواقع در تبریز شاهکار مدیریتی اتفاق افتاده چون تبریز یکی از شاخه های این درخت تنومنده و نه کل درخت ! باکو هم پایتخت آن هاست تهران هم پایتخت ما .

    • ایوب 31 9

      اصلأ مقایسه استانبول یا باکو که هر دو از نظر تاریخ از نظر امکانات شهری و رفاهی جزو اولین‌های ویا جزو ده شهر اول دونیا هستند کار احمقانه است وجاهلانه

  • مملکت بی صاحب 25 8

    خدایش این مزخرفات میخواین به خورد کدوم ابله بدین مردم چشم و گوششون باز هست میبینن که از سال 78تاحال هنوز عرضه تکمیل یک خط رو ندارید الان سمت لاله ازساعت 10و11 تا 13.45 کار میکنه به هرکشوری بری اینوبگید برا ادم اقامت میدن حالا با کشور ترکیه و باکو خودشونو مقایسه میکنند اونو معلوم نیست مونو ریل هست یا چیه

    • ناشناس 6 19

      نق زدن دیگر شغل روزانه یکسری از مردم ما شده همچین می گید عرضه نداشتن که گویی قرار بوده ۳ تا آپارتمان ۴ طبقه بسازن نتونستن ! شما اصلا فهمی از مترو و سختی های فنی اش و هزینه های ساختش ندارید آنقدر که غر غر می کنید حداقل ۳۰ ثانیه تو گوگل سرچ کنید بلکه چیزی بفهمید !

  • ابوطالب 12 1

    داستان خیالی جلبی بود.

  • علی اکبر 23 2

    فعال بودن خط۱ متروی تبریز کذب محض است و فقط روزانه ۳ساعت فعالیت میکند

  • دریاچه 18 4

    اصلا قابل غیاس نیستن به لطف مسولان تبریز که روزگاری برو بیایی داشت الان با اون تاریخ پرافتخار رسوندن به جایی که مثل روستا میمونه خجالت نمیکشن

    • علی 3 4

      بیا اصفهان را ببین
      ما قبلا آب داشتیم هوا داشتیم

      آرزو میکنی یک روستا باشی تا کلان شهری که تمام خارجی ها آرزوی کار کردن در آن دارند ولی چیزی برای مردمش عایدی ندارد

  • مهدی 12 0

    الانوبگوچی ساختین ،بیست ساله آینده رانه

  • ناشناس 12 17

    جمعیت تبریز و میگین که 8 میلیون تورک های تبریز تو تهران هستن و 98 درصد کرج تورک هستش بعد میایید میگید تبریز کم جمعیته🤣🤣🤣

    • علی 3 1

      ترک های تهران فقط از تبریز نیست.بلکه سایر ترک های شهرهای ترک نشین هم اونجا هستن.
      اونقدر سوتی نداری که میخندی

  • ناشناس 15 6

    میخوای بیش از صد سال سابقه مترو باکو را با مترو تازه ساخته شده نصف ناقص تبریز مقایسه بکنی تازه هیچ فرقی بین مترو باکو ،تبریر،واستانبول از نظر ماها نیست و اظهار نظری هم در این خصوص به شما ربطی نداره.

  • نا شناس 17 2

    باکو و استانبول هیچ جوره قابل مقایسه با تبریز نیست ، اینقدر عقب ماندگی در بخش های مختلف داریم که با هیچ کجا نمی تونیم خودمون رو مقایسه کنیم ، در ضمن قدمت مترو در باکو چند ده سال زودتر از تهران بوده تا چه رسد به تبریز

  • ناشناس 3 1

    مترو استانبول از این هم قدیمی تر هست ، المان ها صد سال پیش قطار زیر زمینی در استانبول ساختند .

    • معقول 5 2

      اینجا گفته سابقه مترو استانبول ۱۳۰ است. آنچنان با تعصب به مسائل فکر می کنید حتی مطلب را ناخوانده اظهار نظر می فرمایید

  • ناشناس 7 1

    فکر نکنم با این وضع ساخت متروی تبریز عمر ما کفاف بده اتمامشو ببینیم.

  • آیهان 6 3

    تبریز مگر مترو داره؟

    • حسن 4 0

      صحت خواب!

  • ناشناس 9 6

    عملیات ساخت مترو در هیچ کجای دنیا به شکل سریع و یکی دو ساله انجام نمی شه به یکسری پروژه مثل پروژه مترو ، ابرپروژه می گن یعنی یک خط مترو مثلا ۲۰ کیلومتری تو خود اروپا یا ژاپن یا کره جنوبیش هم زیر ۴ ۵ سال ساخته نمی شه خب این هایی که نق می زنند نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند که حفاری زیر زمین چقدر سخت و طاقت فرساست همچنین ساخت هر کیلومتر مترو ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می بره می توانید بزرگی این عدد را درک کنید ؟ نقد باید منصفانه باشد یکجاهایی مثل خودروسازی بد کار شده کیفیت و قیمت همخوانی ندارد می گیم بد کار شده اما جمهوری اسلامی آنقدر در حوزه مترو خوب کار کرده که هیچ کشوری در منطقه به گرد پاش هم نمی رسه تبریز فقط قسمتی از این تلاش به پهنه ایرانه اما باکو تمام تلاش جمهوری آذربایجانه و استانبول هم سابقه ۱۰۰ ساله ساخت مترو دارد تبریز چقدر قدمت داره ؟ .

    • اکبر 0 0

      واقعا حرف حق جوابی نداره.

  • علی 6 3

    در متن اشاره شده که متروی استانبول در سال ۱۹۸۹ شروع به فعالیت کرده و در ادامه گفته شده که سابقه متروی استانبول ۱۳۰ سال است!
    نویسنده به اشتباه نوشته ۱۳۰ سال! در صورتی که از تاریخ ۱۹۸۹ تا الان ۳۴ سال گذشته نه ۱۳۰ سال پیش!
    همچنین نویسنده به اشتباه بیان داشته متروی باکو بیش از ۶۰ سال قدمت دارد.
    در صورتی که قدمت آن ۵۵ سال است.
    شایان ذکر است افتتاح متروی باکو در سال 1968است.

  • علی 5 1

    الان چرا مثلا با پایتخت یک کشور جنگ زده مقایسه کردید؟؟؟
    میتونید مترو تبریز را با قطار شهری مشهد حتی مقایسه کنید؟؟؟؟

  • رًا 3 1

    بنظر من مترویی که بیش از دو دهه از شروع عملیات احداث آن می‌گذرد اینقدر در تکمیل آن و بهره برداری ناقص دارد قابل مقایسه نیست خیلی زود قضاوت میکنید

  • تاتلیس 7 3

    چه مقایسه خنده داری 🤭🤭🤭مخصوصا با استانبول یا باکو

  • ایرانی 3 1

    متروی تبریز وخودتبریز رابااصفهان مقایسه کنیدتمام

  • حامد 1 1

    متروی استانبول باید با متروی تهران مقایسه بشه نه متروی تبریز ترکیه تو شهرهای کوچکترش چقدر خطوط مترو داشته متروی تبریز باید با متروی بقیه شهرای ترکیه مقایسه بشه نه استانبول و باکو که مهمترین شهر ترکیه و آذربایجان هست تبریز پنجمین شهر پر جمعیت ایرانه نه اولین شهر بعدم تحریم و جنگ و هزینه های ایران کجا حمایتای غرب و اسرائیل از ترکیه و اذربایجان کجا

  • Shahin 1 1

    مترو باکو مال هشتاد سال پیش هستش قدمتش از مترو ایران بیشتره

  • ناشناس 1 1

    برای ایجاد یک خط متروی ناقص که پنج ایستگاه ان روزی سه ساعت کار میکند بیستوچند سال وقت صرف شده حالا اونهم زمانی که تحریم هم نبود قیمت نفت هم ۱۲۰ دلار بود حالا حدس بزنید باکو واستانبول در جابزند ماچند سال بعد به اونا میرسیم

  • ناشناس 1 1

    قراره اگه همه چی خوب پیش بره، مثلا ۳۰ سال بعد متروی تبریز از باکو و استانبول بهتر باشه... اگه همه چی خوب پیش بره که تا حالا نرفته، و اگه بقیه بیکار بشینن و کاری نکنن.. خب تو ۳۰‌سال همه دنیا هم حرکت میکنه و پیشرفت میکنه.. انگار همه وایمیستن ما بزنیم جلو ازشون

  • رحیم 1 2

    اولا هیچ موقع نباید خودمان را با آذربایجان مقایسه کنیم باکو ۴۰سال است خود مختار ولی ما تمدن داریم در باکو برق ۲دقیقه قطع شد وزیر نیرو برکنار شد ولی ما تمدن داریم در باکو مامور دولت رشوه میگیره حبس میکنن ولی ما تمدن داریم در باکو ارزش پولی که دارن مانات از دلار گرونه ولی ریال ما تمدن داریم لطفا مردم روگول نزنین مردم خودشون مدونن

    • اکبر 0 0

      دوست عزیز جمهوری آذربایجان رو فقط یه باکو بدونید اون هم در حد چندین خیابان و چند ساختمان بلند، والا اصلا طرح های عمرانی کشورمون و حتی تبریز قابل مقایسه نیست با آذربایجان وباکو و یه چیزی در حد 1به 100 هست...

  • ناشناس 1 0

    به جای مقایسه به فکر اسفالت و روشنایی پارک ها باشید

  • کوروش داریوشی 0 0

    عجعب مقایسه ای احمقانه ایی

  • بابک 0 1

    کاش بقیه معیارهای شهری هم مقایسه بشه. تبریز یه آسفالت درست حسابی نداره ،حتی یه خیابان