| کد خبر: 258885 |

مهرماه امسال پل صراط شهرداری در حوزه اتوبوسرانی است؛ چالش دسترسی اعضا به قراردادهای حمل‌ ونقل عمومی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا پس از استماع گزارش معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات انجام شده در حوزه حمل ونقل عمومی پایتخت به بیان نظرات خود پرداختند که در این میان، چالشی بین برخی اعضای شورا در خصوص دسترسی به قراردادهای حوزه حمل ونقل عمومی شکل گرفت و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تاکید کرد که «مهرماه امسال پل صراط شهرداری در حوزه اتوبوسرانی است.

تین نیوز

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا پس از استماع گزارش معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات انجام شده در حوزه حمل ونقل عمومی پایتخت به بیان نظرات خود پرداختند که در این میان، چالشی بین برخی اعضای شورا در خصوص دسترسی به قراردادهای حوزه حمل ونقل عمومی شکل گرفت و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تاکید کرد که «مهرماه امسال پل صراط شهرداری در حوزه اتوبوسرانی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، امروز و در جریان یکصد و شصت و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، جلال بهرامی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت به ارائه گزارش درباره اقدامات انجام شده در حوزه حمل ونقل عمومی پرداخت و اعضای شورا نیز پس از استماع گزارش معاون شهردار تهران به بیان نظرات خود پرداختند.

مهمترین چالش در این بخش از جلسه امروز شورا، انتقاد برخی اعضا از دسترسی نداشتن به قراردادهای حوزه حمل ونقل عمومی بخصوص بخش اتوبوسرانی بود، اما بعضی اعضای پارلمان شهری پایتخت تاکید کردند که این قراردادها در دسترس تمام اعضای شورا قرار دارد و نمایندگان پارلمان شهری می توانند با مراجعه به سامانه مربوطه، تمام قراردادها را مشاهده کنند. 

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا گفت: جابه جایی مدیران حق مدیریت شهری است، اما هر حقی حقوق و تکالیف متقابل ایجاد می کند. وقتی عمر یک مدیر در شهرداری تهران هشت ماهه است، برای من سوال ایجاد می شود که آیا در شهرداری تهران مدیران متخصص و متعهد وجود ندارد؟ 

وی با بیان این که ۱۷ هزار ساعت تا پایان این دوره مدیریت شهری باقی مانده است، تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل عمومی می گویند که می خواهند اتوبوس سه کابین بیاورند، اما اتوبوس سه کابین سال هاست که در پارکینگ خاک می خورد و جالب است که در حوزه قراردادها تا امروز علی رغم همه سوالات و تذکراتی که دادم هنوز قرارداد مشخصی به ما ارائه نکردند، تا صحت سنجی کنیم. 

سلیمانی با بیان این که مدعی شده اند که قرارداد ساخت ۱۰۰۰ اتوبوس را با شرکت عقاب افشان منعقد کرده اند، اما هنوز یک اتوبوس وارد ناوگان نشده است، اظهار کرد: مهرماه امسال پل صراط شهرداری تهران در حوزه اتوبوسرانی است و اگر نتوانیم با آغاز سال تحصیلی، حمل ونقل عمومی را درست پوشش دهیم همه باید پاسخگو باشیم. 

امروز، یوم الحساب حمل ونقل عمومی تهران بود 

در ادامه، مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به ارائه گزارش معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: امروز یوم الحساب حمل و نقل عمومی بود. امیدوارم تا آخر دوره مدیریت شهری شاهد حداقل جابه جایی ها باشیم تا شاهد ثبات در شهر باشیم. 

وی با بیان این که مردم از وضعیت تمیزی و عفاف و حجاب در مترو گلایه دارند و به نظر می رسد که اراده ای در مسئولین مترو در این خصوص وجود ندارد، اظهار کرد: توقع عجیبی نیست که بانوان مایل هستند که واگن هایی برای خودشان داشته باشند و خنده دار است که بین واگن ها درهایی گذاشتند که متحرک است. 

درباره خرید اتوبوس های برقی باید واقع بینانه صحبت کنیم 

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امرو گفت: کلیات بودجه شهرداری تهران مشخص است و ما در بودجه امسال برای معاونت حمل ونقل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب کردیم، اما مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان قرارداد بسته اند.

وی افزود: مدیران شهری از ورود اتوبوس های برقی حرف می زنند، اما آقای علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که نمی تواند بگوید که امسال اتوبوس برقی وارد ناوگان می شود یا نه؟ حالا معاون شهردار از ورود ۵۰۰ اتوبوس صحبت می کند؛ بهتر است که در این زمینه واقع بینانه صحبت کنیم. 

امانی همچنین ضمن انتقاد از روشن نشدن تکلیف موضوع پرداخت مبلغ پیش پرداخت واردات ۶۳۰ واگن از چین گفت: در مورد پرداخت مبلغ پیش پرداخت این قرارداد همچنان ما را به آینده و ان شاءالله حواله می دهند. این در حالی است که آقای زاکانی در ابتدای امسال در شورا اعلام کرد که موضوع پیش پرداخت تمام شده، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. 

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این صحبت های امانی گفت: این موضوع مرتبا پیگیری می شود و وقتی یک مرحله را رد می کنیم، ممکن است در مرحله بعد بمانیم، اما آقای فرزین (رئیس بانک مرکزی) قول داده است که در موضوع واردات ۶۳۰ واگن از اختیارات خودش استفاده کند و مشکل را حل کند. دقت داشته باشید که همه تلاش می کنند تا مشکلی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون وجود دارد، حل شود. 

درباره خطوط ۸ تا ۱۱ مترو هنوز هیچ مطالعه اجرایی انجام نشده است 

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز گفت: همه اقدامات حوزه حمل ونقل مربوط به معاونت حمل ونقل نیست و باید سایر سازمان ها هم دست به دست هم دهند تا مشکل حل شود. در مورد خطوط ۸ تا ۱۱ مترو هنوز هیچ مطالعه اجرایی انجام نشده است. خط متروی پرند هم در حال حاضر بار حقوقی دارد و بهتر است قبل از افتتاح تعیین تکلیف شود تا مشکلات حقوقی ایجاد نشود. 

وی همچنین از کُند بودن روند نوسازی تاکسی های تهران انتقاد کرد و گفت: ۹۰ درصد از تاکسی های تهران به سن فرسودگی رسیده اند و تنها ۵۰۰ عدد نوسازی شده است. این در حالی است که ۷۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد و بنابراین برای نوسازی تاکسی ها باید اقداماتی جدی صورت گیرد. 

قراردادهای خرید اتوبوس روی سامانه بارگذاری شده است 

در ادامه جلسه و در واکنش به صحبت های سلیمانی و برخی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: قراردادهای خرید اتوبوس ها مشخص است و بر روی سامانه بارگذاری شده و جوری صحبت نکنیم که انگار کاری انجام نشده است. 

این سخنان آخوندی موجب اعتراض برخی از اعضای شورا شد و برای دقایقی نظم جلسه بهم خورد که مهدی چمران در واکنش به این مساله اعلام کرد: قراردادها مشخص است و در پستو که منعقد نمی شود و روی سایت بارگذاری شده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به نظرم به مهرماه دل نبندید. هرچند که ممکن است تعدادی از اتوبوس ها برسد؛ اما تعدادشان زیاد نیست. 

وی افزود: ما از شهرداری طلب داریم تا اوضاع حمل ونقل عمومی را بهبود ببخشند اما به گونه ای حرف نزنیم که گویا تا حالا کاری انجام نشده است و دقت داشته باشیم که قراردادها بر روی سامانه بارگذاری شده که اگر این کار را نکنند اقدام غیرقانونی انجام شده است. 

نمایش عمومی برخی قراردادهای حوزه حمل ونقل عمومی 

در ادامه احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران نحوه دسترسی اعضای شورا به قراردادهای بارگذاری شده خرید اتوبوس در سامانه مربوطه شهرداری را اعلام کرد و با راهنمایی او، تعدادی از قراردادهای بارگذاری شده معاونت حمل ونقل در صحن علنی به نمایش عموم اعضا گذاشته شد. 

صادقی در صحبت های خود تاکید کرد که همه اعضای شورا می توانند با مراجعه به سامانه مربوطه به قراردادهای مختلف شهرداری تهران دسترسی داشته باشند که این موضوع مورد تایید چمران قرار گرفت و از مسئولان مربوطه در شهرداری خواسته شد که یک بار دیگر شناسه و رمز عبور اعضای شورا برای ورود به این سامانه را در اختیار همه اعضا قرار دهد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.