بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

ایران موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور شد

متخصصان یک شرکت دانش بنیان کشورمان موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور (زهپاد) شدند.

ایران موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور شد
تین نیوز |

متخصصان یک شرکت دانش بنیان کشورمان موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور (زهپاد) شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید "زیردریایی هدایت پذیر از راه دورگ (زهپاد) شدند.

امروزه انواعی از زیردریایی های صنعتی سرنشین دار وجود دارند که هرچند در دهه های اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته اند اما به دلیل حضور انسان دراین وسایل زیر آب، خطرات احتمالی استفاده از آنها را همچنان نمی توان نادیده گرفت. در این میان ربات هایی در دریاها مشغول فعالیت هستندکه با نام ROV(Remotely Operated Vehicle) به معنی "زیردریایی هدایت پذیر از راه دور" با اختصار فارسی "زهپاد" شناخته می شوند.

زهپادها با کمک نیروی انسانی که روی سطح زمین قرار دارد هدایت می شوند و در مأموریت های برنامه ریزی شده قادرند بخشی از عملیات را به صورت هوشمند و بخشی دیگر را به صورت هدایت دستی اپراتور در اعماق آب انجام دهند. «جهان صنعت جنوب»، شرکت دانش بنیانی است که از سال 1394 در کشور این ربات ها را برای مصارف صنعتی داخلی تولید و عرضه می کند.

سید میلاد فیاضی؛ مدیرعامل شرکت دانش بنیان جهان صنعت جنوب ضمن اشاره به این که درحال حاضر ربات های زهپاد پرکاربردترین ربات های زیردریایی در دنیا به حساب می آیند، درباره ویژگی های ظاهری این دستگاه ها گفت: ظاهر عمومی بیشتر زیردریایی های هدایت پذیر از راه دور، تخم مرغی شکل است. ربات های تخم مرغی شکل، معمولا برای فعالیت های نظامی یا پیمایش های اقیانوسی استفاده می شود اما حوزه کاری ما، دستگاه های صنعتی و از نوع ساختار آزاد است که باتوجه به نوع پروژه طراحی می شود و معمولاً تخم مرغی شکل نیست، بلکه به صورت ربات های استراکچری اند و از مزایای شان امکان تولید در ابعاد مختلف است . این مسئله باعث کم کردن هزینه ها می شود و امکان انجام عملیات در محیط هایی که فضای کمتری دارد را فراهم می کند.

فیاضی می گوید: این دست ربات ها علاوه بر اجرای فرآیندهای صنعتی، قابلیت انجام فعالیت های نظامی هم دارند که از آن جمله می توان به قابلیت خنثی کردن مین های دریایی یا مین گذاری های دریایی اشاره کرد اما رویکرد ما توسعه ربات های صنعتی است و بازرسی از اولویت هایی است که برای ربات های ما درنظر گرفته می شود. بازرسی های زیرسطحی در حوزه های مختلف اتفاق می افتد برای مثال، نصب تجهیزات در کف اقیانوس ها و کابل گذاری ها و لوله گذاری هایی که زیر دریا برای شرکت های فعال در عرصه های نفت و حفاری انجام می شود.

وی تصریح کرد: ربات های مدل بازرس به کمک حسگرها و دوربین هایی که روی آنها نصب شده اند، عملیات بازرسی از این کابل ها و لوله ها را برای بررسی خرابی ها و مواردی شبیه به این انجام می دهند اما ربات های مدل کلاس های کاری، علاوه بر بازرسی ، یک سری عملیات را هم می توانند پوشش بدهند. باتوجه به این که درجه آزادی از ویژگی های بارز این ربات هاست و به آنها اجازه می دهد در حد غواص زیر آب قدرت عمل داشته باشند. در این آر. ا. وی ها مقدار آن بسیار بالاست و باعث شده که بتوان از آنها در فرآیندهایی مثل جوشکاری، برشکاری، جابه جاکردن اجسام و حتی باز و بسته کردن شیرهایی که زیر آب وجود دارند، استفاده کرد. رباتی که ما در کلاس کاری داریم از قابلیت نصب دو بازوی رباتیک برخوردار است.

فیاضی درباره عمق کاربری این ربات ها می گوید: ربات بازرس محصول ما قابلیت نفوذ تا عمق 150 متری را دارد و ربات کلاس کاری ما برای پایین رفتن تا عمق 400 متر طراحی شده اما این طراحی اسمی است، زیرا ما این عمق را در خلیج فارس نداریم. از آنجا که به دنبال رسیدن به بازارهای بین المللی هستیم تولید ربات کلاس کاری با طراحی عمق 400 متر مد نظر ماست.

این شرکت دانش بنیان، ارتباط و همکاری نزدیکی با صنعت نفت و حفاری دارد و از این رو از فناوری هایی که به دانش فنی آنها دست یافته برای توسعه دستگاه های دیگری که می توانند در فعالیت های این حوزه تسهیل ایجاد کنند، بهره گرفته است.

فیاضی در این خصوص گفت: یک سری از محصولات ما برای علامت گذاری خطوط زیرسطحی استفاده می شود. در نظر بگیرید زیر دریا کیلومترها خطوط انتقال وجود دارد که کابل ها و لوله های انتقال نفت، آب و... به اضافه کانال های زیرسطحی که حفاری می شوند را شامل می شود. با گذر زمان و با توجه به عارضه های طبیعی که در کف دریا رخ می دهد، تشخیص این خطوط انتقال بسیار دشوار می شود. تصور کنید در نقطه ای از این خطوط زمانی تعمیراتی انجام شده و سال ها از آن گذشته است . برای بازرسی آن محل یا همان شخصی که تعمیرات را انجام داده باید بیاید و آن نقطه را به سختی پیدا کند یا باید از فناوری های جدید مدد گرفت.

وی گفت: محصول دیگر ما یکی از این فناوری هاست که در واقع نوعی نشانگر الکترونیکی است و "ویرا" نام دارد. ویرا قادر است آن محل به خصوص را کدگذاری نقطه ای کند تا در آینده بتوان به راحتی به آن محل دسترسی داشت. به خصوص که منبع تغذیه این نشانگر طول عمر بسیار بالایی دارد و می تواند حدود 70 سال به صورت مدفون در کف دریا قرار گیرد و نشانه گذاری را انجام دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.