| کد خبر: 131111 |

واکنش نمایندگان مجلس به گزارش درخصوص موتورسیکلت‌ها

تین نیوز
 در پی انتشار گزارش روز گذشته «آغاز طرح انضباط‌بخشی به موتورسیکلت‌های پایتخت» در روزنامه همشهری، ۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران تأکید کردند.
 

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری نقش عمده‌ای در آلایندگی هوای کلانشهرها دارند، گفت: منع تردد موتورهای کاربراتوری زمان‌بر است و باید به‌تدریج صورت گیرد. وی درباره توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری با بیان اینکه این وسیله نقلیه نقش عمده‌ای در آلایندگی هوای کلانشهرها دارد، گفت: همزمان با توقف شماره‌گذاری این وسیله نقلیه باید حمایت‌های مناسبی را از افراد برای جایگزینی با موتورسیکلت‌های برقی انجام داد.

 

این نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه عمده موتورسیکلت‌های موجود در کشور کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: آلایندگی موتورها چندین برابر خودروها بوده و یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها به‌ویژه تهران، ساماندهی موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

 

وی با بیان اینکه در لایحه هوای پاک الزامات و تکالیفی برای تردد و خرید و فروش وسایل نقلیه موتوری فرسوده و آلاینده تعیین شده است، تصریح کرد: به‌طور قطع دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمتی را به صاحبان موتورسیکلت‌های کاربراتوری اختصاص دهد تا به سمت استفاده از موتورهای برقی سوق پیدا کنند. فولادگر بر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم و مناسب برای تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور تأکید کرد و افزود:

 

تولید موتورهای برقی در کشور محدود بوده و نیاز است با حمایت‌های ویژه دولت و بانک‌ها تولید آنها افزایش یابد. نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم با یادآوری اینکه منع تردد موتورهای کاربراتوری زمان‌بر بوده و باید به‌تدریج صورت گیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه موتور وسیله نقلیه و امرار معاش برخی افراد است، از این‌رو جلوگیری از تردد این وسیله نقلیه در زمان کوتاه و محدود امکان‌پذیر نبوده و به‌تدریج باید از تردد آن جلوگیری کرد.

 

  • تزریق 380تن آلاینده هوا در تهران

همچنین شکور پورحسین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تبعات محیط‌زیستی آلودگی هوای این وسایل نقلیه هشدار داد. این نماینده مجلس با اشاره به‌وجود ۱۱میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در کشور، گفت: این وسیله نقلیه ۵برابر خودروها آلایندگی ایجاد کرده و روزانه ۳۸۰تن آلاینده به هوای تهران تزریق می‌کند.

 

پورحسین درباره توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گفت: این اقدام در جهت بهبود وضعیت کلانشهرها به‌ویژه تهران بسیار مناسب است زیرا این وسیله نقلیه 5برابر خودروها آلایندگی ایجاد کرده به‌گونه‌ای که روزانه 380تن آلاینده به هوای تهران تزریق می‌کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه 90درصد موتورسیکلت‌های موجود در تهران کاربراتوری و عمده آنها ساخت چین است، گفت: علاوه بر بروز آسیب‌ها و تخلفات راکبان موتورسوار عمده آلایندگی‌های صوتی و زیست‌محیطی پایتخت ناشی از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری غیراستاندارد است بنابراین به مرور باید در جهت جایگزینی این موتورسیکلت‌ها با موتورسیکلت‌های برقی اقدام کرد.

 

نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس دهم با بیان اینکه توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده نیازمند اراده جدی دولت و توجه به اجرای مصوبات مربوطه است، تصریح کرد: به‌صورت جدی نیاز است دولت به‌تدریج و با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های لازم از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایتخت و دیگر کلانشهرها جلوگیری کند زیرا موتور وسیله نقلیه قشر ضعیف جامعه بوده و حتی برخی از طریق این وسیله نقلیه امرار معاش می‌کنند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تردد 11میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در کشور خبر داد و گفت: این تعداد موتورسیکلت به اندازه 44میلیون خودرو آلایندگی ایجاد می‌کنند و در افزایش آلایندگی هوای کلانشهرها نقش آنها حائز اهمیت است.

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها