بازدید سایت : ۴۴۹۱۱
| کد خبر ۲۹۶۹۱۹
کپی شد

ایجاد دهکده لجستیک در شیراز و جهرم

مدیرکل بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قابلیت حمل کالاهای ترافیکی با قیمت ارزان در زمان کمتر نسبت به جاده را نیز داریم، گفت: نرخ حمل ریلی باید حداقل پنج درصد زیر نرخ حمل جاده ای شود.

ایجاد دهکده لجستیک در شیراز و جهرم
تین نیوز |

عابدین هادی نژاد در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با بیان مطلب فوق گفت: بارهای ترافیکی به جاده خسارت می زنند، ایجاد ترافیک، هزینه بالا، عدم ایمنی کافی، مصرف سوخت بالا و پاک نبودن این مدل حمل ونقل از مشکلات حمل ونقل کالاهای سنگین به صورت جاده ای است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  مدیرکل بازرگانی راه آهن تصریح کرد: ارائه قابلیت های حمل ونقل ریلی و خطوط راه آهن، شناخت انواع واگن ها و معرفی حمل ونقل ریلی به تجار و بازرگانان اهمیت دارد.

هادی نژاد افزود: طبق دستور مقام معظم رهبری در سیاست های کلی نظام، گسترش خطوط راه آهن تکلیف شده است به این صورت که ۳۰ درصد حمل بار به بخش حمل ونقل ریلی انتقال یابد و حمل بار به وسیله خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه از ۱۱ درصد به ۳۰ درصد افزایش باید.

مدیرکل بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از جمله مشکلات کلی راه آهن می توان به کمبود لوکوموتیو، مشکل در تأمین قطعات تعمیری، مشکل تأمین ناوگان کشنده، تحریم های ظالمانه و... می باشد که با پیگیری این مشکلات امسال توانستیم اعتبارات و بودجه بیشتری دریافت کنیم.

هادی نژاد اضافه کرد: همچنین قراردادهایی با بخش خصوصی در خصوص تأمین ریل بسته شده است که سرمایه گذاران کوچک و بزرگ در مبحث ریلی استقبال کردند. جهت رو به توسعه و رشد بدون کمک سرمایه گذار بخش خصوصی ممکن نیست.

مدیرکل بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نگاه جاده ستیزی نداریم؛ جاده و ریل مکمل یکدیگر هستند، افزود: در جهت رقابت سالم باید تفکیک سیاست گذاری های ریل و جاده در وزارتخانه صورت پذیرد. از جمله مزایای حمل با ریل می توان به مصرف سوخت کمتر (ریل یک ششم جاده سوخت مصرف می کند)، حمل بارهای بلند برای ریل با سوخت کمتر و بار کوتاه (مسیرهای کوتاه) برای جاده، اشاره کرد.

وی بیان کرد: بارهای ترافیکی به جاده خسارت می زنند، ایجاد ترافیک، هزینه بالا، عدم ایمنی کافی، مصرف سوخت بالا و پاک نبودن این مدل حمل ونقل از مشکلات حمل ونقل کالاهای سنگین به صورت جاده ای است.

هادی نژاد از ایجاد اداره کل لجستیک با هدف ایجاد دهکده و شهر لجستیک در فارس خبر داد و تصریح کرد: اگر پایانه لجستیک ساخته شود تجار نیز تعهد بدهند که کالا آورده شود. سرمایه گذار خودش به صورت شخصی و خصوصی نیز می تواند انبار، بارانداز و پایانه لجستیک بسازد. ما نیز در قسمت رساندن ایمن و سریع کالا و تعدیل نرخ تعهد می دهیم.

تلاش برای احداث خطوط ریلی برای پتروشیمی ها و شهرک های صنعتی

وی در خصوص نقص در احداث خطوط ریلی، عدم اتصال خطوط به پتروشیمی ها، شهرک های صنعتی و کارخانه های فولاد و سیمان و غیره اعلام کرد که سیاست گذاری جدید راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت حل این مشکلات است.

در ادامه این جلسه مدیرکل راه آهن استان فارس نیز از ایجاد دهکده لجستیک در شیراز و جهرم خبر داد و گفت: راه آهن برای مناطق شهری و روستایی مزایای اجتماعی فراوانی دارد و باعث رفاه مردم می شود.

مهرداد انصاری افزود: در بعضی مناطق ریل خارج از مناطق شهری حرکت می کند که برای حمل مواد شیمیایی خطرناک بسیار مناسب است و همچنین راه آهن برای حمل ونقل سنگین کالا بسیار مناسب است که دارای مزایایی همچون تخلیه و بارگیری مکانیزه، بیمه کالا، رهگیری باربری کالا از طریق سایت، جرثقیل های مخصوص، انواع لیفتراک و... است.

وی اظهار کرد: خطوط راه آهن دارای واگن های مختلفی از جمله واگن های روباز برای حمل مواد معدنی تا ۱۲۰ تن، واگن های فله بر و مسقف، واگن های مخزن دار و... تا ظرفیت حمل بار حداکثر ۱۰۵ مترمکعب است.

همچنین معاون برنامه ریزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به تولیدات عظیم و صنایع بزرگ استان فارس مانند فولاد، کربنات سدیم، کارخانه های سیمان، صنایع شیشه، صنایع خاک نسوز، تولیدات کاشی و سرامیک و... بر تکمیل مسیرهای ریلی و افزایش خطوط راه آهن در استان فارس و استفاده از ظرفیت حمل ونقل ریلی موجود برای حمل کالا و بار این ظرفیت های استان فارس در بخش صنایع و معادن تأکید کرد.

سید رضا ساداتی با بیان اینکه حمل ونقل باید اقتصادی باشد، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت های واحدهای صنعتی استان فارس رو به افزایش است و چون استان فارس دارای معادن بسیار زیادی است و امکان فعالیت اقتصادی زیادی را دارا است ؛ باید برای توسعه حمل ونقل نیز اهتمام ورزیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.