| کد خبر: 221856 |

جو بایدن کیست؟ ۱۰ حقیقت جالب از رئیس جدید جمهور آمریکا + عکس و بیوگرافی

جو بایدن موفق شد با پیروزی بر دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شود. او با ۷۷ سال، مسن‌ترین رئیس جمهور این کشور می‌باشد و بیشترین رای در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورده است. کامالا هریس گزینه بایدن برای منصب معاون ریاست جمهوری می‌باشد.

تین نیوز

جو بایدن موفق شد با پیروزی بر دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شود. او با ۷۷ سال، مسن‌ترین رئیس جمهور این کشور می‌باشد و بیشترین رای در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورده است. کامالا هریس گزینه بایدن برای منصب معاون ریاست جمهوری می‌باشد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، جوزف رابینت بایدن جنیور در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ (۲۹ آبان ۱۳۲۱) در شهر اسکرانتون ایالت پنسیلوانیای آمریکا متولد شد. او توانست از دانشگاه دلاویر دو مدرک تاریخ و علوم سیاسی را کسب کند. وی همچنین دارای مدرک دکترای رشته حقوق از دانشگاه سیراکیوس است. بایدن هنگامی که ۱۰ سال داشت به همراه خانواده خود به کلیمونت نقل مکان کرد. آنها چند سال بعد به شهر ویلمینگتون رفتند. در این سال‌ها پدرش به فروشندگی ماشین دست دوم پرداخت و از این طریق امرار معاش می‌کرد.

جو بایدن دوران ابتدایی خود را در مدارس اسکرانتون سپری کرد و زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت، یعنی در سال ۱۹۵۵، خانواده او به مایفیلد، یک جامعه در نیو قلعه کانتی ایالت دلاور، مهاجرت کردند. بایدن در دوران کودکی به لکنت زبان مبتلا بود و به همین دلیل، با نام‌های مختلف، مورد تمسخر دوستان و همسن و سالان خود قرار می‌گرفت. تلاش‌های بی‌وقفه او از طریق حفظ اشعار بلند و صحبت کردن در مقابل آئینه باعث شد بایدن به مشکل لکنت خود غلبه و همچون سایرین صحبت کند.

بایدن تحصیلات خود را ادامه داد تا اینکه در آکادمی معروف Archmere پذیرفته شد و تحصیلات خود را به پایان رساند. او برای اینکه هزینه تحصیل خود را تأمین و در این زمینه به خانواده‌اش کمک کند، به طور پاره‌وقت به شستن پنجره‌های مدرسه و چمن زنی مشغول بود. در آن زمان، ادامه تحصیل تنها آرزوی بایدن بود و همین علاقه، او را به یکی از دانش‌آموزهای سخت‌کوش مدرسه تبدیل کرد. بایدن بر خلاف جثه کوچکش، در ۱۶ سالگی به یکی از بازیکن‌های موفق فوتبال تبدیل و از محبوبیت خاصی در میان مربیان فوتبال برخوردار شد.

بایدن در ۱۹ سالگی در نقش یک غریق نجات در منطقه‌ای از طبقه کارگر در ویلمینگتون ظاهر شد. در حال حاضر استخر شنایی در این مکان به نام او نامگذاری شده است. در دبستان دانش‌آموز ضعیفی بود و حتی مجبور شد کلاس سوم را دو بار بگذراند. این سیاستمدار آمریکایی در دبیرستان و دانشگاه فوتبال آمریکایی بازی می‌کرد. دوران کودکی و تحصیل او با افراد مشهوری مثل مارتین لوتر و جان کندی همزمان بود. وی در زمان جنگ ویتنام جهت پیوستن به ارتش فراخوانده شد اما به دلیل ابتلاء به آسم برکنار شد. در سال ۱۹۶۸ بایدن به عنوان منشی در یک مؤسسه حقوقی مشغول به کار شد. وی پس از پایان تحصیلات خود به عنوان وکیل فعالیت می‌کرد و در سال ۱۹۶۹ به عنوان اولین تجربه انتخابات، نامزد شورای شهر نیوکاسل شد و به پیروزی رسید.

خانواده جو بایدن

بایدن دارای خانواده‌ای کاتولیک می‌باشد. مادر بایدن، کاترین فینگن اصالتاً ایرلندی است و پدرش، جوزف رابینت بایدن نام داشت. وی بزرگترین فرزند این خانواده است و پس از وی دو پسر و یک دختر متولد شدند. پدر بایدن فرد بسیار ثروتمندی بود اما در زمان تولد فرزندش با مشکلات متعدد مالی رو به رو شد. او به پسرش این شعار را یاد داد: ما ارزش یک انسان را با تعداد دفعاتی که زمین می‌خورد نمی‌سنجیم بلکه با سرعت برخاستن او از زمین ارزیابی می‌کنیم.

ازواج و دانشگاه جو بایدن

جو بایدن تحصیلات خود را در رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی در دانشگاه دلاویر ادامه داد و همچنان به عنوان یکی از بازیکن‌های فوتبال فعالیت داشت. وی در دو سال اول تحصیل خود در دانشگاه متوجه شد که زمان خود را خیلی صرف فوتبال و خوشگذرانی‌ها می‌کند و این در حالی بود که هر روز، متأثر از روی کار آمدن جان اف. کندی در سال ۱۹۶۱، بر علاقه او به سیاست افزوده می‌شد. بایدن در یکی از سفرهای خود به باهاما، کشوری در کارائیب، با یکی از دانشجویان دانشگاه سیراکیوز، واقع در نیویرک، به نام نیلیا هانتر آشنا و پس از مدت زمانی کوتاه به او دلبسته شد. هانتر بایدن را به ادامه تحصیل تشویق کرد و باعث شد بایدن پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دلاویر در سال ۱۹۶۵ در دانشکده قانون سیراکیوز پذیرفته شود. جو بایدن و نیلیا هانتر سال بعد، یعنی در ۱۹۶۶ با هم ازدواج کردند.

نیلیا هانتر، همسر اول جو بایدن

بایدن پس از آشنایی با نیلیا هانتر در باهاما با وی ازدواج کرد. والدین نیلیا ابتدا به دلیل کاتولیک بودن بایدن با این ازدواج مخالفت کردند اما در نهایت با موافقت آنها این پیوند در سال ۱۹۶۶ اتفاق افتاد.

تراژدی خانوادگی رئیس جمهور آمریکا

اگرچه تمام رویاهای بایدن به واقعیت تبدیل شده بود اما در سال ۱۹۷۲، درست یک هفته قبل از کریسمس، اتفاقی شوم سوگ را در زندگی او حاکم کرد. در آن روز، همسر بایدن به همراه فرزندانش برای خرید سال نو به بازار رفتند اما بر اثر تصادفی وحشتناک، نیلیا هانتر و دختر او جان خود را از دست دادند و دو پسرش نیز به شدت مجروح شدند. این رویداد تلخ زندگی جو بایدن را بسیار تحت تأثیر قرار داد و حتی بارها او را به خودکشی وادار کرد. اما پس از مدتی کوتاه، یک بار دیگر بایدن به فعالیت‌های خود ادامه داد و تصمیم گرفت به مردم دلاویر خدمت کند.

وی مراسم سوگند خود برای سناتوری جدید در واشنگتن را نادیده گرفت و در عوض، به ادای سوگند سناتوری در مرکز پزشکی ویلمینگتون پرداخت تا حداکثر زمان خود را با پسران بیمارش سپری کند. بایدن برای این کار، در ویلیمنگتن ساکن شد و هر روز مسیری طولانی را بین محل کار خود در واشنگتن و محل سکونتش سپری می‌کرد.

جیل تریسی جیکابز، همسر دوم جو بایدن

بایدن در سال ۱۹۷۷ با جیل تریسی جیکابز که معلم زبان انگلیسی بود، ازدواج کرد و صاحب دختری به نام اشلی در ۸ ژوئن ۱۹۸۱ شد. بایدن ۵ بار از جیل خواستگاری کرد تا موافقت او را به دست بیاورد.

فرزندان جو بایدن

نیلیا و جو صاحب سه فرزند به نام‌های جوزف بایدن، رابرت و نائومی کریستینا شدند. آنها به ترتیب در سال‌های ۱۹۶۹، ۱۹۷۰، ۱۹۷۱ به دنیا آمدند. رابرت تاجر است و سال‌ها به الکل و مواد مخدر اعتیاد داشت. جوزف نیز در سال ۲۰۱۵ در سن ۴۶ سالگی در اثر سرطان مغز از دنیا رفت. جو به یاد دخترش، نام یکی از نوه‌هایش را نائومی گذاشت.

بیماری بایدن

بایدن در سال ۱۹۸۰ به سردرد شدیدی مبتلا شد. در فوریه ۱۹۸۸ او دچار حملات صرع هولناکی شد به طوری که پس از سخنرانی در دانشگاه راچستر، یک جرقه نورانی را درون سرش احساس می‌کند و به بیمارستان منتقل می‌شود. پس از انجام معایناتی مشخص شد که یک اتساع عروق در زیر پایه مغز او وجود دارد. بنابراین او را جهت برداشتن این تومور کوچک به اتاق عمل بردند. اگر چه این عمل با موفقیت همراه بود اما مشکلاتی از جمله بی تحرکی پیشانی را به همراه آورد. این مشکل در ادامه بهبود پیدا کرد.

نامزدی ریاست جمهوری آمریکا

بایدن سه بار سابقه نامزدی برای ریاست جمهوری آمریکا را دارد و برای انتخابات ۱۹۸۸، ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ کاندیدا شده است.

جو بایدن در سال ۲۰۰۷، یعنی درست ۲۰ سال پس از رقابت ناموفق او در انتخابات ریاست جمهوری، یک بار دیگر تصمیم گرفت در انتخابات شرکت کند. اگرچه بایدن سال‌ها در سنا تجربه داشت، اما باز هم نتوانست در رقابت با هیلاری کلینتون و باراک اوباما پیروز شود و کمتر از یک درصد آرا کل کشور را از آن خود کرد. با این حال، چند ماه بعد، باراک اوباما که به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شده بود، بایدن را به سمت متحد انتخاباتی خود نائل کرد. بایدن که خود ریشه در طبقه کارگر آمریکا داشت، به اوباما کمک کرد پیام بهبود اقتصادی را به گوش رأی دهندگان طبقه کارگر درایالات مهمی نظیر اوهایو و پنسیلوانیا برساند.

جو بایدن و باراک اوباما

اگرچه بایدن در سال ۲۰۰۸ برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود، اما به دلیل پیروزی باراک اوباما در مقام معاون او تا سال ۲۰۱۷ مشغول به فعالیت بود.

در نوامبر سال ۲۰۰۸، باراک اوباما و جو بایدن با همکاری یکدیگر توانستند جمهوری‌خواهانی نظیر جان سیدنی مک‌کین و سارا پیلین را شکست دهند. اوباما در سال ۲۰۰۹ به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور و بایدن به عنوان چهل و هفتمین معاون ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شدند.

تیم اوباما-بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمریکا توانستند با قدرت تمام رقیب جمهوری‌خواه خود میت رامنی را شکست دهند و یک بار دیگر مقام ریاست جمهوری و معاونت رئیس جمهور را از آن خود کنند. در همان سال، بایدن کفایت خود را به عنوان معاون رئیس جمهور به تصویر کشید و در رسیدن به توافق دو حزبی در خصوص افزایش مالیات و پیشگیری از بحران مالی بسیار موفق عمل کرد.

در همین بازه‌های زمانی، بایدن در مذاکرات ملی در خصوص قانون اسلحه به یک شخصیت مهم تبدیل و به عنوان رهبر گروه حل مشکل فوق انتخاب شد. او راه‌حل‌های متعددی برای کاهش خشونت با سلاح گرم در سراسر کشور را به رئیس جمهور اوباما ارائه داد و در این خصوص ۱۹ اقدام موفقیت‌آمیز انجام داد.

بیانیه اوباما برای جو بایدن

اوباما نیز در انتخابات ۲۰۲۰ برای حمایت از بایدن به کمپین او پیوست و پس از برتری وی بیانیه‌ای را صادر کرد:

«بی‌نهایت مفتخرم که به رئیس‌جمهور بعدی‌مان، جو بایدن و بانوی اول بعدی‌مان، جیل بایدن، تبریک بگویم… خوش‌بختیم که جو آن‌چه برای ریاست‌جمهوری لازم است را دارد و پیشاپیش رفتارهایش در شأن ریاست‌جمهوری است. چراکه وقتی ماه ژانویه وارد کاخ سفید می‌شود، با مجموعه‌ای از چالش‌های فوق‌العاده روبه‌رو خواهد بود که هیچ رئیس‌جمهور جدیدی تاکنون با آن‌ها مواجه نبوده است: بیماری همه‌گیری که می‌تازد، اقتصاد و نظام قضایی‌ای که ناعادلانه است، دموکراسی‌ای که به خطر افتاده، و اقلیمی که در خطر است.»

بایدن و شهید سردار سلیمانی

سیاست جو بایدن در موضوع شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی همچون دولت وقت بود. او پس از شهادت شهید قاسم سلیمانی که در یک حمله تروریستی در فرودگاه بغداد رخ داد بیانیه‌ای صادر کرد و از این حمله تروریستی آمریکا علیه ایران حمایت کرد.

جو بایدن، برجام و تحریم‌های ایران

بایدن زمانی که به عنوان معاون باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا فعالیت می‌کرد، در زمان امضای برجام از حامیان آن بود. او همچنین هنگامی که ترامپ از توافق با ایران خارج شد، او را بسیار سرزنش کرد. او معتقد بود برای رسیدن به برجام چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی صرف شده است.

جو بایدن و دونالد ترامپ

جو بایدن در بیست و پنجم آوریل ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شرکت کند. وی در ویدوئویی سه و نیم دقیقه‌ای از سخنان خود، تلاش‌های ترامپ برای برابرسازی مردم در دو طرف خشونت نژادی شهروندان شارلوتزویل، واقع در ایالت ویرجینیا را امری بی‌سابقه در تاریخ زندگی خود معرفی کرده بود. اگرچه بایدن درست پس از آغاز رقابت خود اکثریت آرا دموکراتیک را از آن خود کرد، با این حال، کاندید شدن او به آزمونی نهادنما برای یک حزب با اساسی مترقی تبدیل شد. بایدن خود را به عنوان یک فرد میانه‌رو معرفی و حمایت خود از اصلاحیه هاید را رسماً اعلام کرد که این اصلاحیه یک ماده قانونی است که استفاده از بودجه فدرال را برای پرداخت سقط جنین ممنوع می‌کند، مگر اینکه زندگی زن را نجات دهد.

بایدن طی مذاکرات اولیه دموکراتیک در اواخر ماه ژوئن، متوجه شد که کاملاً هریس، از سناتورهای ایالات متحده آمریکا، سابقه او را هدف قرار داده و بایدن را به خاطر مخالفت با حمل و نقل دانش آموزان از محلات مختلف در سال ۱۹۷۰، مورد حمایت قرار داده است. بایدن در مذاکرات بعدی بسیار موفق‌تر عمل کرد، سیاست‌های خارجی را مورد حمایت قرار داد و دستاوردهای خود را با موفقیت‌های باراک اوباما گره زد.

در همین حین، مشکل جدیدی سر راه بایدن قرار گرفت؛ دونالد ترامپ دولت اوکراین را تحت فشار قرار داد تا به بررسی سوابق بایدن و پسرش هانتر بپردازد. نتیجه این شد که هانتر در کمپانی انرژی اوکراین مشارکت داشت و تلاش‌های بایدن برای جلب رضایت دادستان کل بی‌نتیجه ماند. بایدن اقدامات دونالد ترامپ را سوءاستفاده از قدرت نامید و ادعا کرد که اگر رئیس جمهور با کنگره همکاری نکند، شخصاً حمایت از استیضاح وی را به عهده می‌گیرد. پس از تبرئه ترامپ در استیضاح فوق، بایدن چهارمین تلاش خود در کنفرانس‌های آیووا پایان داد و پنجمین تلاش برای استیضاح رئیس جمهور را در نیو همپشایر آغاز کرد. اما او در پایان ماه، در کارولینای جنوبی با موفقیت مواجه شد و با اعلام اینکه اغلب نماینده‌های او در سه‌شنبه بزرگ به او رأی خواهند داد، عرصه را برای رقبای خود تنگ کرد.

مناظره بایدن و ترامپ

اولین مذاکره رسمی ریاست جمهوری بین ترامپ و بایدن در بیست و نهم ماه سپتامبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد که این رویداد با وقفه‌های مداوم و بحث‌های داغ همراه بود. بایدن در مذاکره خود با ترامپ، دو بار او را "دلقک" نامید و در عین حال، ناتوانی‌های او در مهار ویروس کرونا و مدیریت تغییرات آب و هوایی را به تصویر کشید. مذاکره دوم ترامپ و بایدن در پانزدهم اکتبر اتفاق افتاد اما این بار رئیس جمهور آمریکا درخواست مناظره مجازی کرد. در مناظره سوم، که با خاموش شدن میکروفون‌ها همراه بود، بایدن هنگام صحبت از تلاش‌های خود در بخش مراقبت سلامت، اصلاح قوانین مهاجرت و مشاغل سبز، با آزادی بیشتری برای ادامه سخنان خود مواجه بود. جو بایدن در این مناظره یک بار دیگر ناتوانی ترامپ در مدیریت بحران کرونا و جداسازی کودکان مهاجر از والدینشان در مرزها را مورد هدف قرار داد.

بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا ۲۰۲۰

بایدن طی مذاکره خود با برنی سندرز، سناتور آمریکایی، اعلام کرد که قصد دارد یک زن را به عنوان معاون ریاست جمهوری خود انتخاب کند به عنوان یک نماینده دموکرات در نظر گرفته شد. در یازدهم ماه آگوست ۲۰۲۰، بالاخره بایدن اعلام کرد که کاملاً هریس معاون و متحد انتخاباتی او خواهد بود. بایدن در آگوست ۲۰۲۰ رسماً به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری دموکرات معرفی شد.

توییتر جو بایدن

در نهایت در ۱۷ آبان ۱۳۹۹ (۷ نوامبر ۲۰۲۰) بایدن با دریافت ۲۰ رأی الکترال از ایالت پنسیلوانیا و ۲۸۰ رأی الکترال رسماً به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا معرفی شد. هنگامی که او در ژانویه ۲۰۲۱ وارد کاخ سفید شود، بایدن را باید مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا بدانیم. او در حساب توئیتر خود نوشت: «من مفتخرم که مرا برای رهبری این کشور بزرگ برگزیدید. کاری که پیش روی ماست سخت خواهد بود اما من به شما این قول را می‌دهم: من رئیس جمهور تمام آمریکایی‌ها خواهم بود. چه به من رأی داده باشید چه نه. من به اعتمادی که شما به من کردید ایمان دارم.»

۱۰ حقیقت عجیب درباره جو بایدن

  • بایدن به دلیل اینکه توان مالی برای تبلیغ تلویزیونی را نداشت شخصاً به خانه مردم می‌رفت تا خود را به عنوان کاندیدا معرفی کند.
  • به بایدن لقب جوان‌ترین سناتور مجلس سنا را داده‌اند.
  • بایدن از سیگار و مشروبات الکی به شدت دوری می‌کند.
  • فیلم مورد علاقه او، ارابه‌های آتش است. این فیلم داستان دو ورزشکار انگلیسی را روایت می‌کند که در بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ پیروز می‌شوند.
  • ماکارونی با سس گوجه فرنگی، ساندویچ مربا و کره بادام زمینی از غذاهای مورد علاقه او هستند.
  • او در خوردن بستنی زیاده روی می‌کند.
  • بایدن دارای ۷ نوه است.
  • او به خودرو بسیار علاقه دارد.
  • او سابقه ۳۶ سال فعالیت در سنا را در کارنامه خود دارد.
  • بایدن ۴ سال به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی و ۸ سال به عنوان رئیس کمیته قضائی سنا فعالیت داشته است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کامران از کردستان 2 0

    همش دروغه