| کد خبر: 209477 |

آبگیری و بازگشت طراوت به تالاب‌های قم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: طی بارندگی‌های اخیر همه تالاب‌های قم و دشت مسیله آبگیری و از طراوت و شادابی منحصربه‌فردی برخوردار شده‌اند.

تین نیوز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: طی بارندگی‌های اخیر همه تالاب‌های قم و دشت مسیله آبگیری و از طراوت و شادابی منحصربه‌فردی برخوردار شده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در روزهای گذشته اظهار داشت: با جریان آب در رودخانه‌های قمرود و قره چای، بار دیگر تالاب‌ها و دشت‌های قم سیراب شده و طراوت و شادابی منحصربه‌فردی را در این مناطق شاهد هستیم.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تالاب‌های شکارممنوع مره و حوض سلطان و دشت مسیله به‌خوبی از نعمت باران بهره‌مند شده‌اند و در حال حاضر میزبان دسته‌های بزرگی از پرندگان کنارآبزی بوده و بخشی از توان اکولوژیکی خود را پس از گذر از خشک‌سالی‌های مستمر بازیافته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم آبگیری دشت‌ها و تالاب‌های قم را در کاهش میزان گردوغبار در ماه‌های گرم سال بسیار مؤثر دانست و گفت: پس از سیلاب و بارندگی‌های ابتدای سال گذشته، در تابستان حدود ۶۰ روز هوای پاک و سالم و بدون گردوغبار را شاهد بودیم که نشان از تأثیر این بارش‌ها داشته است.

وی بابیان این‌که امیدواریم باوجود بارش‌های مناسب و افزایش حجم ذخیره آب در سدهای ۱۵ خرداد و الغدیر، تخصیص حقابه زیست‌محیطی استان قم بهتر و بیشتر از سال گذشته انجام شود، تصریح کرد: افزایش حجم و دبی آب رهاشده از سد ۱۵ خرداد در تابستان و عدم برداشت بیش‌ازحد مجاز کشاورزان، از مطالبات جدی اداره کل محیط‌زیست است.

از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد بارش زیاد برف و باران در سراسر کشور بوده‌ایم که برای دومین سال متوالی، رودخانه‌های قمرود و قره چای را پرآب و جاری ساخته است و تالاب‌ها نیز آبگیری مناسبی داشته‌اند.

تالاب‌های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می‌دهند و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های بزرگ زیست‌محیطی بوده که همه‌ساله میزبان دسته‌های بزرگ پرندگان مهاجر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.