| کد خبر: 186592 |

مترو به ورامین نمی‌رسد

فرماندار قَرچَک چندی پیش در برنامه ای تلویزیونی آب پاکی را روی دست مردم دشت ورامین ریخت و اعلام کرد: بحث اتصال به مترو تهران منتفی است؛ جمعیت ساکنان کنونی شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک با احتساب اتباع به حدود 850 هزار نفر می رسد.

تین نیوز

فرماندار قَرچَک چندی پیش در برنامه ای تلویزیونی آب پاکی را روی دست مردم دشت ورامین ریخت و اعلام کرد: بحث اتصال به مترو تهران منتفی است؛ جمعیت ساکنان کنونی شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک با احتساب اتباع به حدود 850 هزار نفر می رسد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، با سخنان فرماندار قرچک مشخص شد انتظار 12 ساله مردم این شهرستان ها برای اتصال به مترو تهران به ثمر نمی نشیند و «قطار حومه ای» جایگزین «قطار شهری»(مترو) شده است.

این یعنی شهروندان جنوب شرق استان تهران اینک تنها از طریق قطار حومه ای که از گرمسار به تهران می آید و روزانه تنها 6 بار هم بیشتر مسافرگیری ندارد می توانند خودشان را به پایتخت، آن هم میدان راه آهن پایتخت برسانند.

باتوجه به نیاز موجود و تعداد مسافرانی که ابتدای صبح هرروز از جنوب شرق تهران عازم پایتخت می شوند، مردم و متولیان می گویند این میزان خدمات دهی ریلی پاسخگوی نیاز موجود نیست.

مترو یا قطار حومه ای؟

به گزارش ایرنا براساس مصوبه دولت نهم قرار بود با احداث قطار حومه ای مردم دشت ورامین به مترو تهران متصل شوند؛ اتفاقی که تاکنون محقق نشده است و اینک تعداد 6 رام قطاری که در مسیر تهران - ورامین - گرمسار تردد می کند جوابگوی تعداد زیاد مسافران بویژه در ساعات اولیه و پایانی روز که تعداد زیادی از مردم دشت ورامین، بین شهرستان های قرچک، ورامین ، پیشوا و تهران در تردد هستند، نیست.

بگذریم از موضوع دیگری که برخی مسئو لان و حتی نمایندگان مجلس در این منطقه بیشتر وعده ها و برنامه های تبلیغاتی خود هنگام انتخابات را حول محور اتصال به مترو تهران تدارک دیده بودند و اجرایی می کردند و حال معلوم نیست پس از 12 سال چه پاسخی برای رای دهندگانشان دارند.

داستان آغاز مترو ورامین

چهارشنبه 17 مرداد سال 86 بود که با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی، کلنگ احداث مترو ورامین به زمین خورد.

یکی از مطالبات مهم مردم جنوب شرق استان تهران، راه اندازی مترو و دسترسی آسان به شبکه قطار شهری پایتخت بود که در دور نخست سفر دولت نهم به شهرستان ورامین اجرای آن به تصویب رسید و 17 مرداد سال 86 کلنگ اجرای آن با تبلیغات فراوان و نمایش قطاری شیک و مجلل به زمین زده شد.

اجرای این پروژه ابتدا در اختیار شرکت راه آهن قرار گرفت ولی اعتراض مسئولان ورامین و پیگیری های آنان باعث شد تا این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار شود ولی این امر نیز نتوانست از مشکلات اجرای آن به طور کامل بکاهد.

برگزاری جلسه ها ی متعدد هماهنگی مسئولان شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا با مسئولان مترو تهران به این امر منجر شد که اجرای این طرح ملی طی سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود.

مهمترین چالش و معارض پیش روی اجرای این پروژه در فاز ورامین – قرچک، دو معارض پل روگذر 15 خرداد ورامین به دلیل عرض کم پل و محدودیت استقرار تأسیسات مترو و نیز اجرای پل روگذر بلوار امام(ع) در میدان رازی ورامین بود که تأخیر در اجرای آن با اعتراض بسیاری از ساکنان و کسبه مجاور همراه بود.

اجرای این دو پروژه سال ها با تأخیر مواجه شد؛ ستون های پل روگذر امام رضا(ع) از قول بسیاری از شهروندان و حتی رسانه ها به یکی از آثار باستانی ورامین بدل گشت و سخنرانی رئیس وقت چهارمین دوره شورای اسلامی ورامین در جمع نمازگزاران جمعه که در آن خبر از عبور قطار شهری در محدوده شهر ورامین از زیر زمین می داد، اجرای عملیات بهسازی یا تغییر پل 15 خرداد را با چندین سال تأخیر مواجه ساخت.

سرانجام پس از سال ها کش و قوس، پروژه های پل روگذر امام رضا(ع) و زیرگذر 15 خرداد با اعتباری افزون بر 150 میلیارد تومان توسط دولت اجرا و خرداد سال 96مورد بهره برداری قرار گرفت.

با افتتاح این دو پروژه و کار گذاشتن یک خط راه آهن در مجاورت دو خط سراسری تهران – مشهد، شش رام قطار کار خود را در خط موسوم به تهران- ورامین - گرمسار آغاز کرد به این امید که شاید در آینده، این پروژه به مترو تبدیل و مشکل تردد مردم شهرستان های جنوب شرق استان تهران برای عزیمت به پایتخت برطرف شود.

هرچند بهره برداری از پروژه قطار حومه ای در ورامین با مراسم افتتاحیه ای همراه نبود ولی همزمان با راه اندازی قطارها در این محور و در روز پنجشنبه 17 فروردین سال 96 پروژه قطار حومه‌ای تهران – ورامین – گرمسار همزمان با سفر رئیس جمهوری‌ به سمنان و با حضور‌ وزیر راه و شهرسازی در محل راه‌آهن شهرستان گرمسار بهره‌برداری شد.

با این توصیف ها، حالِ قطار شهری یا قطار حومه ای تهران – قرچک – ورامین – پیشوا – گرمسار این روزها خوب نیست زیرا بسیاری از افراد به دلیل ازدحام جمعیت قادر به استفاده از آن نیستند.

تاخیرهای فراوان و کمبود ظرفیت موجود خدمات دهی در مقابل انبوه مسافران کلافه، از جمله مشکلات است.

مردم در شهر قرچک مجبورند کنار ریل راه آهن منتظر قطار بمانند و ایستگاه مناسبی در این شهرستان احداث نشده ولی همچنان شهروندان منتظرند این قطار، آنان را به یکی از ایستگاه های مترو در تهران برساند؛ آرزویی که ممکن است هیچ وقت دیگر هم محقق نشود.

درگیری های داخلی شورا

رئیس شورای اسلامی شهر ورامین در خصوص تغییر ماهیت مترو به قطار حومه ای و شهری می گوید: شرکت مترو تهران و حومه که بودجه احداث مترو ورامین – تهران را در اختیار داشت به خاطر درگیری های داخلی اعضای شورای اسلامی ورامین در دوره چهارم که بعضا به خاطر مسائل سیاسی بود، نتوانست به کارش ادامه دهد.

جعفر اردستانی افزود: بعد از چند سال فعالیت شرکت مترو و پیشرفت فیزیکی مناسب، اختلافات درون شورا باعث کندی روند کار مجری پروژه شد و بعد از سفر وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید، پیمانکار این پروژه نیز تغییر کرد.

وی تأکید کرد: آن روزها اجرای این پروژه به اندکی اتحاد و همدلی نیاز داشت تا جابه جایی بین شرکت مترو و راه آهن صورت نگیرد ولی نبود این همدلی بین اعضای شورای شهر ورامین باعث شد کل پروژه تغییر ماهیت دهد و ماه ها وقت مردم ورامین تلف شود.

انتقال چند باره پروژه از مترو به راه آهن

مدیرعامل وقت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1395 در نامه ای خطاب به مدیرکل حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه مترو ورامین – تهران اینگونه نوشته بود: این پروژه در تاریخ دهم مرداد سال 1391 با پیشرفت فیزیکی 27 درصد از شرکت راه آهن به شرکت قطار شهری تهران واگذار شده است.

«محسن پورسید آقایی» افزوده بود: 18 اسفند سال 1393 این پروژه با پیشرفت فیزیکی 36 درصد بار دیگر از شرکت قطار شهری تهران به شرکت راه آهن انتقال یافت؛ این بدان معناست که در مدت سه سال فعالیت شرکت قطار شهری تهران، این پروژه تنها 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همان مشکلاتی که رئیس شورای اسلامی شهر ورامین ذکر کرده ، مانع اجرای آن توسط شرکت مترو تهران شده است.

نماینده مجلس توپ را در زمین این دولت می اندازد

هر چند تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا درباره این موضوع و پیگیری وضعیت مترو یا قطار حومه ای به نتیجه نرسید اما سید «حسین نقوی حسینی» در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی آورده است: قطار حومه ای مصوب سال 85 در دولت دوم احمدی نژاد به مترو تغییر یافته و به شرکت مترو تهران واگذار شد.

وی می افزاید: شرکت مترو تهران پروژه مذکور را در ورامین، قرچک ، پیشوا و بعدها در گرمسار با سرعت شروع کرد، این پروژه در دولت روحانی متوقف شد.

این نماینده مجلس منتسب به اصولگرایان در ادامه مطلب خود این گونه اظهار نظر می کند که «آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی دولت تدبیر با شعار قطار حومه ای ماهیت این پروژه را تغییر داد ولی به نمایندگان مردم به صورت مصوب و مکتوب قول داد همان پروژه مترو را احداث کند، بنابراین دولت روحانی، استانداران، فرمانداران و حامیان اصلاح طلب او باید پاسخگوی مردم باشند».

مطالب نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می شود که براساس نامه ذکر شده از سوی مدیرعامل وقت شرکت راه آهن، پیشرفت فیزیکی فعالیت شرکت قطار شهری تهران طی سه سال فقط 9 درصد بوده است.

تقاطع های دردسرساز راه آهن

قطار سراسری تهران -مشهد و قطار حومه ای تهران - ورامین - گرمسار در مناطق مختلف شهرستان های جنوب شرق استان تهران، با محور های اصلی برخورد می کند؛ تقاطع هایی که عبور خودروها را از روی ریل ها امکان پذیر می سازد و در آن سوزن بانی مستقر شده است.

محور محمدآباد و داود آباد قرچک، روستاهای باغخواص، محمدآباد و قلعه بلند در ورامین و روستای قلعه سین در شهرستان پیشوا با قطار سراسری تقاطع ایجاد کرده و در آنها سوزن بانی استقرار دارد؛ تقاطع هایی که در سال های اخیر به دلیل سهل انگاری و خطای انسانی بارها قطار با خودروها و عابران پیاده برخورد کرده و جان چندین نفر در آنها گرفته شده است.

اکنون پل روگذر در محور روستاهای قلعه سین به پیشوا، محمدآباد عرب ها به پیشوا و روستای قاسم آباد به ورامین نیمه کاره رها شده است و اقدامی در خصوص تکمیل آن صورت نمی گیرد.

چیزی به نام مترو وجود ندارد

تمامی گمانه زنی ها در خصوص ماهیت قطاری که مردم جنوب شرق تهران را به ایستگاههای مترو پایتخت می رساند چندروز پیش با سخنان فرماندار شهرستان قرچک در برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما به یک نقطه رسید و آن این بود که چیزی به نام مترو وجود ندارد.

«بهمن خطیبی» اظهارداشت: سال 1385 مصوبه ای از سوی هیأت دولت صادر تا در آن شرکت قطار شهری تهران، زمین های در امتداد راه آهن سراسری را برای استفاده مردم دشت ورامین(ورامین ، قرچک و پیشوا) به مترو تبدیل کند ولی بعدها این مصوبه با پیگیری وزارت راه و شهرسازی لغو شد.

وی افزود: اداره کل راه آهن اکنون 6 ریل باس را در مسیر تهران – گرمسار تأمین کرده که از قرچک نیز عبور و مردم را به تهران و برعکس منتقل می کنند و قرار است تعداد آنها افزایش یابد.

خطیبی تصریح کرد: پروژه مترو در دشت ورامین منتفی شده است.

قطار شهری و قطارحومه ای هم شاید چندان برای مردم دشت ورامین تفاوتی نداشته باشد؛ گرچه اگر مترو باشد دسترسی راحت تری به ایستگاههای مترو پایتخت خواهند داشت؛ حالا آنچه برایش بیش از هرچیز مهم است کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در مقابل سیل جمعیتی است که هرروز به سمت پایتخت در تردد هستند.

از نزدیک نگاه انداختن به نحوه سوار شدن مردم در قطارهای حومه ای ورامین- تهران صبح ها و نیز عصرها، شاید برای متولیان بد نباشد تا ببینند که خدمات رسانی اینک در این سامانه، باتوجه به تقاضای بالای مسافران در چه شرایطی قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.