| کد خبر: 130742 |

بورس تهران پس از آخرین مناظره

تین نیوز

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در آغاز آخرین هفته پیش از برگزاری انتخابات مهم ریاست جمهوری شرایط متعادلی را به نمایش گذاشت.

 

. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که عصر روز جمعه معامله‌گران شاهد برگزاری آخرین مناظره با محور اقتصادی میان 6کاندیدای ریاست جمهوری بودند.این مناظره بدون اشاره هیچ یک از کاندیداها به بازار سرمایه به اتمام رسید. پس از برگزاری مناظره دیروز، معامله‌گران شاهد یک بازار متعادل بودند. در این شرایط دیروز شاخص کل با رشد اندک 15 واحدی مواجه شد.

 

بخش عمده این رشد را نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی‌های مبین، فارس، جم، گل‌گهر و خدمات انفورماتیک ایجاد کردند. در بازار دیروز در کنار مناظره نگاه‌ها به سوی بازار‌های جهانی بود که در شامگاه روز جمعه در شرایط متعادلی بسته شدند.

 

بهای هر بشکه نفت خام«برنت» توانست در آخرین معاملات در ورای مرز 50دلار خود را تثبیت کند. در گروه برقی دیروز سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه 67 درصدی شرکت نیروترانس موافقت کرد. افزایش سرمایه شرکت نیرو ترانس از مبلغ 30 میلیارد تومان به مبلغ 50 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد.

 

بر‌اساس این گزارش، افزایش سرمایه شرکت نیرو ترانس برای مشارکت در سرمایه‌گذاری طرح احداث نیروگاه‌های حرارتی 4 مگا واتی و خورشیدی 2 و 5 مگا واتی شرکت فرعی توسعه نیروی آرمان شریف (سهامی خاص) خواهد بود. در گروه تصفیه نفت نیز سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه 150 درصدی شرکت نفت ایرانول موافقت کرد.

 

افزایش سرمایه شرکت نفت ایرانول از مبلغ 100 میلیارد تومان به مبلغ 250 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد. در این گروه همچنین شرکت نفت پاسارگاد اطلاعات و صورت‌های مالی سال منتهی به 30 اسفند ماه 1395 را با سرمایه 60 میلیارد تومان، به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

 

شرکت نفت پاسارگاد در دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 617 میلیارد و 347 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به هر سهم مبلغ یک هزار و 29 ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در گروه معدنی فعالیت خریداران سنگ‌آهن در چین بهتر شد و قیمت این ماده اولیه اندکی بالا رفت. در گروه حمل و نقل دیروز نماد تایدواتر به دنبال تشکیل صف خرید برای بررسی اطلاعات متوقف شد. در این گروه حمل‌ونقل‌ خلیج فارس با رشد اخیر دیروز پس از شفاف‌سازی مبنی بر نبود اطلاعات جدید با افت قیمتی مواجه شد.

 

در گروه سیمانی، سیمان خاش با تقسیم 91درصدی 120 تومان به ازای هر سهم سود نقدی پرداخت. در گروه واسطه گری مالی سرمایه‌گذاری بوعلی با تقسیم سود 84درصدی 16 تومان به هر سهم سود نقدی پرداخت. در گروه فلزی رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: 2 طرح توسعه به زودی به بهره‌برداری می‌رسند. یکی از آنها طرح 5 میلیون تنی گندله سنگان و دیگری افزایش ظرفیت فولاد صبا از 600هزار تن به 5/ 1 میلیون تن است. این طرح‌ها تاثیر بسزایی بر درآمد شرکت خواهد داشت.

 

طرح‌های آینده ما افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان، بهره‌برداری از ظرفیت فولاد سپیددشت و طرح نورد گرم 2 است که کم‌کم به بهره‌برداری خواهد رسید تا در افق 1404 ظرفیت به 25میلیون تن افزایش یابد. در گروه بیمه‌ای به دنبال اعلام لزوم افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه اتکایی امین نیز برنامه افزایش سرمایه خود را اعلام کرد. براساس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ 203 میلیارد تومان به مبلغ 250 میلیارد تومان (معادل 23درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صورت خواهد گرفت. در این گروه همچنین شرکت بیمه‌آسیا ۱۵‌میلیارد تومان به‌عنوان علی‌الحساب خسارت وارد شده به شرکت کروز پرداخت کرد.

 

کارخانه شرکت کروز روز ۲۴‌فروردین ماه سال جاری دچار آتش‌سوزی شد که خساراتی به ساختمان‌ها، موجودی و ماشین‌آلات آن وارد شد. در مجموع بازار روز گذشته بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 242میلیارد تومان و در فرابورس به 120میلیارد تومان رسید.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.