تشکری هاشمی: فقط ۳ هزار اتوبوس فعال داریم؛ تهران باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد
تشکری هاشمی با انتقاد از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت در حالی که پایتخت برای پاسخ گویی به نیاز شهروندان باید ۱۱ هزار اتوبوس فعال داشته باشد، اکنون تنها حدود ۳ هزار اتوبوس در مدار خدمت است؛ وضعیتی که به گفته او سهم مردم از حمل ونقل عمومی را کاهش داده و شهر را به استفاده اجباری از خودروی شخصی سوق داده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع مصرف سوخت در ناوگان تاکسیرانی گفت: مصرف سوخت تاکسی ها، عدد عجیب و غریبی نیست؛ نظام حمایتی روی سر تاکسی ها وجود دارد و برخی از آنها نیز گازسوز بوده و از سهمیه متناسب پیمایش برخوردارند؛ بنابراین قیمت مازاد بر سهمیه تاثیر چندانی بر تاکسی ها نخواهد داشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سیدجعفر تشکری هاشمی روز پنجشنبه در گفت وگویی با اشاره به بودجه ریزی حوزه حمل ونقل عمومی، اظهار کرد: با وجود اینکه در برنامه چهار ساله و بودجه مبالغ مناسبی برای اتوبوس و مترو در نظر گرفته شده، اما در بخش اتوبوس با وجود قراردادها اقدامات خوبی صورت نگرفته است؛ باید ۱۱ هزار اتوبوس در تهران فعالیت داشته باشد اما فقط سه هزار اتوبوس داریم و مردم مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید باور کنند حمل و نقل انتخاب نیست بلکه الزام است، افزود: وقتی قراردادها به سرانجام نمی رسد یا قفل می شود، یعنی اقدامات خوب نیست باید اعتماد به سازنده داخلی وجود داشته باشد. خارجی ها با ارزی که می گیرند محصول را تحویل می دهند، اما وقتی صنعتگر داخلی نمی تواند ارز و ریال بگیرد و با مشکل مواجه می شود؛ حمایت از صنعت گر داخلی باید یک تعهد ملی باشد و باید زیر بال وپر تولیدکننده داخلی را بگیریم.
وی با اشاره به بازدید اخیر از کارخانه های داخلی گفت: از چند کارخانه بازدید شد و آنها اعلام کردند که می توانند نیاز تهران را برطرف کنند، اما نیازمند حمایت هستند؛ ما نباید برخورد دوگانه داشته باشیم؛ همه چیز را برای تولیدکنندگان خارجی فراهم کنیم اما برای تولیدکنندگان داخلی هیچ حمایتی نداشته باشیم. باید باور کنیم حمایت همه جانبه لازم است. هر نیازی که شهرداری داشته باشد تامین می کنیم و هیچ مشکلی از لحاظ منابع نداریم.
باید ۷۵ درصد از حمل ونقل توسط ناوگان عمومی انجام شود
تشکری هاشمی یادآور شد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، باید ۷۵ درصد از حمل ونقل و سفرهای شهری توسط ناوگان عمومی انجام شود در صورت افزایش ناوگان حمل ونقل، به طور قطع مردم نمی خواهند هزینه زیادی را برای سوخت بپردازند و آلودگی داشته باشند و توسعه حمل ونقل از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با اشاره به حجم سفرهای روزانه در پایتخت افزود: در شهر تهران روزانه بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون سفر انجام می شود و مطابق طرح جامع باید ۳۰ درصد از این سفرها با مترو، ۲۵ درصد با اتوبوس و ۲۰ درصد با تاکسیرانی باشد. طبیعتا اگر توسعه این شبکه ها به اندازه این میزان باشد وضعیت خوب می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در تهران باید ۱۱ هزار اتوبوس فعالیت کند گفت: اکنون تعداد اتوبوس های فعال بسیار پایین تر از این رقم و حدود سه هزار عدد است در بخش مترو نیز ۴۵۰ کیلومتر مترو باید داشته باشیم، که اکنون تنها ۳۰۰ کیلومتر مترو داریم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح وضعیت رانندگان و خطوط تاکسیرانی گفت: رانندگان ما در آلودگی هوا و ترافیک زحمت می کشند اما بیش از نیمی از تاکسی های تهران در اختیار ادارات و نهادها است و در خدمت مردم نیستند. از ۸۰ هزار تاکسی موجود بخشی فرسوده شده و بخشی دیگر نیز در خدمت ارگان ها و ادارات است؛ حال تاکسیرانی شهر تهران خوب نیست؛ ۵۰ درصد تاکسی ها به فرسودگی رسیده اند و خودرویی که آلاینده است نه مطلوب راننده و نه مطلوب مسافر است و وضعیت خوبی ندارد.
وی اضافه کرد: تهران در حوزه مترو وضعیت مطلوبی نسبت به قبل دارد آنچه مردم گلایه دارند به دلیل خرابی ها، به ویژه در خط ۵ است. با پیش پرداخت ۱۵ درصدی برای واگن ها، ۶۳۰ واگن به تهران وارد می شود؛ باید دولت برای ساخت چهار خط مترو همکاری داشته باشد زیرا هر کیلومتر مترو پنج هزار میلیارد تومان پول می خواهد و نیازمند فاینانس دولت هستیم.
گلایه شهروندان از وضعیت اتوبوس های تهران
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت موجود اتوبوسرانی اظهار کرد: گلایه مندی بسیاری وجود دارد؛ اتوبوس ها به شدت فرسوده شده اند، عمر اتوبوس باید ۱۰ سال باشد اما اتوبوس ها به ۱۸ سال رسیده اند، البته ۳۹۰ اتوبوس برقی وارد شده و گفته شده ۱۱۰ اتوبوس دیگر نیز در راه است. قرارداد ۲۰۰ اتوبوس دوکابین بسته شده و ۵۰ عدد آن به زودی وارد تهران می شود، با سازنده داخلی قرارداد بسته شده و ۲ شرکت باید ۱۵۰۰ اتوبوس تحویل می دادند که تاکنون ۸۰۰ دستگاه تحویل داده اند.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه وضعیت آینده امیدوارکننده است اما وضع موجود مناسب نیست، اظهار کرد: اکنون وضعیت حمل ونقل عمومی در غرب تهران نامطلوب بوده و به شدت با فقر شبکه اتوبوسرانی مواجه است؛ با توسعه تهران، با مشکل کمبود اتوبوس مواجه هستیم و باید خطوط بازنگری شوند اما با ورود اتوبوس های جدید قطعا وضعیت بهتر می شود.
وی درباره نوسازی تاکسی ها نیز گفت: در تاکسی، اولویت نوسازی است. معیشت رانندگان محدود است و نباید خودروی گرانی به آن ها داد. قراردادی با ایران خودرو برای پنج هزار تاکسی بسته شده است. همچنین خودروهای برقی آلاینده بسیار کمتری دارند، اما بحث قیمت آنها و کمبود برق مشکل اساسی است،باید برقی سازی آگاهانه باشد تا بتوان از این فناوری جدید استفاده کرد.
وی با بیان اینکه زیرساخت ها باید توسعه یابد، افزود: جایگاه هایی برای شارژ احداث شده اما هنوز کافی نیست، راننده تاکسی نمی تواند چند ساعت در صف بماند؛ نکته مهم دیگر برق است؛ ما با ناترازی برق مواجه هستیم و باید تعادلی در مصرف باشد تا مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه نکنیم.