| کد خبر: 174470 |

◄ قطار حومه‌ای شیراز-مرودشت عملیاتی می‌شود

مدیرکل راه‌آهن فارس از عملیاتی شدن قطار حومه‌ای شیراز-مرودشت در آینده نزدیک خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل راه‌آهن فارس از عملیاتی شدن قطار حومه‌ای شیراز-مرودشت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  غلامحسین ولدی گفت: عملیات روسازی قطار حومه‌ای شیراز-مرودشت به شرکت خط و ابنیه فنی تراورس سپرده شده است و عملیاتی شدن آن به‌زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او افزود: راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای شیراز-مرودشت و بهره‌برداری از خط سه‌مترو و اتصال این خط به ایستگاه راه‌آهن شیراز در دستور کار است.

این مقام مسئول گفت: همچنین برای اتصال مترو از ایستگاه راه‌آهن شیراز به شهر جدید صدرا به طول ۱۰‌کیلومتر پیش‌بینی‌شده است که در عرض حدود ۱۰‌دقیقه مسافران را به مقصد می‌رساند.

ولدی گفت: در خصوص طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD در استان فارس دستور ایجاد پایانه مشترک با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شرق شیراز صادر شده که امیدواریم با اتصال راه‌آهن شیراز-گلگهر و شیراز-بوشهر این امر به وقوع بپیوندد.

او در خصوص شناسایی مراکز لجستیک و ایجاد بنادر خشک گفت: تنها شمال استان به شبکه ریلی متصل است و به سمت آباده و اقلید می‌رود احتمال ایجاد بندر خشک در آینده برای خطوط ریلی موجود بسیار کم است اما در آینده بااتصال خط بوشهر قطعا در شرق شیراز که منطقه ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی قرار دارند در این منطقه می‌توان این مساله را پیش‌بینی کرد.

مدیرکل راه‌آهن فارس  تصریح کرد: قرارداد احداث پروژه خط ریلی شیراز- بوشهر امضا شده است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ولدی گفت: هم‌چنین خط ریلی  شیراز-گل‌گهر هم پروژه‌ای است که زیرسازی آن ۳۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر این دو اتصال را در استان داشته باشیم قطعا سهم راه‌آهن فارس در برنامه ششم توسعه چشم‌گیر خواهد بود.

او به وضعیت خوب واگن‌ها اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن ۲۶۴ کیلومتر خط ریلی اقلید-یزد، ۳۴۵ کیلومتر شیراز-گل گهر و همچنین ۶۴۴ کیلومتر شیراز-بوشهر طول خط ریلی فارس به ۱۷۵۳ کیلومتر خواهد رسید.

مدیرکل راه‌آهن فارس درباره انتقال بار از جاده به ریل گفت: از استان فارس  به سمت بوشهر و بندرعباس خط ریلی مستقیم نیست چون به‌عنوان‌مثال از شیراز تا بندرعباس طول خط جاده‌ای ۶۰۰کیلومتر است که اگر بخواهیم آن را ریلی حمل کنیم و از اصفهان به یزد برویم ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر می‌شود که باعث می‌شود امکان رقابت با جاده را نداشته باشیم و این فاصله در خصوص بوشهر و اهواز هم شرایط به همین صورت است.

ولدی درباره میزان جابه‌جایی مسافران گفت: در شش‌ماه ابتدایی امسال بیش از ۲۷۸ هزار نفر مسافر به‌صورت رفت‌وبرگشت به مقاصد تهران(هرروز) و مشهد (یک روز درمیان) و ایستگاه‌های بین‌راهی توسط خط ریلی فارس جابه‌جا شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۴۶ هزار نفر بود شاهد رشد ۱۳ درصدی هستیم .

او هم‌چنین بیان کرد: درشش‌ماهه ابتدایی امسال هم ۲۶ هزار و ۲۸۶ تن بار توسط ۴۲۴ دستگاه واگن بارگیری شده است که نسبت به ۶ ماه مشابه سال قبل که دوهزار و ۱۲ تن به‌وسیله ۵۵‌دستگاه واگن بارگیری شد،در زمینه بارگیری  ۱۳برابر و در تعداد واگن هفت برابر رشد را شاهد هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.