| کد خبر: 49323 |

حذف زوج و فرد بوی پول می‌دهد

تین نیوز | چند وقتي است كه طرح‌هايي كه در برخي كميته‌هاي شوراي شهر مطرح مي‌شود و شهرداري تهران نيز از آن استقبال مي‌كند، بوي پول مي‌دهد. هنوز سرانجام دريافت عوارض از تهراني‌ها براي استفاده از برخي بزرگراه‌هاي پايتخت مشخص نيست كه زمزمه‌هايي از تصويب و اجراي طرحي به گوش مي‌رسد كه بر اساس آن قرار است طرح زوج و فرد حذف و طرحي اجرا شود كه ممكن است بار مالي براي شهروندان تهراني داشته باشد. روز گذشته جزئياتي از طرح جديد جايگزين زوج و فرد منتشر شد و  رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران نيز درباره طرح جديد شهرداري پايتخت درباره تغييرات محدوده زوج و فرد و ممنوعيت ورود به آن و وضع عوارض آلودگي خودرو اظهار نظراتي انجام داد. تهران شهري بزرگ با مشكلات متعدد است. وضعيت اين كلانشهر آنقدر پيچيده است كه اجراي يك طرح كوچك مي‌تواند تاثيرات زيادي بر شهر داشته باشد.

حالا اما اخباري درباره اجراي طرحي بزرگ به گوش مي‌رسد كه البته هنوز تا نقطه تصويب و اجرايي شدن فاصله زيادي دارد. ترافيك و آلودگي هوا در شهر تهران معضلي است كه از سال‌ها پيش ساكنان اين شهر بزرگ با آن دست به گريبان هستند. در سال‌هاي اخير آلودگي حتي وضعيت بحراني‌تري پيدا كرده است چنانكه، در سال 91 و 92 پايتخت نشينان روزهاي آلوده‌اي را پشت سر گذاشتند که هشدار آفرين بود. در همين سال‌ها اظهار نظرهاي مختلفي درباره قربانيان آلودگي در پايتخت منتشر شد؛ اظهار نظراتي كه نشان مي‌دهد در تهران سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگي مي‌ميرند و صدها هزار نفر دچار بيماري‌هايي مي‌شوند كه در سال‌هاي بعد خود را نشان خواهد داد. سال 94 تا حالا سال خوبي براي تهران بوده است. روزهاي پاك در فروردين امسال ركورد زدند اما، پيش بيني مي‌شود با آمدن فصل گرما، روزهاي خشك و نبود باد و باران آلودگي به تهران بازگردد.

جزئيات جايگزين زوج و فرد
طرحي كه امسال همزمان با پاك بودن هواي تهران بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است نه يك طرح كوچك در حد فروش طرح ترافيك كه سنگي بزرگ است كه گاهي كارشناسان آن را نشانه نزدن توصيف مي‌كنند. مسئولان مي‌گويند امسال مي‌خواهند به طور كلي طرح زوج و فرد را حذف كنند. روز گذشته معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران جزئيات حذف فيزيكي محدوده زوج و فرد را تشريح كرد.

سيد جعفر تشكري هاشمي با بيان اينكه اين طرح، توسط شهرداري تهران به شوراي عالي ترافيك پايتخت پيشنهاد شده است، گفت: هيچ منطق قوي و قابل قبولي براي اين استدلال كه براي كنترل آلودگي هوا خودروها را به دو قسمت تقسيم و آنها را وادار كنيم كه يكروز در ميان، وارد معابر شوند؛ وجود ندارد.

او با بيان اينكه چرا بايد خودروهايي كه چندين برابر آلودگي توليد مي‌كند؛ مانند وسايل نقليه‌اي كه از استانداردهاي زيادي برخوردارهستند وارد معابر شوند گفت: برهمين اساس طرحي جايگزين در شهرداري تهران تهيه و در شوراي عالي ترافيك پايتخت نيز به تصويب رسيد و خوشبختانه وزرات كشور هم نگاه مثبتي به اين طرح دارند وسعي مي‌كنند، بودجه را نيز پيگيري كنند تا اين طرح در كل كشور اجرا شود.

تشكري هاشمي در تشريح جزئيات اين طرح با بيان اينكه براي كنترل از مفهوم «مناطق كم آلوده كننده هوا» استفاده مي‌شود، گفت: بدين ترتيب خودروها با توجه به اطلاعاتي كه در پرونده الكترونيكشان و برمبناي ميزان آلايندگي وجود دارد، به چهار دسته خودروهاي قرمز(بسيار آلاينده)، زرد، سبز و آبي تقسيم مي‌شوند.

او همچنين درباره جايگزيني محدوده كم آلاينده به جاي محدوده زوج و فرد در پايتخت گفت: خودروهاي تهران به صورت مجازي به چند رنگ تقسيم مي‌شوند كه براين اساس خودروهاي قرمز شامل خودروهايي مي‌شوند كه به سن فرسودگي رسيده، كاربراتوري هستند و توان اخذ معاينه فني را ندارند كه اين دسته از خودروها امكان فعاليت در تهران را ندارند.

اين مقام مسئول در شهرداري همچنين در مورد ويژگي‌ خودروهاي زرد تصريح كرد: اين خودروها به سن فرسودگي نزديك هستند و استاندارد آنها پايين‌تر از يورو2 است و قطعا محدوديت‌هايي را در زمان آلودگي هوا براي تردد در هسته مركزي و محدوده طرح ترافيك براي آنها در نظر خواهيم گرفت. تشكري در مورد خودروهاي سبز نيز گفت: اين خودروها استاندارد بيش از يورو 2 دارند و در شرايط اضطرار آلودگي هوا، براي تردد آنها محدوديت‌هايي در نظرگرفته خواهد شد.

معاون حمل و نقل شهرداري تهران در مورد خودروهايي كه جزء رنگ آبي قرار مي‌گيرند، افزود: اين خودروها برقي و داراي استاندارد بيش از يورو5 هستند كه محدوديت كمتري براي تردد آنها در مواقع حساس، در نظر گرفته خواهد شد.

او با انتقاد از افزايش محدوده زوج و فرد ادامه داد: پلاك خودرو منشاء آلودگي نيست كه با افزايش آلايندگي هوا تردد خودروها را زوج و فرد مي‌كنيم.

منبع درآمد جديد
در حالي مسئولان شهري بر حذف طرح زوج و فرد و اجراي طرحي جديد تاكيد مي‌كنند كه برخي از منتقدان مدعي هستند اين طرح نه گامي در راستاي بهبود كيفيت هوا كه كاري براي درآمدزايي است. طي يك سال گذشته طرح‌هايي پيشنهاد شده و مورد بحث قرار گرفته است كه گاهي اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه شهرداري دنبال منبع درآمد تازه‌اي مي‌گردد.

اواخر سال گذشته مباحثي درباره دريافت عوارض براي تردد از بزرگراه‌هاي تهران مطرح شد و اكنون نيز يك عضو شوراي شهر تهران بر اخذ عوارض در قالب طرح جايگزين زوج و فرد تاكيد مي‌كند.

روز گذشته و همزمان با انتشار جزئياتي در رابطه با طرح جايگزين زوج و فرد اقبال شاكري رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران گفت:«در تبصره‌اي كه در مصوبه شوراي شهر در اواخر سال 93 براي بودجه سنواتي گذرانده شد و طي آن ما تعرفه‌ها و قيمت بليت‌ها را براي سال 94 تصويب كرديم، به شهرداري تهران اجازه داده شده براي خودروهايي كه وارد محدوده زوج و فرد مي‌شوند علاوه بر جرايم مربوطه، اگر موجبات آلودگي هوا هم وجود داشته باشند، عوارضي بابت آلودگي اخذ كند. اين مساله با سيستم‌هاي هوشمند دوربين، ثبت مي‌شود. دوربين پلاك‌ها را مي‌گيرد، شماره‌ها وارد سامانه مي‌شود و به صورت اتوماتيك جريمه و عوارض آلايندگي خودروها توسط اين سامانه محاسبه مي‌شود.»

مخالف عوارض جديد هستيم
يك عضو شوراي شهر تهران در مورد طرح جايگزين زوج و فرد به آرمان مي‌گويد: اين طرح هنوز به تصويب نرسيده است اما، بر اساس كلياتي كه از آن منتشر شده هدف آن مقابله با آلودگي هواي تهران است.

احمد حكيمي پور ادامه مي‌دهد: فعاليت‌هايي كه در يك سال اخير براي كاهش آلودگي هواي تهران انجام شده نشان مي‌دهد مي‌توان تا حد زيادي اين آلودگي را كنترل كرد. در سال گذشته بنزين استاندارد جايگزين بنزين وارداتي شد كه با اين تغيير شاهد بهبود محسوس وضعيت هوا بوديم. چنين كارهايي بايد در حوزه‌هاي ديگر هم انجام شود.

او در پاسخ به اين سوال كه انجام اظهار نظرهايي در رابطه با اخذ عوارض از شهروندان با اجراي طرح جديد، نگراني‌هايي را به وجود آورده است، مي‌گويد: ما در زمينه كنترل ترافيك و كاهش آلودگي هوا با جريمه مخالف هستيم. نظر ما اين است كه با جريمه كاري از پيش نمي‌رود و بايد با نهادينه كردن مشاركت در امور شهري به دنبال تبديل كردن تهران به شهري پاك و تميز باشيم.

حكيمي پور با تاكيد بر اينكه طرح مذكور هنوز به تصويب نرسيده و احتمالا اعضاي شوراي شهر با اخذ عوارض جديد مخالفت كنند، عنوان مي‌كند: سال گذشته نيز بحث دريافت عوارض براي تردد در برخي بزرگراه‌ها مطرح شد كه اكثر اعضاي شورا با آن مخالفت كردند. چنين طرحي زماني قابليت اجرا دارد كه ما مسير ويژه‌اي در كنار مسيرهاي عادي داشته باشيم و از كساني كه علاقه‌مند به تردد در آن مسير براي زودتر رسيدن هستند پولي دريافت كنيم. چنين چيزي در شهر تهران وجود ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.