کاوشگر بپی کلمبو اروپا دچار نقص فنی شد
ماموریت مشترک ژاپن و اروپا برای کاوش سیاره عطارد موسوم به بپی کلمبو دچار نقص فنی در پیشران شد و ماژول انتقال آن نتوانست نیروی الکتریکی کافی را برای پیشرانش فضاپیما فراهم کند.
ماموریت مشترک ژاپن و اروپا برای کاوش سیاره عطارد موسوم به بپی کلمبو(BepiColombo) دچار نقص فنی در پیشران شد و ماژول انتقال آن نتوانست نیروی الکتریکی کافی را برای پیشرانش فضاپیما فراهم کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ماموریت مشترک ژاپنی اروپایی چند هفته پیش زمانی که ماژول انتقال در طی یک مانور حیاتی قدرت خود را از دست داد، با مشکل مواجه شد.
به نقل از آی ای، بپی کلمبو یک فضاپیمای سه قسمتی با دو کاوشگر علمی و یک ماژول انتقال عطارد است که برای جدا شدن در طول عملیات ورود به مدار عطارد طراحی شده است.
در روز ۲۶ آوریل، زمانی که ماژول انتقال در طی یک مانور برنامه ریزی شده، توان الکتریکی کافی را برای پیشران فضاپیما فراهم نکرد، با نقص فنی مواجه شد. آرایه های خورشیدی ماژول انتقال عطارد و سیستم پیشرانه الکتریکی نیروی رانش را برای سفر بپی کلمبو از زمین به عطارد فراهم می کنند.
یک گروه مشترک از آژانس فضایی اروپا و شرکای صنعتی این ماموریت بلافاصله شروع به رسیدگی به این موضوع کردند. تا روز ۷ مه، آنها نیروی رانش بپی کلمبو را به حدود ۹۰ درصد از سطح قبلی خود بازگرداندند. آژانس فضایی اروپا در یک پست نوشت: با وجود این پیشرفت، توان خروجی ماژول انتقال کمتر از حد مطلوب باقی مانده و از بازیابی کامل پیشرانش جلوگیری می کند.
اولویت های فعلی محققان حفظ نیروی پیشران پایدار فضاپیما در سطح توان فعلی و تخمین این است که چگونه این امر بر مانورهای آتی تأثیر می گذارد. آژانش فضایی اروپا خاطرنشان کرد: کار به طور موازی برای شناسایی علت اصلی مشکل و به حداکثر رساندن توان موجود برای پیشرانه ها ادامه دارد.
علاوه بر این، گروه کنترل پرواز بپی کلمبو، مستقر در مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا در آلمان، گذرگاه های اضافی ایستگاه زمینی را برای نظارت دقیق بر فضاپیما و پاسخ سریع در صورت لزوم برنامه ریزی کرده است.
سفر به عطارد با وجود محدودیت نیرو به مراحل بحرانی نزدیک می شود
بپی کلمبو با یک سفر چالش برانگیز ۴۸ میلیون مایلی(۷۷ میلیون کیلومتری) به سمت عطارد روبرو است که در مجموع ۹ پرواز سیاره ای قبل از ورود به مدار این سیاره نسبتا کوچک لازم است. این ماموریت اولین گذر خود از کنار عطارد را در روز یکم اکتبر سال ۲۰۲۱ انجام داد و دومین و سومین پرواز خود را در روزهای ۲۳ ژوئن سال ۲۰۲۲ و ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۳ دنبال کرد.
با سطح توان فعلی، هدف این ماموریت رسیدن به عطارد برای چهارمین کمک گرانشی در ماه سپتامبر امسال است. ورود به مدار نهایی برای ماه دسامبر سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است و به دنبال آن عملیات های علمی معمول در بهار سال ۲۰۲۶ آغاز می شود. این ماموریت قرار است در روز یکم مه سال ۲۰۲۸ به پایان برسد و پایان چرخش ۱۰ ساله بپی کلمبو به دور عطارد باشد.
السا مونتانیون(Elsa Montagnon)، رئیس بخش مدیریت ماموریت و عملیات علمی می گوید که سطح رانش فعلی با نقطه عطف ماموریت حیاتی بعدی و اولین مورد از یک مجموعه سه چرخشی تا ماه ژانویه ۲۰۲۵ سازگار است.
این ماموریت دارای دو فضاپیمای علمی است که هر کدام در مدارهای مجزای اطراف عطارد قرار می گیرند. مدارگرد سیاره ای عطارد آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مغناطیسی عطارد آژانس فضایی ژاپن. این فضاپیما در روز ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تاسیسات پرتاب آژانس فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه، بر فراز موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد.
به گفته آژانس فضایی اروپا، هر دو کاوشگر عملکرد فوق العاده خوبی دارند.
این آژانس خاطرنشان می کند: این کاوشگرهای مملو از ابزارهای علمی، برای مطالعه ترکیب، جو، مغناطیس کره و تاریخ عطارد و پاسخگویی به سؤالات دیرینه در مورد شکل گیری و تکامل منظومه شمسی طراحی شده اند.