| کد خبر: 181011 |

قیچی بر روبان مترو

ترافیک تهران مثل کلافی درهم پیچیده است. از هر طرف که بازش کنی از سوی دیگر به بن‌بست می‌رسی. آلودگی هوا هم به‌دنبال این ترافیک لاعلاج، نفس شهروندان تهرانی را به شماره انداخته و زندگی در این کلانشهر را سخت و دشوار کرده است.

تین نیوز

ترافیک تهران مثل کلافی درهم پیچیده است. از هر طرف که بازش کنی از سوی دیگر به بن‌بست می‌رسی. آلودگی هوا هم به‌دنبال این ترافیک لاعلاج، نفس شهروندان تهرانی را به شماره انداخته و زندگی در این کلانشهر را سخت و دشوار کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همشهری، کارشناسان سال‌هاست که به‌دنبال راه‌حلی برای کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا هستند. اغلب آنها راهی بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از استفاده از مترو برای کم‌کردن بار ترافیک سراغ ندارند و به‌طور جد از مزایای قطار زیرزمینی حمایت می‌کنند.

جالب است بدانید که طرح ساخت متروی تهران با هدف کاهش بار ترافیک و جلوگیری از آلوده‌شدن هوا، از دهه50 روی میز مدیران قرار گرفت و با انعقاد قرادادی با فرانسوی‌ها در سال54 شرکت مترو تاسیس شد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، کلنگ ساخت خطوط مترو درست یک سال پیش از پیروزی انقلاب بر زمین زده شد اما بعد از حوادث انقلاب این طرح با خروج نمایندگان شرکت‌های سازنده از کشور متوقف ماند تا سال 63 که آقای هاشمی رفسنجانی در مقابل مخالفت‌هایی که برای ساخت مترو وجود داشت آن خطبه تاریخی را در نمازجمعه خواند و گفت که «علاوه‌ بر تهران، دیگر کلانشهرهای ما هم قطار شهری می‌خواهند؛ مشهد، شیراز، اصفهان؛ شما هم به فکر مترو باشید». پس از این حمایت بود که هیأت وزیران در فروردین سال 64 اجرای طرح متروی تهران را تصویب و فعالیت‌ ساخت مترو دوباره در تهران ازسر گرفته شد.

برنامه اول مترو شامل ساخت خط یک از شمال به جنوب تهران، خط دو از شرق به غرب و مسیر برون‌شهری خط 5بین تهران و کرج با 52 ایستگاه بود که از سال 66به‌طور رسمی عملیات ساخت آن آغاز شد. در سال74 با توجه به اتمام بخش‌هایی از کار ساخت، قراردادی برای تأمین تجهیزات قطار شهری به امضا رسید و سرانجام در روز شانزدهم اسفند سال77 نخستین خط متروی تهران یعنی خط ۵ که تهران را به کرج می‌رساند به بهره‌برداری رسید. یک سال بعد در سال87 بخش غربی خط 2، از ایستگاه صادقیه تا میدان امام‌خمینی (ره) افتتاح شد و از آن زمان تا امروز هر سال بخشی از متروی تهران تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. هم‌اکنون متروی تهران و حومه 115 ایستگاه فعال دارد و طی این دوره بیست‌ساله که از فعالیتش می‌گذرد حدود 8میلیارد سفر با آن انجام شده است.

طبق آمار منتشرشده توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، به ازای هر سفر با مترو 65/0 لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین انجام می‌شود که با احتساب تحقق 8میلیارد جابه‌جایی توسط مترو تهران تاکنون بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف بنزین داشته‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.