| کد خبر: 243268 |

◄ رونمایی چین از اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی جهان

چین اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی دنیا به نام "ژو های یون" را برای انجام تحقیقات علمی و مشاهدات دریایی به آب انداخت.

تین نیوز

چین اولین کشتی خودران حمل کننده پهپاد جهان را به آب انداخت و از آن به عنوان یک "گونه دریایی" جدید یاد می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، "چن دِیک" مدیر مسئول این کشتی در زمانی که ساخت این کشتی شروع شد، گفت: این کشتی هوشمند و بدون سرنشین، یک "گونه دریایی" زیبا و جدید است که تغییرات انقلابی را برای رصد اقیانوس به ارمغان خواهد آورد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که وسایل نقلیه خودران شروع به تبدیل شدن به تیتر اخبار در سراسر جهان کرده‌اند و خودروهای خودران، هواپیماهای بدون سرنشین خودران و حتی ربات‌های خودران در حال ترویج هستند.

هدف از توسعه قابلیت‌های خودران، افزایش گزینه‌های حمل و نقل سرنشین‌دار به شکل ایمن‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر است. اما اینکه آیا آنها واقعاً می‌توانند این هدف را محقق کنند، هنوز موضوعی است که باید مورد بحث قرار گیرد و با آزمایش بیشتر این وسایل نقلیه خودران در سراسر جهان و استفاده از آنها، به پاسخ خواهیم رسید.

چین با این کشتی جدید امیدوار است که با تجهیز آن به هوش مصنوعی و سیستم‌های بدون سرنشین بتواند ظرفیت نظارت دریایی خود را با هزینه کمتر و با کارایی بالاتر نسبت به عملیات‌های سرنشین‌دار افزایش دهد.

این کشور به استفاده از سیستم‌های تجهیزات بدون سرنشین در زمینه‌هایی مانند امداد و نجات دریایی و نظارت بر محیط زیست دریایی شهره است، بنابراین این کشتی جدید گام بعدی در یک مسیر تکاملی طولانی استفاده از کشتی‌های خودران است.

اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی جهان

این کشتی بدون سرنشین خاص با ۸۸.۵ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۶.۱ متر عمق و ظرفیت حمل ۲۰۰۰ تن بار برای انجام تحقیقات علمی و مشاهدات دریایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. "ژو های یون" می‌تواند با سرعت متوسط ۱۳ گره دریایی و حداکثر سرعت ۱۸ گره دریایی حرکت کند.

این کشتی توسط شرکت "گوانگژو هوانگپو ونچانگ" یکی از شرکت‌های تابعه بزرگترین شرکت کشتی سازی دولتی چین ساخته شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری آزمایشات دریایی خود را تکمیل کند.

گزارش شده است که "ژو های یون" ظرفیت حمل ده‌ها وسیله نقلیه بدون سرنشین از جمله هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها، قایق‌های بدون سرنشین و شناورهای زیردریایی را دارد که می‌توانند با دقت به یکدیگر متصل شوند تا اهداف را نظارت کنند. همچنین دارای کیفیت قابل توجهی در سیستم‌های قدرت، سیستم‌های محرکه، سیستم‌های اطلاعاتی و سیستم‌های پشتیبانی عملیات پیمایشی است که همگی توسط چین و به صورت بومی توسعه داده شده‌اند.

این کشتی می‌تواند الهام بخش کشورهای دیگر برای مهندسی کشتی‌های خودران مشابه باشد، اما در حال حاضر، اولین کشتی در نوع خود در جهان است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان از این کشتی خودران برای مقاصد نظامی استفاده کرد؟

با ظهور هر فناوری جدید، همیشه این ترس وجود دارد که ممکن است در جنگ استفاده شود و چین کشوری است که به قدرت نظامی خود نیز معروف است. در هر حال اینکه چین از این کشتی فراتر از حوزه تحقیقات و نظارت استفاده می‌کند یا نه را فقط زمان می‌تواند بگوید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.