| کد خبر: 234969 |

نوسازی در بافتهای فرسوده تهران کلید خورد

تصویب لایحه ای تشویقی پرداخت عوارض، محرکی برای ایجاد ساخت و ساز و رفع موانع بازآفرینی بافت های فرسوده ایجاد شد و شهرداری از بخشی از حقوقش صرف نظر کرد تا کلید ساخت و ساز در تهران زد شد.

تین نیوز

لایحه دو فوریتی اصلاحیه مصوبه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران، به منظور تشویق و تسهیل وصول مطالبات شهرداری تهران امروز به عنوان اولین لایحه مطرح شده در شورای شهر ششم تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، اقراریان گفت: باید کمیسیون‌های درگیر درباره چرایی دو فوریت این لایحه توضیح دهند. و امانی به عنوان موافق اظهار داشت: این لایحه از سوی شهرداری ارائه شده و باید درباره دوفوریت آن توضیح دهد.

گلپایگانی معاون شهرسازی درباره علت دو فوریت آن گفت: به واسطه اینکه صدور پروانه ساختمانی بازه کوتاهی است و اگر بخواهد به صورت عادی مطرح شود باعث می‌شود ارباب رجوع بلاتکلیف بمانند و می‌خواهیم تکلیف نحوه مواجهه با صدور پروانه جدید مشخص شود تا درآمد شهرداری از صدور پروانه به حالت عادی برگردد.

وی افزود: معمولاً در بازه شهریور مهر و آبان درآمد شهرداری از این محل پایین است و می‌خواهیم در این بازه زمانی اثرگذاری داشته باشد.

چمران با اشاره به اینکه این روش چندین ساله است و قبل از این قانون مصوب با بهره این مساله حل می‌شد گفت: تصمیم گرفتیم کلیه پرداخت دوساله و خانواده ایثارگران سه ساله پرداخت کنند، اما کسانی که خواستند نقدا بپردازند از تخفیف خوبی برخوردار باشند. و این مساله می‌تواند در تأمین درآمدهای شهرداری مؤثر باشد.

دوفوریت این لایحه به تصویب رسید.

عباسی افزایش عوارض ساختمانی در صدور پروانه را نسبت به سال گذشته افزایشی عنوان کرد و گفت: این افزایش بسیاری از متقاضیان را دچار مشکل جدی کرده است و شهرداری باید بتواند این بخشنامه را تعدیل کند.

وی افزود: اگر دو فوریت مصوب شود به نظرم بسته تشویقی خوبی است و درست است که بخشی از درآمدهای شهرداری را محقق کنیم اما در اصل باعث رونق ساخت و ساز در تهران می‌شود و شهرداری بخشی از حقوقش صرف نظر می‌کند تا کلید ساخت و ساز در تهران زده شود.

بابایی با اشاره به اینکه موافق این لایحه است و آن‌را محرکی برای ایجاد ساخت و سازهای جدید و رفع موانع بازآفرینی بافت‌های فرسوده است.

وی پیشنهاد کرد: برای پرداخت بعد از ۴۵ روز نیز تخفیفی قائل شویم تا با جایزه کمتری از این فضا استفاده کنیم. چون ما می‌خواهیم این پالس را به شهروندان بدهیم که شورا آماده و رونق صنعت ساخت و ساز است.

چمران گفت: در مدت ۴۵ روز بررسی خواهیم داشت و بعد از آن تصمیم می‌گیریم که آیا تخفیفی قائل شویم یا نه.

امانی پیشنهاد داد که مدت ۴۵ روز به دوماه افزایش دهد چون تا زمان ابلاغ زمان می‌برد و درصد پیشنهادی من ۲۵ درصد است. و این تبصره را هم اضافه کنیم که با ارائه گزارش شهرداری به بررسی عملکرد تصمیمات جدید بگیریم.

اقراریان گفت: تا زمانیکه این قانون ابلاغ شود حداقل زمان را از دست می‌دهیم و پیشنهاد ۲ ماهه امانی می‌تواند کمک کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: در ۴ ساله گذشته سابقه تخفیف تا ۲۷ درصد هم داشته‌ایم و پیشنهاد اولیه معاونت شهرسازی ۲۵ درصد بود و پیشنهاد شد که اگر تخفیف ۳۰ درصد باشد، ترغیب پرداخت نقدی بیشتر شود.

وی ادامه داد: اگر این می‌خواهید پرداخت عوارض ۲ مرحله‌ای شود همین امروز تصمیم بگیرید چون تزلزل ایجاد می‌کند و شهرداری متضرر می‌شود.

شهرداری تهران پیشنهاد کرد که اگر تخفیف ۳۰ درصد داشته باشیم ترغیب بیشتری ایجاد می‌کند اما اگر ۲۵ درصدی خواستیم در مرحله دوم عدد معنادار ۵ درصدی را در نظر بگیرند تا متقاضیان اقبال نشان دهند.

صادقی گفت: گلپایگانی بخشنامه‌ای را در این ماه داده و تخفیف تا ۲۵ درصدی را برای مناطق قائل شده است و اگر فرض را بر افزایش سال جاری بگیریم این تخفیف ۳۰ تا ۶۵ درصد بوده و این تخفیف براساس اختیارات شهرداری بوده است؟ اگر این اختیار وجود داشته چرا این لایحه ارائه شده است.

سروری با دو مرحله‌ای کردن کار مخالفت کرد و گفت: ۲۵ درصد انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند.

گلپایگانی درباره ابهامات مطرح شده توضیح داد: در مصوبه عوارض ۱۴۰۰ گفتند سقف افزایش عوارض از ۵۰ درصد بیشتر نشود و ما برای اینکه این کل عوارض از سقف عوارض بیشتر نشود، شهر تهرن را به ۴ دهک تقسیم کردیم. و این ۵۰ درصد حداکثر سقف مدنظر بوده است.

صادقی گفت: کف افزایش از ۱۲۰ درصد به بالاست و به خاطر همین کسی پرداخت نمی‌کند و اگر قبل از این می‌دانستیم با دوفوریت موافقت نمی‌کردیم.

وقتی معاون شهرسازی می‌گوید صدور فیش‌ها اشتباه صادر شده است و اگر اشتباه بوده است که دیگر این لایحه معنایی نداشت.

چمران گفت: موجی با افزایش ۱۲۰ درصدی ایجاد شده و اصلاح شده است.

کاشانی گفت: با این مصوبه می‌خواهیم انگیزه ایجاد کنیم که برای کار اقتصادی اگر مطالبات شهرداری امتیاز خوش حسابی بگذاریم.

در نهایت پیشنهاد میزان تخفیف ۲۵ درصد و پیشنهاد زمان ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن با اکثریت آرا رأی آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.