| کد خبر: 208698 |

وضعیت پرخطر کرونا در قم پابرجاست

فرماندار قم گفت: خطر کرونا در استان به‌شدت جدی است و نباید احساس شود که وضعیت کنترل این بیماری در قم سامان‌یافته است.

تین نیوز

فرماندار قم گفت: خطر کرونا در استان به‌شدت جدی است و نباید احساس شود که وضعیت کنترل این بیماری در قم سامان‌یافته است.

مرتضی حیدری روز یکشنبه در جلسه بسیج ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: اشتباه بزرگی که امروز می‌تواند به وجود بیاید، عادی جلوه دادن اوضاع به دلیل بازگشایی برخی ادارات و واحدهای صنفی است.

فرماندار قم افزود: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین‌ماه تمدید و سپس فاصله‌گذاری هوشمند آغاز می‌شود.

حیدری اظهار داشت: در فاصله‌گذاری هوشمند سخت‌گیری‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیشتر از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود.

وی گفت: مدارس و دانشگاه‌ها تا آخر فروردین‌ماه تعطیل خواهد بود اما فعالیت واحدهای تولیدی و صنوف با عمل به پروتکل‌های بهداشتی بعد از ۲۳ فروردین‌ماه بلامانع است.

وی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و هرگونه مکانی که امکان تجمع در آن‌ها وجود داشته باشد تا آخر فروردین‌ماه تعطیل خواهد بود.

حیدری افزود: فروشگاه‌های بزرگ قم باید به نحوی به مردم خدمات‌رسانی کنند که زمینه‌های سرایت این ویروس را از بین برود.

فرماندار قم بیان داشت: نحوه کنونی فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای قم مطلوب نیست و امکان کنترل و پیشگیری از کرونا در آن‌ها وجود ندارد.

حیدری عنوان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تردد بسیار زیاد مردم یکی از مراکز مهم تجمع و انتقال ویروس کووید ۱۹ است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که امکان تجمع در پشت صندوق پول و ورودی آن تشکیل نشود.

وی اظهار داشت: باوجوداین که غرفه‌های عرضه مواد غذایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعطیل‌شده اما همچنان انتظارات لازم برای پیشگیری از کرونا در آن‌ها به وجود نیامده است.

وی ابراز کرد: فعالیت شبانه‌روزی، خط‌کشی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ورود دسته‌جمعی خانواده‌ها به این فروشگاه‌ها باید باقدرت دنبال شود.

فرماندار قم گفت: فروشگاه‌های بزرگ قم از فرصت جولان ویروس کووید ۱۹ باید برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و نوین استفاده کنند.

حیدری گفت: برای کاهش تجمع مردم در قم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا روز ۲۳ فرودین ماه ساعت کاری این فروشگاه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۱ فعال خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد: وظیفه شورای اطلاع‌رسانی استان فراتر از اطلاع‌رسانی مسائل روزمره است و باید قدرت اقناع افکار عمومی در برابر پرسش‌ها و ابهامات و فرهنگ‌سازی سبک‌رفتاری مطلوب مردم در رابطه با کرونا را داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۴۹۸ هزار و ۴۹۳ قمی در سامانه خود اظهاری سلامت ثبت‌نام کردند.

سیامک محبی افزود: ازاین‌بین ۵۰ هزار و ۱۱۲ نفر نیازمند پیگیری مقدماتی و ۱۲ هزار و ۱۵۸ نفر نیازمند پیگیری فوری هستند که در کمتر از ۲۴ ساعت مراقبین سلامت با آن‌ها تماس می‌گیرند.

وی اضافه کرد: با ۸۹ درصد از نیازمندان پیگیری در سامانه خود اظهاری قم تماس گرفته‌شده است که ۲ درصد ازاین‌بین نیازمند پیگیری‌های فوری بودند.

محبی گفت: یک‌میلیون و ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت قم تاکنون در سامانه سیب ثبت‌نام کردند که ازاین‌بین یک‌میلیون و ۳۱ هزار نفر مورد مراقبت قرارگرفته‌اند. تاکنون ۸۳ درصد از جمعیت تحت پوشش قم در این سامانه غربال‌شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: غربال‌گری سامانه سیب در روستاهای قم بیش از ۹۰ درصد است.

محبی همچنین یادآور شد: بالغ‌بر ۲۰۰ هزار تبعه خارجی در قم ساکن هستند که ناقص بودن اطلاعات آن‌ها مشکل اصلی در غربال‌گری تمام جمعیت است و بااین‌وجود تاکنون ۷۳ درصد از این افراد غربال‌شده‌اند.

وضعیت فروشگاه‌های بزرگ قم نگران‌کننده است

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه بیان کرد: عکس‌ها و تصاویری که از فروشگاه‌های قم در دو روز گذشته منتشرشده به‌شدت نگران‌کننده است.

محسن اوروجی بیان داشت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان فاصله‌گذاری ایمن و استفاده از ماسک مشاهده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: فروشگاه جانبازان یکی از مراکز اصلی خرید شهر قم است که در دو روز گذشته وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای داشته است.

اوروجی افزود: تا زمانی که باور واقعی نسبت به خطرات ویروس کرونا در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وجود نیاید، امکان کنترل و پیشگیری از این ویروس در قم ممکن نخواهد بود.

وی ابراز کرد: عملکرد روزهای اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای قم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌زودی بخش دیگری از تخت‌های بیمارستانی قم را پر خواهد کرد.

 شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.