| کد خبر: 207306 |

بلای تازه‌ای که این روزها پس از کرونا قربانی می‌گیرد

در حالیکه امکانات بهداشتی درمانی خوزستان برای مقابله با کرونا بسیج شده اند حالا باید با چالش دیگری دست و پنجه نرم کنند. بیماران مسموم ناشی از مصرف الکل تقلبی از بیماران کرونایی در اهواز پیشی گرفتند و چند بیمارستان مهم این شهر برای درمان این دسته از بیماران اختصاص داده شد.

تین نیوز
درگیرودار شیوع ویروس کرونا در کشور و در شرایطی که استان‌های جنوبی و غربی کمتر با بحران دست و پنجه نرم می‌کردند ناگهان عرضه الکل تقلبی در استان خوزستان این استان را با چالشی جدی روبه رو کرد. در برخی دیگر از استان ها نیز موارد مشابه گزارش شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فرارو، براساس آخرین آمار‌ها الکل تقلبی در اهواز تاکنون جان ۲۸ نفر را گرفته و صد‌ها نفر را روانه بیمارستان کرده است. این موج به شهر‌های دیگر هم رسیده و گفته می‌شود در تهران سه نفر و در کرج هفت نفر به دلیل مصرف الکل تقلبی جان خود را از دست داده اند. به این ترتیب با آمار تازه دست کم ۳۸ نفر قربانی شده اند و احتمالا این آمار افزایش پیدا می‌کند.

اکثر قربانیان جوان هستند، میانگین سنی قربانیان الکل در اهواز ۳۱ سال است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: "کم سن‌ترین قربانی مشروبات الکلی تقلبی در ۲ روز اخیر اهواز ۲ نوجوان ۱۶ ساله هستند." اتفاق رخ داده در اهواز یک شوک بزرگ برای کادر درمان استان خوزستان بوده است.

در حالیکه امکانات بهداشتی درمانی خوزستان برای مقابله با کرونا بسیج شده اند حالا باید با چالش دیگری دست و پنجه نرم کنند. بیماران مسموم ناشی از مصرف الکل تقلبی از بیماران کرونایی در اهواز پیشی گرفتند و چند بیمارستان مهم این شهر برای درمان این دسته از بیماران اختصاص داده شد.

گفته می‌شود دلیل آمار بالای مسمومیت‌ها به یک باور غلط باز می‌گردد. باز هم پای کرونا در میان است. طی روز‌های اخیر شایعه‌ای به سرعت در اینترنت و فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه خوردن مشروبات الکلی بهترین راهکار برای فرار از ویروس کرونا است. حالا می‌گویند قربانیان الکل‌های سمی تصور کرده اند مصرف الکل برای پیشگیری ابتلا به کرونا مفید است.

البته این ادعا باید بررسی شود و هنوز نمی‌توان آن را کاملا تائید کرد چرا که پیشتر نیز موارد مشابه در کشور وجود داشته که عده‌ای قربانی مصرف مشروبات الکلی شده اند.

با این حال رضا سی‌ویک ساله اهوازی ‌یکی از همین افرادی است که چند روزی را در بیمارستان بستری بود. این پسر جوان در توضیح اتفاقاتی که منجر به ‌مسمومیتش شد به روزنامه «شهروند» می‌گوید: «من از دوستانم شنیدم که الکل نمی‌گذارد این ویروس ‌در بدن اثر کند، با چند نفر از دوستام مقداری الکل خریدیم و با آب قاطی کردیم و بعد هم ‌همگی خوردیم، اما چند ساعت بعد حال همه ما خراب شد. ما چهار نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) ‌بستری شدیم، آنجا دکتر‌ها به ما گفتند به جای الکل طبی الکل چوب خورده‌ایم. خدارا شکر ‌همگی نجات پیدا کردیم. اما در اهواز خیلی‌ها مثل من همین کار را می‌کنند.»

امیرمحمد هم ‌یکی دیگر از مسموم‌شدگان الکلی این روز‌های اهواز به «شهروند» می‌گوید: «اینجا رنگ ‌همه الکل‌ها سفید است، همه را هم به اسم الکل سفید به چندبرابر قیمت می‌فروشند و جان مردم برایشان اهمیت ندارد و فقط به فکر پر کردن جیب‌شان هستند.»

در همین رابطه محمد آقایاری، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج ضمن تائید مرگ هفت نفر در کرج گفته است "این افراد تحت‌تأثیر محتوا‌های فضای مجازی و به گمان ‌مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت ‌جان خود را از دست دادند." این مقام قضائی با هشدار نسبت به عواقب جانی و صدمه ‌مصرف الکل متانول به سلامت و بینایی از آغاز تحقیقات به منظور برخورد قضائی در ‌خصوص افراد دخیل در این موضوع خبر داد.

دو روز پیش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد الکل صنعتی(متانول) را با افزودن مقداری وایتکس سفید می‌کنند و می‌توانند آن را به عنوان الکل طبی(اتانول) به مردم قالب کنند. در این راستا به مردم هشدار داده شده است که مراقب سودجویان و کلاهبرداران باشند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان استفاده از الکل ‌صنعتی را حتی برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب نمی‌دانند و حتی در قدرت پاک‌کنندگی و گندزدایی آن هم تردید دارند.

ماجرای مصرف الکل برای پیشگیری از کرونا از بیمارستان لقمان تهران کلید خورد. چند روز پیش رییس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان خبر از افزایش میزان مسمومیت‌ها بر اثر مصرف الکل داد. او گفت: «این روز‌ها ‌عده‌ای تصور می‌کنند که، چون ویروس کووید۱۹ نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی ‌دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق داخل بدن ‌می‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، درحالی‌که این یک ‌باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.»
پزشکان می‌گویند مصرف الکل هیچ تاثیری بر پیشگیری از بیماری کرونا ندارد.
ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت، سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای گفته است: «متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات به دست آمده از برخی بیمارستان‌های کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ بر اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است.»
شاهین شادنیا استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در باره این تصور غلط که گویا می‌توان با اتانول با کرونا مقابله کرد، به مهر گفته است: «مصرف هرگونه مواد الکلی به صورت خوراکی تأثیری در پیشگیری از ابتلاء به کرونا ندارد... ویروس‌ها به ترکیبات الکلی حاوی ۷۰ درجه صرفاً بر روی سطوح و دست‌ها مقاومند و مصرف خوراکی الکل نه تنها تأثیری در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد بلکه حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.»

بلای تازه؛ مرگ بر اثر مصرف الکل برای پیشگیری از کرونا!

دستگیری پنج نفر در اهواز

براساس گزارش‌ها تاکنون پنج نفر در اهواز در رابطه با مسمومیت‌های الکلی بازداشت شده اند. علی بیرانوند معاون دادستان اهواز در این خصوص گفت: «باتوجه به مصرف مشروبات الکلی دست ساز در شهرستان اهواز که تاکنون منجر به مسمومیت تعدادی از مصرف کنندگان و مرگ۲۶ نفر از آنان شده است، دستورات قضایی برای برخورد با عوامل این ماجرا صادر و کلیه پاسگاه‌ها و کلانتری‌های محلات اهواز وارد عمل شدند.»

او افزود: «در همین راستا مقادیر قابل توجهی مشروبات الکلی دست ساز کشف و ضبط شده است و باتوجه به دستگیری ۵ متهم پیش بینی می‌شود مقدار کشفیات افزایش یابد.»
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.