| کد خبر: 132184 |

◄ شهردار تهران و گزینه‌های پیش رو / چه کسی به بهشت می‌رود؟

پس از اعلام نتیجه انتخابات شوراها و پیروزی قاطع لیست امید در شورای شهر تهران شوک بزرگی بود که بر پیکره جریان اصولگرایی وارد آمد، حال با این اتفاق ‏بحث‌های مختلفی درباره انتخاب شهردار آینده تهران آغاز شده و چهره‌های مختلفی نیز در این خصوص مطرح شده‌اند که برای مردم ناشناخته نیستند.

تین نیوز

پس از اعلام نتیجه انتخابات شوراها و پیروزی قاطع لیست امید در شورای شهر تهران شوک بزرگی بود که بر پیکره جریان اصولگرایی وارد آمد، حال با این اتفاق ‏بحث‌های مختلفی درباره انتخاب شهردار آینده تهران آغاز شده و چهره‌های مختلفی نیز در این خصوص مطرح شده‌اند که برای مردم ناشناخته نیستند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این روزها گزینه‌هائی برای تصدی‌گری سمت شهرداری تهران معرفی می‌شوند که جز یکی دو نفر از آنها سابقه کار اجرائی در امور مدیریت شهری ندارند و تنها به دلایل سیاسی و حزبی داوطلب تصدی این پست مهم شده‌اند.

 

چهارسال پیش بود که با شروع به‌کار شورای اسلامی چهارم شهر، محسن هاشمی که آن سال صلاحیتش از سوی دولت و مجلس اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر احراز ‏نشد، گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای پست شهرداری بود و حتی آن زمان مطرح بود که تصویر و نامش به عنوان شهردار منتخب روی ‏تبلیغات لیست بیاید، هاشمی سابقه‌ای درخشان در متروی تهران داشت و کسی در توانایی او در اداره موفق تهران شک نداشت به ‏جز  کسی که در آخرین دقایق رای خود را به نفع جناح مقابل تغییر داد. آن روزها هم اگر چرخش یکباره احمد دنیامالی و الهه راستگو از اصلاح طلبی به قالیباف طلبی نبود، محسن هاشمی حالا یک دوره از شهرداری خود را به پایان رسانده بود و قطعا تهران امروز جور دیگری بود.

 

از دیگر گزینه‌هایی که به صورت جدی برای حضور در شغل شهردار تهران فکر شد و می شود، عباس آخوندی وزیر موفق راه دولت هاشمی رفسنجانی بود، در آن زمان دولت روحانی هنوز بر سر کار نیامده بود و ‏با توجه به سابقه خوب آخوندی در وزارت کشور و تسلط وی بر روی شوراها و شهرداری در سال 92 وی به عنوان گزینه مطلوب برای ‏شهرداری مطرح شد اما، با راه یافتن آخوندی به هیات دولت، این گزینه در عمل کنار گذاشته شد.

 

با حذف آخوندی از میان گزینه‌های مطرح شده در سال 92 به منظور ورود به ساختمان بهشت، یک پیشنهاد خاص دیگر نیز برای شهردار منتخب اصلاح‌طلبان در شورای چهارم مطرح بود و آن‌هم انتخاب یک زن به عنوان نخستین شهردار زن که او کسی نبود جز معصومه ابتکار که پیش‌تر در شورای اسلامی شهر عضویت داشت.

 

حبیب الله بیطرف و مصطفی سلیمی از دیگر کسانی بودند که انتخاب آنها به عنوان شهردار تهران مطرح شد، این اسامی که چهار سال پیش مطرح شد و به صورت جدی روی آن بحث صورت گرفت هنوز هم جزو گزینه‌های ‏شهرداری تهران هستند اما، در کنار آنها و در سال 96 از اسحاق جهانگیری گرفته تا پیروز حناچی، حسین مرعشی، ‏محسن صفایی فراهانی، محسن نریمان، محسن مهرعلیزاده، یاد شده که جهانگیری با اعلام نظر قاطع گفته، علاقه‌ای به تصدی این پست نداشته و قصد دارد تا به کار خود در دولت دوازدهم ادامه دهد.

 

شمارش معکوس برای تحویل ساختمان بهشت با انتخاب قاطع لیست امید آغاز شده، تقریبا از چند ماه پیش از انتخابات موضوع رفتن قالیباف از شهرداری مطرح شده بود اما، این تنها موضوعی نیست که این روزها درباره آن صحبت می‌شود، آن‌چه که بعد از انتخابات به دغدغه بزرگ فعالان اجتماعی و شهری بدل شده است، مساله شهردار بعدی پایتخت است که هر روز نام های مختلفی برای این مسند مهم و تاثیرگذار مطرح می‌شود، گاهی محسن هاشمی، گاهی حسین مرعشی و گاهی صفایی فراهانی و از روز گذشته نیز پیروز حناچی.

 

در اینجا لازم است نگاهی بیاندازیم به آن‌چه که شهرداری و شهردارتهران را بسیار حائز اهمیت کرده است و آن‌را به عنوان دغدغه‌ای درآورده تا هر چهارسال یک‌بار این موضع که رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفته است باعث، غوغا در زیر پوست شهر شود.

 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مسئله انتخاب شهردار و ریاست بر آن بسیار دارای نقش تاثیرگذاری است، در اختیار داشتن رسانه‌های گسترده و تاثیرگذاری است که زیر نظر این نهاد در اصطلاح مردمی منتشر می‌شوند،  این رسانه ها به خوبی قادر هستند تا دیدگاه‌ها و نظرات اصلاح‌طلبان را منتشر کرده و پایگاه مناسبی برای این جریان سیاسی باشند اما، این ظرفیت در صورتی قابل استفاده مطلوب خواهد بود که شهردار آینده نگاه مناسبی به رسانه داشته باشد.

 

اما با صاحب بانک شدن شهرداری و دارا شدن پشتوانه مالی خوب باید گفت، بانک شهر یکی دیگر از مواردی است که موجب اهمیت شهرداری شده، این بانک توسط محمدباقر قالیباف تأسیس شد و سهام آن بیشتر متعلق به شهرداری‌های شهرها، کلان‌شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است که در آن سازمان‌های زیادی از جمله، سازمان‌هایی مانند: سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری از جمله‌ آنها هستند که خود قوای بزرگی را در تاثیرگذاری به خود اختصاص می‌دهند.

 

در مجموع شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین نهادهای شهری است که بیش از 12 سال‌ در اختیار اصولگرایان قرار داشت اما‌به ظاهر نوبت به اصلاح‌طلبان رسیده است تا با رای  قاطع  مردم تهران وارد  ساختمانی با نام بهشت شوند که امیدها بر آن است تا رئیس آن شهر را نیز به بهشتی برای مردم بدل کند اما، تا به این ساعت گزینه اصلی مشخص نیست و همان‌طور که در ابتدا اشاره شد افراد مختلفی برای این سمت در فضای مجازی مطرح هستند که امید می‌رود کسی بر مسند شهرداری تکیه بزند که از تخصص و توان جسمی کافی برای اداره شهری که خودرو محور شده است برخوردار باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بهشت :)))))))))))))