| کد خبر: 131620 |

گزارش وزارت راه و شهرسازی در حوزه عمران و بهسازی طی دولت یازدهم

تین نیوز

ببراساس اطلاعات به دست آمده در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه عمران و بهسازی عده قابل‌ ملاحظه‌ای از شهروندان در بافت‌های ناکارآمد‌ی شهری در مسکن‌های نامناسب زندگی می‌کنند و ارتقای کیفیت زندگی آنان از طریق بازسازی و نوسازی مسکن‌شان هدفی است که دولت یازدهم به جد دنبال کرده و درصدد انجام این مهم بوده است.

 

ه گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری طی دولت یازدهم از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منتشر شده است.

 

براساس اطلاعات انتشار یافته وزارت راه و شهرسازی در این دوره به منظور ارتقای کیفیت فضاهای شهری و صیانت از هویت بافت‌های تاریخی و واجد ارزش مواردی از جمله پیگیری خروج پادگان‌های نظامی از محدوده شهرهای کشور و بهره گیری ازفرصت ایجاد شده در راستای ارتقای کیفیت فضای شهری (تبریز- خرم آباد- ساری- اصفهان- مشهد-......)، ساماندهی بافت‌های مجاور اماکن مذهبی شهرهای مشهد- قم- و شیراز، تصویب و ابلاغ محدوده بافت‌های تاریخی 168 شهر کشور در شورایعالی شهرسازی و معماری، تهیه طرح‌های ویژه با رویکرد حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی شهر ها و توجه ویژه به مسائل کلانشهرتهران بعنوان پایتخت کشور و الگوی سایر کلانشهرها درحوزه شهرسازی از نکات مهم ومورد توجه حوزه عمران و بهسازی در دولت یازدهم به شمار می‌رود.

 

با توجه به گزارش ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به دفتر ریاست جمهوری بحث عدم اجرای برنامه‌های نوسازی بافت‌های ناکارآمد و نابسامان شهری مهم‌ترین انتقاد مردمی در این حوزه محسوب می‌شود.

 

براساس این گزارش عده قابل‌ ملاحظه‌ای از شهروندان در بافت‌های ناکارآمد‌ی شهری در مسکن‌های نامناسب زندگی می‌کنند و ارتقای کیفیت زندگی آنان از طریق بازسازی و نوسازی مسکن‌شان هدفی است که دولت یازدهم به جد دنبال کرده و درصدد انجام این مهم بوده است.

 

در این راستا دولت نیز با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های ناکارآمد در تاریخ ۹۲.۸.۸ اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات در بافت‌های ناکارآمد را مصوب کرد که متأسفانه به دلیل تنگنای مالی بانک‌ها و قیمت تمام‌شده‌ بالای پول برای آن‌ها، در طی سه سال عمر طرح، در کل فقط ۳.۶ درصد هدف تعیین‌شده محقق‌شده و عملاً منابع مالی چندانی در اختیار ساکنان بافت‌ها قرار نگرفته است.

 

در واقع طی سال‌های اخیر، به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای برای پرداخت یارانه‌ تفاوت نرخ سود به بانک‌ها، کم‌تر از هر دوره‌ دیگری، تسهیلات به بافت‌های ناکارآمد تعلق گرفته است.

 

طبق اطلاعات منتشر شده بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی، تاکید بر توسعه شهری با رویکرد اراضی درون شهری و نوسازی بافت‌های ناکارآمد و تدوین راهکارهای توسعه‌ای شهری و مسکن با اولویت شاخص‌های کیفی در مقایسه با شاخص‌های کمی مهم‌ترین موارد پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی در بخش عمران و بهسازی در این دوره به شمار می‌رود.

 

گفتنی است تمرکز بر نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارامد شهری و پرداخت 300 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت ساخت در بافت ناکارآمد مصوب شده و همچنین حدود 40 هزار فقره تسهیلات به جز موارد پرداختی از محل مسکن مهر در بافت‌های ناکارآمد شهری طی سه سال گذشته در این حوزه به انجام رسیده است./

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.