| کد خبر: 166935 |

◄ عوارض 15هزار تومانی آزادراه خرم‌آباد- پل زال، ترافیک «جاده مرگ» را افزایش داد

افزایش عوارض ۱۵ تا 20 درصدی عوارض خرم‌آباد- پل زال رانندگان را به محور خطرناک خرم‌آباد - پلدختر ترغیب می‌کند که علاوه برافزایش بار ترافیکی احتمال بروز حوادث جاده‌ای را نیز افزایش خواهد داد.

تین نیوز

افزایش عوارض ۱۵ تا 20 درصدی عوارض خرم‌آباد- پل زال رانندگان را به محور خطرناک خرم‌آباد - پلدختر ترغیب می‌کند که علاوه برافزایش بار ترافیکی احتمال بروز حوادث جاده‌ای را نیز افزایش خواهد داد.

به گزارش تین‌نیوز، عوارض ۱۵ تا ۶۰ هزارتومانی عوارض خرم‌آباد- پل زال بسیاری از رانندگان  به‌ویژه سواری‌های کرایه که با افزایش عوارض در آزادراه خرم‌آباد- پل زال دیگر سود چندانی از جابه‌جایی مسافر در مسیر آزادراه کسب نمی‌کنند؛ به‌سوی تردد در جاده خرم‌آباد- پلدختر که به «جاده مرگ» مشهور است پیشرفته‌اند.

اعتصاب، تجمع و اعتراض دسته‌جمعی کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین باعث شد ایجاد کارگروه ایمنی راه‌ در لرستان با محوریت بررسی علل افزایش عوارض این آزادراه شد که البته نتایج مطلوبی نداشت.

نعمت اله دستیاری، فرماندار پلدختر در این‌باره گفت: افزایش عوارض آزادراه می‌تواند برای مردم شهرستان ،هم فرصت و هم تهدید باشد، فرصت از آن‌ جهت که موجب افزایش بار ترافیکی در جاده قدیم می‌شود که می‌تواند بخشی از شغل‌های ازدست‌رفته این منطقه را احیا کند.

او ادامه داد: محور قدیم خرم‌آباد به پلدختر و پلدختر به پل زال دارای پیچ‌های خطرناک است و نقاطی از آن نیاز به اصلاح هندسی مسیر دارد که انجام‌نشده و بار ترافیکی باعث بروز مشکلات، تصادفات و تلفات جانی می‌شود و این خود تهدید است.

دستیاری به مشکلات فنی آزادراه اشاره کرد و افزود: آزادراه پل زال مشکلات فراوانی دارد . با توجه به این ریزش‌ها و ضعیف بودن اکیپ راهداری آزادراه، اکثر مواقع گردنه «دادآباد» بسته می‌شود.

فرماندار پلدختر گفت: تونل‌های آزادراه پل زال ازنظر روشنایی و علائم مشکل‌دارند و تابلوهای موجود در مسیر آزادراه خیلی کثیف و علائم آن‌ها مشخص نیست و بعد از بارندگی باید شسته شوند تا بازتاب خود را نشان دهد.

دستیاری گفت: پیگیر نحوه اخذ عوارض از روستائیان در آزادراه هستیم، لیست خودروهای آن‌ها تهیه‌شده تا تحویل آزادراه داده شود و این موضوع حل‌وفصل شود.

امیررضا محمدی‌نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر گفت: با توجه به احداث و بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد-پل زال در منطقه زاگرس «میانکوه شرقی» شهرستان پلدختر و تخریب‌های زیست‌محیطی زیادی که در این منطقه صورت گرفته شاهد تلفات حیات‌وحش در مسیر جاده آزادراه خرم‌آباد-پل زال هستیم چون هیچ‌گونه تابلوی حیات‌وحش در آن نصب نشده است.

او گفت: افزایش عوارض آزادراه موجب افزایش تصادفات و تلفات جانی بیشتر شده و همچنین واژگونی تانکرهای حامل سوخت آلودگی رودخانه کشکان را سبب می‌شود.

سید حمیدرضا کاظمی ، نماینده مردم پلدختر در مجلس گفت: با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر و تونل‌ها احداث آزادراه پل زال هزینه بالایی داشته و وزارت راه نرخ عوارض آن را تعیین می‌کند.

او گفت: هدف از رایزنی‌ها پیگیری حق‌وحقوق ساکنان مسیر آزادراه یعنی مردم دهستان «میانکوه شرقی» پلدختر است که یا کارتی به آن‌ها داده شود و یا این‌که عوارض آن‌ها را نیم‌بها حساب کنند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس  گفت: در این رابطه با نامه‌نگاری‌هایی با وزیر راه درخواست شد که دسترسی‌های محدود به منطقه را مشخص کنند که برای کاهش عوارض در جهت کمک به مردم منطقه قول مساعد دادند.

عبدالرضا دستمالچی، مسئول بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد - پل زال گفت: اصل سرمایه بخش خصوصی به‌علاوه سود از محل عوارض این آزادراه در طول قرارداد تأمین می‌شود و سپس این مسیر به مالک اصلی آن‌که وزارت راه و شهرسازی است، تحویل می‌شود.

او گفت: سالانه یک‌مرتبه باید افزایش عوارض را داشته باشیم و آخرین افزایش نرخ مربوط به تاریخ اول شهریورماه ۹۵ بوده است، یعنی بیش از ۲۰ ماه پیش تصریح کرد: در افزایش عوارض جدید، نرخ عوارض سواری ۲۵ درصد و نرخ عوارض تریلی ۱۵ درصد افزایش‌یافته است و به‌صورت میانگین افزایش عوارض ۱۵ درصد بوده است.

دستمالچی تأکید کرد: مبلغ پیشنهادی ما برای عوارض آزادراه کمتر از مبلغ اعلام‌شده بود اما در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدند که چه میزان عوارض افزایش یابد.

مرتضی چغلوند ، رئیس پلیس‌راه لرستان نیز گفت: نتایج ناشی از افزایش عوارض آزادراه خرم‌آباد- پل زال یک تا دو ماه دیگر خود را نشان می‌دهد.در حال حاضرترافیک جاده قدیم خرم‌آباد- پلدختر از داخل شهرهای ویسیان و معمولان هم رد می‌شود و با افزایش تردد در این محور و ترافیک بالا، دیگر شهر پلدختر در ساعاتی از روز قفل می‌کند.

2791083

صمد چراغی پور، یک کارشناس عمران در پلدختر در این‌باره گفت: حدود ۹۰ درصد آزادراه خرم‌آباد - پل زال در حوزه استحفاظی پلدختر است و این آزادراه به شهرهای پلدختر و معمولان و به‌ویژه مشاغل کنار جاده قدیم به‌شدت آسیب وارد کرده است.

او گفت: قبل از احداث آزادراه خرم‌آباد - پل زال که مشاغل زیادی در حاشیه جاده قدیم در شهرستان پلدختر وجود داشت تردد خودروهای سبک و سنگین مانند اتوبوس‌ها به این مشاغل رونق زیادی داده بود اما با احداث این آزادراه همه این مشاغل حذف شد که از این‌ جهت خسارات زیادی به مشاغل خدماتی منطقه وارد شد.

چراغی‌پور گفت: اجرای پروژه آزادراه و تجهیز کارگاه در جاده قدیم پلدختر به خرم‌آباد که از «میانکوه شرقی» می‌گذرد و به‌عنوان جاده دسترسی محسوب می‌شد به این جاده به‌شدت آسیب وارد کرد و پس از اتمام پروژه  آن را مرمت نکردند.

این  کارشناس عمران گفت: ساکنان این منطقه در حالی‌که تنها از ۳۰ کیلومتر آزادراه عبور می‌کنند باید عوارض ٩٠ کیلومتر را پرداخت کنند.

او گفت: ازنظر فنی نیز برخلاف سایر آزادراه‌ها که بایستی رانندگان با خیال آسوده از آن عبور کنند به دلیل عدم عملیات تثبیت خاک،  بارها در برخی نقاط آزادراه ریزش و انسداد جاده ایجادشده و این ریزش‌ها در آزادراه نسبت به سایر محورهای مواصلاتی شهرستان بیشتر شد و هر بار نیاز به عملیات خاک‌برداری و اقداماتی مانند پاک‌سازی دارد؛ ازاین‌رو لازم است به‌مرور نقاط ضعف شناسایی و رفع مشکل شود.

چراغی پور گفت: عوارض آزادراه پل زال نسبت به سایر آزادراه‌ها گران‌تر است که از این نظر نیز دودش به چشم مردم محروم منطقه می‌رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.