| کد خبر: 227759 |

جزئیات واکسیناسیون کرونا ؛ مردم بار سفر نبندند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدوارم با سهمیه‌های واکسنمان تا پایان اسفند واکسیناسیون گروه‌های پر خطر را انجام دهیم.

تین نیوز

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدوارم با سهمیه‌های واکسنمان تا پایان اسفند واکسیناسیون گروه‌های پر خطر را انجام دهیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما؛ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این نشست گفت: در جهان مشکل ویروس کرونا به خصوص فرم موتاسیون یافته همه را درگیر کرده است. امریکا با هزار و 989 مرگ، برزیل هزار و 726 مرگ، روسیه با 441 مرگ، مکزیک با 437 مرگ، المان 401 مرگ، انگلیس با 343 مرگ، ایتالیا با 343 مرگ، فرانسه با 330 مرگ، هلند با 216 مرگ، پرو با 209 مرگ و ایران با 86 مرگ و میر در جهان گرفتار ابتلا و بیماری ناشی از کرونا بودند.

وی ادامه داد: همکاران ما برغم ورود ویروس موتاسیون یافته همکاران ما تلاش کردند آمار از دو رقم بیشتر نشود. امروز هم تعداد مرگ و میر بیش از دو رقم نیست.در استانها روند گرفتاری در کشور بیشترین درگیری در خوزستان است، خوزستان یک استان آتشین در گرفتار بیماری است، شهرهای شمالی استان مثل شوشتر و دزفول هم گرفتار شدند. این ویروس متأسفانه چهره ای متفاوت از ویروس ووهان نشان می دهد، به سرعت بیماری بالا می رود و افراد بد حال و جوان ها گرفتار می شوند اول فکر می کردیم که افراد بیمار دیر مراجعه می کنند اما بعد دیدیم سرعت انتشار و انتقال ویروس زیاد است.

وی افزود: از 70 بیمار ما در بیمارستان های خوزستان متأسفانه در یک شبانه روز 30 نفر تلف شدند و این نشان دهنده شدت و هجوم سنگین بیماری به ریه ها است. از مقابل همین دوربین ها چند هفته قبل همین تذکرات را داده بودم و گفتم اگر ما خدای نکرده گرفتار چنین مصیبتی شویم کار سخت و سنگین می شود.

استاندار خوزستان به خوبی همراهی می کند، استاندار جدید به شدت همراه است البته هنوز گله مندی های خاص خود را داریم. در هندوستان با پیدا شدن مواردی کل پرواز ها تعطیل شد و فقط هواپیما های باربری کار می کنند. در نیوزیلند تعطیلی عمومی ایجاد کردند در کشورهای اروپایی محدودیت ایجاد کردند. در استرالیا و بعضی از کشورهای اروپایی محدودیت بسیار زیادی ایجاد کردند.

وی ادامه داد: من امروز با رئیس دانشگاه علوم پزشکی صحبت می کردم که می گفت؛ متأسفانه هنوز آزمایش برای مسافران قطار و هواپیما و وسایل نقیله عمومی الزامی نیست. من نامه محکمی نوشتم که وقتی ما کانون بزرگ ویروس داریم، دیگر به نقاط دیگر ورود نکند، اگر رعایت نشود کنترل از دست ما خارج می شود.

در خوزستان با ارسال 3 اکسیژن ساز مشکل کمبود دستگاه را رفع کردیم تلاش کردیم مشکل تخت نداشته باشند، همه با تسلط کار می کنند و تلاش می کنیم با وجود این وضعیت شرایط را کنترل کنیم.

وی گفت: متأسفانه برغم تذکرات مکرر رعایت شیوه نامه ها بسیار پایین است. این نشانه ای است از اینکه جمع و جور کردن بیماری و جلوگیری از اشاعه بیشتر آن با این میزان رعایت سخت و حتی غیر ممکن است. به استانداران در استانهایی چون لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، اصفهان، چهار محال و بختیاری، هرمزگان و بوشهر که هم جوار با خوزستان هستند نباید بگذارند تردد بین استانی اتفاق بیافتد اگر اتفاق افتاد حداقل خواهش کنیم مراقب باشید آتش بیماری به دامن استان های هم جوار نیافتد.

وی افزود: فردا روز احسان و نیکو کاری است از مردم می خواهم کمک های مؤمنانه را ادامه دهند. روز جمعه هم روز درختکاری است از مردم می خواهم به یاد سرو قامتانی که در راستای خدمت به مردم و زمینه سلامت از دست دادیم به یاد آن عزیزان سرو بکارند.

وی درباره آخرین اخبار واکسن گفت: ما سعی کردیم با مجموعه واکسنی که وارد کردیم گروه هایی را به مجموعه سلامت اضافه کنیم. این خواسته همکاران عزیز من در عرصه سلامت بود که دلمان نمی آید ما واکسن بزنیم و دیگر گروه های آسیب پذیر واکسن نزنند. به همین دلیل این بار بین همکارانمان در بخش های ای سی یو و خط مقدم مقابله با کرونا همچنین عزیزانمان در سرای سالمندان آسایشگاه و سرای معلولین، همچنین مفتخرم بگویم جانبازان عزیز شیمیایی و قطع نخاع را واکسینه کردیم. ما 250 هزار واکسن اوایل هفته وارد کردیم و این هفته 200 هزار واحد وارد می کنیم و ان شاء الله از سهمیه کواکس حدود یک میلیون و خورده ای دوز واکسن جدید تا پایان اسفند می گیریم، امیدواریم تا پایان اسفند بتوانیم واکسیناسیون گروه پر خطر را انجام دهیم.

وی درباره واکسن های تولید داخل گفت: واکسن برکت مرحله اول را بسیار خوب گذراند، ان شاء الله بتوانیم مرحله دو و سه را در هم ادغام کنیم تا زودتر به تولید برسیم. واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی از کوبا بود به خوبی راه خود را طی می کند، واکسن رازی مرحله یک را آغاز کرد، دیروز 4 نفر دیگر واکسینه شدند و همه حالشان بسیار خوب است. واکسن دیگری هم تا هفته آینده مرحله انسانی را آغاز می کند.

آقای دکتر نمکی گفت: ویروس متاسیون یافته جدید را بسیار جدی بگیرید، ویروس خطرناکی است نمی خواهیم شما را دچار هراس کنیم ما همیشه کنار مردم هستیم اگر کسی هم قصور کرد هرگز آن عزیز را سرزنش نمی کنیم ، تقاضا می کنیم مردم خودشان را گرفتار تخت های بیمارستانی نکنند.

وی ادامه داد: الان وقت خریدهای نوروزی است، امیدوار بودیم و هستیم مردم نوروز کم خطری داشته باشند، از الان بار و بندیل سفر نبندید و حتی در ذهنتان هم تصویر نکنید اگر اسفند کم خطری داشتیم آنگاه می گوییم چگونه سفر کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.