| کد خبر: 215404 |

کمبود3 هزار واگن در مترو پایتخت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به کمبود3 هزار واگن در مترو پایتخت،‌گفت: شهرداری 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط و تأمین تجهیزات نیاز دارد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به کمبود3 هزار واگن در مترو پایتخت،‌گفت: شهرداری 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط و تأمین تجهیزات نیاز دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد درباره وضعیت مترو پایتخت اظهار داشت: مترو تهران حدود 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط و تجهیز آنها نیاز دارد.

وی افزود: زمانی واگن‌های مترو 5 میلیارد بود و اکنون قیمت هر واگن  به 20میلیارد تومان رسیده است که قیمت قبلی مربوط به زمان‌های دوری نیست و حدود 2 سال پیش است.

وی با اشاره به اینکه هر قطار مترو 7 واگن دارد، گفت: 140 میلیارد تومان خرید یک قطار برای مترو هزینه دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر  کمبود 3 هزار واگن مترو داریم که هزینه خرید آن بیش از 60 هزار میلیارد تومان می‌شود.

علیخانی تصریح کرد: قطعا با بودجه شهرداری نمی‌توان این هزینه را تأمین کرد و دولت باید از شهرداری تهران و کلانشهرها در این راستا  حمایت کند.

علیخانی درباره سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است. بدهی دولت در این زمینه تا سال ۹۸ برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است.

علیخانی تصریح کرد: البته بخشی از جرایم نیز هنوز وصول نشده اما این بدهی مربوط به جرایم وصول شده است که دولت هنوز به شهرداری پرداخت نکرده است. احتمال می‌دهیم که دولت این رقم را نیز به جای کمک به مدیریت شهری به زحم های خود زده باشد.

وی افزود: از دستگاه‌های نظارتی تعجب می‌کنم که نظارتی در این باره ندارند. به عنوان مثال درآمد پارک‌های حاشیه‌ای باید ابتدا از سوی شهرداری به حساب دولت واریز و سپس به شهرداری داده شود. در این موضوع اگر شهرداری در واریز این مبلغ تأخیر کند دستگاه‌های نظارتی بلافاصله ورود می‌کنند اما زمانی که دولت این مبلغ را به مدیریت شهری تعلق نمی‌دهد، دستگاه‌های نظارتی ورود نمی‌کنند.

علیخانی درباره وضعیت اتوبوس‌های تهران گفت: اغلب اتوبوس‌ها فرسوده هستند و شهرداری باید از محل سهم بلیط دولت که به شهرداری معلق می‌گیرد به اتوبوس‌ها نیز کمک کند اما پرداخت نکردن سهم دولت منجر شده تا رانندگان دچار مشکل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بلیت اتوبوس نیز سال ۹۸ مجموع این یارانه حدود ۱۹۰۰ میلیارد بوده که شهرداری تمام آن را پرداخت کرده است اما نیمی از آن سهم دولت بوده که متأسفانه دولت این رقم را پرداخت نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تصریح کرد: مجموع بدهی‌های دولت در خصوص یارانه بلیت اتوبوس و مترو تا پایان سال گذشته ۷۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. سال گذشته دولت حدود ۲۵ میلیارد تومان در این خصوص پرداخت کرده که کم‌تر از ۳ درصد است.

وی بیان داشت: دولت را در کاهش توسعه حمل و نقل عمومی مقصر می‌دانیم، شهرداری نیز در پیگیری سیاست‌های شهری مقصر است. با این حال اخیراً در جلسه با مدیران شهری، مصوب شد که تا پایان سال ۱۲ ایستگاه جدید مترو در تهران به بهره برداری برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.