| کد خبر: 260426 |

ناگزیر از احداث مترو در اصفهان هستیم

اصفهان به عنوان سومین کلان شهر پرجمعیت کشور، سه خط قطار شهری مصوب درون شهری دارد که خط یک در حال بهره برداری، خط دو در حال احداث و خط سه در دست مطالعات است و مدیریت شهری ششم اصفهان تمام تلاش خود را برای تکمیل خط دو مترو به کار گرفته است.

تین نیوز

با توجه به اینکه مترو یکی از گونه های حمل ونقلی پرحجم محسوب می شود، از نیاز کلان شهرهای کشور است و باید برنامه ریزی مدیریت های شهر، استان و حتی کشور در راستای احداث آن باشد؛ اصفهان به عنوان سومین کلان شهر پرجمعیت کشور، سه خط قطار شهری مصوب درون شهری دارد که خط یک در حال بهره برداری، خط دو در حال احداث و خط سه در دست مطالعات است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، برای شبکه خطوط قطار شهری اصفهان مسیرهای توسعه ای و علاوه بر آن خطوط پیشنهادی نیز در نظر گرفته شده است؛ همچنین توسعه خط یک از ایستگاه قدس به سمت میدان استقلال به طول ۵.۵ کیلومتر در دستور کار سازمان قطار شهری قرار دارد.

احداث خط مترو از ایستگاه نقش جهان در خط دو به سمت شرق و رسیدن به مقصد فرودگاه شهید بهشتی و پوشش خوراسگان، شهرک صنعتی جی و شهر قهجاورستان، احداث خط مترو از میدان آزادی _تقاطع خطوط یک و سه_ به سمت شرق و عبور از خیابان های آزادگان و سجاد، پل بزرگمهر و حرکت در امتداد رینگ دوم ترافیکی و اتصال به ایستگاه لاله در خط دو و احداث خطی در امتداد رینگ چهارم ترافیکی نصف جهان، از جمله خطوط پیشنهادی است.

خطوطی همچون اصفهان - بهارستان، بهارستان به مجتمع فولاد مبارکه و شهر جدید مجلسی، احداث خط از انتهای خط سه در امتداد بزرگراه ذوب آهن تا کارخانه ذوب آهن و زرین شهر که طرح پیشنهادی اتصال این خط به مجتمع فولاد به بهارستان مطرح شده است، احداث خطی از ایستگاه کهندژ در خط دو به سمت نجف آباد و احداث خط اصفهان-شاهین شهر، خطوط مصوب متروی اصفهان و حومه را شامل می شود.

راهکاری جز توسعه حمل ونقل عمومی برای رفع مشکلات حمل ونقلی و ترافیک شهرهای کشور وجود ندارد

مهرداد تقی زاده، کارشناس حمل ونقل در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: باید توجه داشته باشیم که تنها راه نجات شهرهای کشور از مشکلات حمل ‎ونقلی و ترافیک، توسعه حمل ونقل عمومی است و هیچ کشوری در دنیا هیچ راهکاری به غیر از حمل ونقل عمومی برای این مشکلات پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ شهر دنیا را بازدید کردم و با مسئولان شهرداری آن ها جلسه داشتم و هیچ یک راهکار دومی برای رفع مشکلات حمل ونقلی بعد از توسعه حمل ونقل عمومی نداشتند، می افزاید: اگر موضوع پیاده روی و دوچرخه سواری مطرح می شود، مدل های مکمل حمل ونقل عمومی است و در شهرهای بسیار کوچک می تواند شهروند را از مبدا به مقصد برساند، اما در شهرهای بزرگ، دوچرخه را نیز با وسایل حمل ونقل عمومی جابه جا می کنند و سپس سایر مسیر را با استفاده از دوچرخه طی می کنند.

این کارشناس حمل ونقل با بیان اینکه حمل ونقل عمومی رکن اصلی جابه جایی ها در شهر است، خاطرنشان می کند: مترو، تراموا، اتوبوس، اتوبوس تندرو و سایر موارد گونه هایی از حمل ونقل شهر است، اما مطالعات و آمار اینکه در کدام یک از شهرهای کشور نیازمند مترو هستیم را مشاور شهر باید استخراج کند و تمام جوانب همچون تأثیرات و مسائل اجتماعی، اقتصادی و تاریخی و سایر موارد شهر را بسنجد.

وی با بیان اینکه احداث مترو فقط متصل کردن دو نقطه شهر نیست، بلکه باید ببینیم چه آثاری به ویژه در حوزه زیست محیطی به دنبال خواهد داشت، اضافه می کند: مشاور با به کارگیری ناظران مناسب می تواند جلوی خطاهای خطوط مترو را بگیرد، البته گاهی گزارش مشاور اشکال دارد و زمانی که فقط به این گزارش اکتفا و استناد کنیم، خطای کار بالا می رود.

تقی زاده با بیان اینکه بهتر است بر گزارش مشاور شهر در زمینه احداث مترو نظارت شود، البته ناظر باید دید کلان گر و جهانی داشته باشد، تاکید می کند: باید ببینیم مشاوران چه برنامه ای برای شهرها تجویز می کنند، حتی ممکن است یک شهر بزرگ به جای مترو، نیازمند مدل های دیگر حمل ونقل عمومی باشد.

وی با بیان اینکه پس از نظارت عالی توسط ناظر، مطالعات احداث مترو تکمیل و به مرحله اجرا می رسد، می افزاید: معتقدم خیلی نباید نگران باشیم که خطوط مترو بیش از نیاز شهر احداث شود، بلکه نگران این باید باشیم که معابر زیادی ساختیم و خودرومحوری را رواج داده ایم.

این کارشناس حمل‎ ونقل با بیان اینکه امروزه اثبات شده است که احداث معابر جدید موجب می شود که خودرومحوری و ترافیک رواج پیدا کند، خاطرنشان می کند: اگر قرار است بین توسعه حمل ونقل عمومی و احداث بزرگراه و معابر یکی را انتخاب و برای آن خرج کنیم، معتقدم هزینه ها باید بیشتر در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی صرف شود، زیرا این هزینه دور ریخته نمی شود، بلکه نتیجه آن توسعه این گونه حمل ونقلی خواهد بود، در حالی که با احداث معابر جدید، به سمت خودرومحوری خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه اصطلاح صحیح حمل ونقل ترکیبی، نیازمند سیستم یکپارچه حمل ونقل است، اضافه می کند: با ارتقای سیستم حمل ونقل، می توانیم یک سیستم یکپارچه از حمل ونقل عمومی داشته باشیم که در آن هر کدام از مدل ها به یکدیگر متصل خواهد بود.

 

خدمت رسانی ۲۰۰ ساله مترو در شهرها

ابوالفضل قربانی، عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از پروژه های بسیار مهمی که شهروندان حق دارند به دلیل اینکه در اعماق زمین اجرا می شود از آن اظهار بی اطلاعی کنند، «مترو» است.

وی افزود: در تمام شهرهای بزرگ به ویژه کلان شهرها، موضوع جابه جایی و حمل ونقل، یک موضوع اساسی است که یکی از راهکارهای پیشرفت این حوزه، داشتن شبکه های متعدد قطار شهری است و بیشتر در زیر زمین اجرا می شود.

عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با احداث مترو به صورت زیرزمینی حجم زیادی از بار حمل ونقلی به زیر زمین منتقل می شود، خاطرنشان می کند: مترو یک سیستم حمل ونقلی پاک، ارزان، سریع و مطمئن است که بسیاری از دغدغه های شهروندان را رفع می کند و برای یک یا ۱۰ سال احداث نمی شود، بلکه می تواند تا ۲۰۰ سال خدمت رسانی کند.

وی با بیان اینکه ناگزیر از احداث خطوط مترو در نصف جهان هستیم، اما شهروندان نمی دانند چه فعالیت هایی برای احداث آن در حال انجام است، ادامه می دهد: در حال حاضر بیش از دو هزار نفر در حال فعالیت هستند تا خط دو متروی اصفهان هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

قربانی با بیان اینکه با تدبیر کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورا، آغاز راه اندازی خط دو متروی اصفهان از منطقه کم برخوردار زینبیه است و تا دو سال آینده، ساکنان این منطقه می توانند از این سیستم حمل ونقلی استفاده کنند، می گوید: با توجه به اینکه قطب حمل ونقلی در میدان قدس با عبور خطوط یک و دو تندرو، سایر خطوط اتوبوسرانی و دسترسی مناسب به خط یک مترو تشکیل شده است، شهروندان می توانند پس از تکمیل بخش نخست خط دو قطار شهری، ایستگاه دارک تا میدان قدس را با این سیستم حمل ونقلی طی کنند.

وی با بیان اینکه تونل های خط دو حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی تا حد زیادی حفاری شده است و نسبت به سایر بخش ها این بخش آمادگی بیشتری برای تکمیل دارد، تاکید می کند: اینکه در سابقه ذهنی شهروندان این است که مترو یک پروژه طولانی مدت است، با تکمیل بخش نخست خط دو، شکسته خواهد شد و شهروندان می تواند تا دو سال آینده از آن بهره برداری کنند.

بزرگ ترین قرارداد کلان شهرها به ارزش بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان با شرکت مپنا منعقد شده است که این شرکت هرچه سریع تر باید فعالیت خود را آغاز کند؛ طبق این قرارداد، ۱۵ درصد پروژه توسط شهرداری و ۸۵ درصد توسط این شرکت تأمین اعتبار می شود.

عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خطوط یک و دو قطار شهری در ایستگاه امام حسین (ع) با یکدیگر تبادل مسافر دارد و شبکه ای نسبی در سطح شهر ایجاد می شود، بنابراین بالاترین میزان بودجه را برای آن اختصاص داده است، اضافه می کند: برای هر کیلومتر قطار شهری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان هزینه صرف می شود که با توجه به اهمیت موضوع انجام می شود.

وی تاکید می کند: بزرگ ترین قرارداد کلان شهرها به ارزشی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان با شرکت مپنا منعقد شده است که این شرکت هرچه سریع تر باید فعالیت خود را آغاز کند.

قربانی با بیان اینکه از طرف دیگر دستور پرداخت سهم ۱۵ درصدی شهرداری در قرارداد منعقد شده با شرکت مپنا نیز با پیگیری های انجام شده، از سوی معاون اول رئیس جمهور صادر شده که رقم سنگینی است و موفقیت بسیار بزرگ و خوبی برای دوره ششم مدیریت شهری محسوب می شود و سایر شهرها حتی آرزوی انعقاد آن را دارند، می گوید: طبق این قرارداد، ۱۵ درصد پروژه توسط شهرداری و ۸۵ درصد توسط این شرکت تأمین اعتبار می شود که رقم بسیار سنگینی است، بنابراین قرار شد سهم شهرداری با کمک دولت تأمین شود تا این شرکت کار خود را آغاز کند.

وی خاطرنشان می کند: پس از پرداخت سهم شهرداری و با توجه به اینکه بخش زیادی از خریدهای قطار شهری همچون ناوگان، تجهیزات، پله های برقی و سایر موارد به صورت خارجی است، خریدها انجام می شود و شرکت مپنا موظف است روزهای آینده کار خود را به صورت عملیاتی آغاز کند که سرعت تکمیل خط دو، چند برابر خواهد شد.

عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان، یک پروژه ملی محسوب می شود، اظهار امیدواری می کند: با به سرانجام رساندن تمام این موارد، بتوانیم خط دو قطار شهری را هرچه سریع تر در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی اضافه می کند: برای اینکه شهروندان با تلاش و هزینه های مترو آشنایی بیشتری پیدا کنند، بازدیدهایی در نظر گرفته شده است که توسط حوزه روابط عمومی سازمان قطار شهری و شهرداری اصفهان اطلاع رسانی خواهد شد.

با توجه به موارد مطرح شده از سوی «تقی زاده» کارشناس حمل ونقل و «قربانی» عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، به رغم اینکه توسعه حمل ونقل عمومی و مترو به عنوان یکی از انواع آن، ضروری است، اما باید اقدامات کارشناسی شود تا کاربرد کافی را داشته باشد.

فعالیت های مدیریت شهری اصفهان برای توسعه حمل ونقل عمومی خوب است اما به نظر می رسد دولت نیز باید کمک کند تا درخت حمل ونقل عمومی اصفهان به بار بنشیند و شهروندان شهر زندگی از ثمره آن استفاده کنند.

با همکاری دولت در پرداخت سهم ۱۵ درصدی شهرداری اصفهان در قرارداد ۵۹۴ میلیون یورویی بین شهرداری و شرکت مپنا، این قرارداد به فاز عملیاتی وارد خواهد شد و پس از آن فعالیت عمرانی این شرکت برای تجهیز ایستگاه های خط دو مترو آغاز خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.