| کد خبر: 147922 |

قدرت‌نمایی موشکی ایران

روحانی: چه بخواهید چه نخواهید قدرت دفاعی خود را تقویت می‌کنیم

تین نیوز

در شرایطی که مقامات آمریکا خواستار مذاکره مجدد با ایران بر سر برجام شده‌اند، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه هفته گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد: «موضوع برجام پایان یافته است و هیچ گونه بازگشت و برگشتی به سمت این توافق نخواهد بود.»

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: «این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فروخواهد ریخت؛ بنابراین مقامات آمریکایی این موضوع را باید کاملا از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند. برجام یا می‌ماند، با همه ویژگی‌هایی که دارد، یا از بین می‌رود. برجام قابل مذاکره نیست، برجام قابل اصلاح نیست، تکمله‌ای به این برجام زده نخواهد شد و اصلاحیه‌ای در کنار این برجام انجام نخواهد گرفت.»

همزمان رئیس‌جمهوری روز گذشته نیز در مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس به تبیین مواضع جمهوری اسلامی درباره‌ برجام و شرایط خروج از این قرارداد بین‌المللی پرداخت و اظهار کرد: «چنانچه ما عهد و پیمانی با کسی ببندیم تا زمانی پای عهد و پیمان خود ایستاده‌ایم که طرف مقابل به آن پیمان وفادار باشد.» روحانی در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان اینکه ملت ایران همواره به‌دنبال صلح و امنیت در کل منطقه و جهان بوده‌اند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از مظلومان دنیا همواره حمایت خواهد کرد؛ چه برخی بخواهند و چه نخواهند ما از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد و قدرت دفاعی و نظامی خود را آن میزان که لازم است و برای بازدارندگی ضروری بدانیم، تقویت خواهیم کرد.»

به گزارش «ایسنا» او با تاکید بر اینکه ما برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت، تصریح کرد: «نه‌تنها موشک‌های خود را تقویت خواهیم کرد، بلکه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی‌مان همواره مورد حمایت مردم خواهند بود.»

 

برجام توافق دوجانبه نیست

حسن روحانی هفته گذشته در حالی تهران را به مقصد نیویورک و برای شرکت در هفتادودومین مجمع عمومی سازمان ملل ترک کرد که از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، دولت آمریکا خواستار نقض برجام شده است از این رو لزوم تعهد به برجام از سوی جامعه بین‌الملل محور اصلی مذاکرات ایران و مقامات حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل بود. رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به صراحت اعلام کرد که ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض ‌کند، ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل مناسب و قاطع خواهد داشت. روحانی پس از پایان سخنرانی‌اش در سازمان ملل و پیش از ترک خاک آمریکا، در یک نشست خبری با رسانه‌های بین‌المللی تاکید کرد: برجام توافق دوجانبه نیست، حتی شبیه توافق آب و هوایی پاریس نیست و این توافق نقش بسیار زیادی در امنیت جهانی و امنیت منطقه ما دارد. هر کشوری که آغازکننده نقض این توافق باشد، در کنار زیر پا گذاشتن تعهد حقوقی خود، راه انزوا را انتخاب کرده است.

به گزارش «ایرنا» او اظهار کرد: نمی‌دانم اگر کشوری از این توافق خارج شود، چه سودی برای او خواهد داشت. جز رسوایی چیزی برای او نخواهد داشت. اگر آمریکا از این توافق خارج شود، ملت آمریکا و کشورهای متحد آمریکا و اروپایی‌ها حمایت نخواهند کرد. جز خوشحال کردن یک رژیم منفور در منطقه ما، چه کسی از این کار خوشحال خواهد شد؟ با منطق عقل، مصلحت و سیاست فکر نمی‌کنم آمریکا بخواهد در این زمینه اقدام کند ولو در این زمینه شعار داده و خواهد داد.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: اگر آمریکا از این توافق خارج شود دست ایران برای هر اقدامی که به مصلحت کشور بدانیم و درباره آن تصمیم بگیریم، باز خواهد شد. اگر مقامات جدید آمریکا فکر می‌کنند نقض برجام به فشار بر ایران منجر خواهد شد، کاملا اشتباه می‌کنند. جایگاه ایران در سطح جهان بهتر از گذشته خواهد شد و در این زمینه در تهران گفت‌وگو کردیم و در آینده هم گفت‌وگو می‌کنیم. برای شرایط مختلف انتخاب‌های زیادی داریم و دست ما باز است. روحانی همچنین گفت: در مذاکراتی که با رهبران اروپایی داشتیم از جمله فرانسه و انگلیس و همچنین با دیگر رهبران اروپایی از قبیل بلژیک و سوئد؛ تاکید همه این بوده که برجام بهترین توافق ممکن بوده که انجام شده است و باید این توافق حفظ شود.

 

در انتخاب گزینه‌ها مشکلی نداریم

او با تاکید بر اینکه برجام هیچ قید و بندی ندارد و باید اجرا شود، گفت: برجام، برجام است. اینکه اروپایی‌ها موضوع دیگری غیر از برجام را مطرح کنند، چیز دیگری است اما اگر این مطرح باشد که اروپایی‌ها به آمریکا بگویند در برجام بمان تا در مسائل دیگر مذاکره کنیم، قابل قبول ما نیست. برجام به هیچ موضوع دیگری ربط ندارد. روحانی همچنین با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل گفت: آقای ترامپ به ملت ایران اهانت کرد و قبل از هر چیز منتظر عذرخواهی وی از ملت ایران هستیم.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد نیز ضمن انتقاد مجدد از سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: او گفت توافق برجام توافق خوبی نیست، اما همه کشورها گفتند توافق خوب است. روشن‌تر از این نمی‌شد انزوای آمریکا را دید. آمریکا منزوی‌ترین کشور بود و در مجمع عمومی سازمان ملل فقط دو نفر علیه جریان اصلی کشورهای جهان حرف زدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور تصریح کرد: نسبت به برجام، قاطع خواهیم بود و اگر کسی برجام را برهم بزند، همه گزینه‌ها را پیش‌رو خواهیم داشت و در انتخاب این گزینه‌ها مشکلی نداریم.

 

ارتقای سلاح برای دفاع از کشور

در همین حال روز گذشته همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، حسن روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح گفت: قدرت دفاعی و نیروهای مسلح ما همواره برای تامین صلح و امنیت بوده‌اند و ما هیچ‌گاه خود را برای تجاوز به کشوری آماده نکرده‌ایم، اما همواره برای دفاع و تامین امنیت مرزها آماده بوده‌ایم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استکبار همواره ملت‌های منطقه را از توسعه، سازندگی و رشد باز داشته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره سلاح‌هایش را برای دفاع از کشور خود و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و تروریست ارتقا داده است.

 


 

رونمایی از موشک جدید بالستیک خرمشهر

دنیای اقتصاد: جدید‌ترین موشک بالستیک ایران با برد 2 هزار کیلومتری با نام خرمشهر روز گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایران پیش از این از موشک‌های سجیل و قدرF با برد 2 هزار کیلومتر رونمایی کرده بود و با این حساب با رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر تعداد موشک‌های۲۰۰۰ کیلومتری ایران به ۳ عدد رسیده است. برخی کارشناسان درباره برخی موشک‌های بالستیک ایرانی از جمله شهاب 3 نیز گمانه‌زنی کرده‌اند که آنها هم بردی معادل 2 هزار کیلومتر دارند، اما به‌دلیل اینکه در این‌باره خبری رسمی منتشر نشده، آن موشک‌ها در این لیست قرار داده نشده‌اند. سامانه موشکی «خرمشهر» دستاورد جدید وزارت دفاع کشور است که در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفته است وقابلیت حمل کلاهک تا مسافت ۱۸۰۰ کیلومتر را دارد. همچنین این سامانه می‌تواند به‌جای یک کلاهک تعداد بیشتری کلاهک را برای مورد اصابت قرار دادن چندین هدف حمل کند. به گفته سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی‌ هوافضا، مراحل آموزش استفاده از سامانه موشکی خرمشهر در حال انجام است و به‌زودی این سامانه از سوی نیروی هوافضای سپاه عملیاتی خواهد شد. سال گذشته سردارحسین دهقان (وزیر دفاع وقت) از ساخت این موشک خبر داده بود. به گزارش «ایسنا» در مراسم روز گذشته رژه نیروهای مسلح، ادوات دفاعی مختلفی از جمله موشک زلزال یک، موشک‌های زمین به زمین، دور برد و میان برد، سامانه موشکی پدافند هوایی سوم خرداد، سامانه موشکی قیام، موشک دور برد قدر، سامانه موشکی عماد، موشک دور برد سجیل، شناورهای تندروی ساحل به دریا، شناور غدیر، شناور نصر و مین‌های دریایی سپاه و ارتش به نمایش درآمد. از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، در این رژه برای اولین بار سامانه‌های موشکی تلاش و صیاد 2 در قالب یگان‌های نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد و یگان‌های قرارگاه پدافند هوایی نیز یک رادار آرایه فازی جدید را در جریان این رژه حمل کردند. همزمان روز گذشته سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی‌زمینی سپاه از برگزاری رزمایش امنیتی «محرم»، قرارگاه حمزه سیدالشهدا این نیرو از امروز (اول مهرماه) در شمال‌غرب کشور خبر داد.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.