| کد خبر: 225487 |

ارائه طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی برای رفع آلودگی هوا

رئیس شورای عالی استان ها گفت: طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی در حوزه آلودگی هوا و تمرکز زدایی در دست طراحی است.

تین نیوز

رئیس شورای عالی استان ها گفت: طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی در حوزه آلودگی هوا و تمرکز زدایی در دست طراحی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علیرضا احمدی در نشست خبری امروز خود گفت: ما سعی کردیم در جهت اختیاراتی که به شورای عالی استان‌ها سپرده شده است قدم برداریم.

وی ادامه داد: اگر شورای عالی استان‌ها در مسیر خود قدم بردار می‌تواند مجلس دوم باشد، زیرا تنها دو دستگاه می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ببرد که شورای عالی استان‌ها یکی از این دستگاه‌ها است، اما تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

احمدی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها در قانون اساسی آمده است بیان کرد: بر اساس قانون اساسی شورای عالی استان‌ها تشکیل شده است و به وظایف خود عمل می‌کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: من پاسخگوی گذشتگان نیستم بلکه پاسخگوی اعمال خود هستم و سعی کردم که وظایف شورای عالی استان‌ها را عملیاتی کنم و در اجلاس‌های متعدد ما طرح‌های خود را به مجلس برده‌ایم و ۳ طرح در مجلس وارد شده است.

وی گفت: ما در شورای عالی استان‌ها سامانه ثبت شکایت را راه اندازی کردیم و در حال رسیدگی به آن‌ها هستیم و این موضوع منجر به نظارت بیشتر ما می‌شود.

احمدی با اشاره به ساماندهی شوراهای شهر گفت: سامانه جامع شوراهای اسلامی سراسر کشور راه اندازی شده و تمامی اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور ساماندهی می‌شوند و روند آن رو به پایان است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بسیاری از منابع ما در روستاها است گفت: متاسفانه ما روستاها را نادیده می‌گیریم و به صورت نقطه‌ای و ریز نباید از روستاها غفلت کنیم، زیرا آن‌ها در پیشبرد تمام اهداف نقش پررنگی دارند.

وی ادامه داد: یازده شورای راهبردی در شورای عالی استان‌ها متشکل از مدیران دولتی و نمایندگان مجلس تشکیل شده است.

احمدی با بیان اینکه ما با دولت همکاری داریم گفت: ما در کمیسیون کلان شهرهای دولت حضور داریم و پیشنهاداتی به دولت می‌دهیم ظرفیت‌های خوبی در قانون برای شورای عالی استان‌ها وجود دارد و دولت و مجلس باید از ظرفیت شورای عالی استان‌ها استفاده کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: هدف اصلی ما خدمت رسانی به مردم است و شورا ارث پدری من نیست و قرار است در راستای بهتر شدن وضع موجود حرکت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه شورای عالی استان‌ها گفت: شورای عالی استان‌ها ردیف بودجه مخصوص دارد تمام نیروهای شورای شهر ذیل نظر شورای عالی استان‌ها فعالیت دارند، اما بودجه‌ای که به ما اختصاص یافته پاسخگوی نیازهایمان نیست.

احمدی ادامه داد: بودجه ماهانه داده می‌شود و همه آن‌ها صرف حقوق پرسنل می‌شود اما تمام اقدامات ما در بحث هزینه کرد بودجه شفاف است.

وی گفت: بودجه برخی از شهرها کفاف امور جاری آن‌ها را نمی‌دهد و بحث این بود که بودجه افزایش یابد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح‌هایی که به دولت ارسال شده است گفت: سه طرح فضای سبز، مدیریت یک پارچه شهر و روستا و بحث خانه‌های خالی به مجلس ارسال شده و درحال بررسی است.

وی درباره بودجه دولت برای بحث حمل و نقل عمومی اظهار کرد: دولت خود باید پاسخگوی بودجه ۱۴۰۰ باشد و باید اصلاح شود.

ثبت هزار مورد تخلف در سامانه تخلفات

احمدی درباره مبارزه با فساد گفت: هدف ما مبارزه با فساد است برخی اوقات افراد شعار مبارزه با فساد می‌دهند، اما می‌خواهیم به صورت عملیاتی مبارزه با فساد انجام شود و باید به جایی برسیم که هیچ فردی به خود اجازه ندهد که فساد کند و وظیفه ما افزایش نظارت‌ها است تاکنون در بحث تخلفات به ثبت رسیده حدود هزار مورد انجام شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره جایگاه شوراها گفت: شوراها بعد از انقلاب تشکیل شدند و اگر قانون اصلاح شود اتفاقات خوبی به وقوع می‌پیوندد و مجلس درحال اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر است.

وی گفت: تنقیح قوانین اهمیت بسیاری دارد و به مجلس اعلام آمادگی کرده‌ایم که از طریق شورای عالی استان‌ها کار خود را انجام دهیم.

موافق تغییر قوانین انتخابات شوراها هستیم

احمدی درباره تغییر قوانین انتخابات شوراهای شهر گفت: ما موافق صددرصد تغییر این قوانین هستیم و به جهت آنکه هرچه فیلتر ورودی نامزدها بهتر شود موضوع انتخابات شفاف‌تر خواهد بود اگر نمی‌خواهیم صحبت از فساد شود باید از همان ابتدا موضوع را رصد کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره موضوع آلودگی هوا گفت: هرگاه آلودگی هوا حاد می‌شود همه موضوع را گردن یکدیگر می‌اندازند شورای عالی استان‌ها کمیسیون سلامت و محیط زیست دارد و در حوزه آلودگی هوا طرحی در دست طراحی است و آن هم طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی است.

وی ادامه داد: از طریق این طرح وظایف اصلی از طریق دولت به شهرداری‌ها واگذار می‌شود و باید تمرکززدایی انجام شود در حوزه آلودگی هوا متخصصان بسیاری وجود دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای اصلاح ماده صد و همکاری با قوه قضائیه اظهار کرد: در تخلفات ماده صد ما پیگیر بودیم و ۴ سال لایحه‌ای درحال تدوین است و هنوز به سرانجام نرسیده است پس از آن طرحی داده شد و ما نظرات خود را ارائه دادیم ماده صد باید اصلاح شود، اما بحث ماده ۵ قانون شهرسازی هم وجود دارد و آن هم باید اصلاح شود.

احمدی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما درباره طرح تفصیلی است و راه تخلف را این طرح باز کرده است و باید راه تخلف را از طرح تفصیلی بگیریم، زیرا این طرح راه تخلف را باز کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به سامانه ثبت تخلفات و همکاری با قوه قضائیه گفت: سامانه ثبت تخلفات ما برای این است که تخلفات به ثبت برسد تا به دست نهادهای مربوطه برسد ما با نهادهای دیگر همکاری می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات را به ثمر برسانیم ما حتی از کوچک‌ترین تخلفی هم که به ثبت برسد نمی‌گذریم و تمام آنها را به سرانجام خواهیم رساند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به درآمد شهرداری‌ها گفت: از درآمد پایدار شهری نمی‌توان غفلت کرد برای ارائه خدمات نیازمند اعتبار هستیم امروز دولت باید به نوعی سیاستگذاری کند که شهردارها بتوانند شهر خود را ارائه کنند در یکی از شهرها به دلیل بدهی‌های شهرداری ساختمان آن توقیف شده بود شهرداری‌ها باید درآمد پایدار داشته باشند و امیدواریم دولت در این زمینه برنامه داشته باشد.

وی بیان کرد: دولت برای بودجه باید نظر شورای عالی استان‌ها را اخذ می‌کرد ما هیچکدام مالک کشور نیستیم بلکه خدمتگزار هستیم، اما در جایگاه‌های مختلف اگر دولت می‌تواند همه جا را اداره کند برای ما فرقی ندارد شهرداری‌ها را هم به دولت بدهید تا اداره کند.

۲۲ طرح به مجلس ارسال شده است

احمدی درباره طرح‌های ارائه شده به مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه مجلس تغییر کرده است ما باید دوباره طرح‌های گذشته را به مجلس ارسال کنیم و ما حدود ۲۲ طرح به مجلس ارسال کرده‌ایم.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره انتخابات شوراها گفت: طرحی در مجلس درباره انتخاب شهردارها مطرح شده فیلترهای ما در انتخابات اعضای شوراها کارآمد نیست و باید بررسی‌های بهتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ما نهاد تصمیم گیر هستیم گفت: ذیل شورای عالی استان‌ها نهادهای دیگری هم وجود دارد و تفاهم نامه ما اجرایی می‌شوند.

احمدی درباره لایحه فضای سبز و کوه خواری گفت: سرانه هر فرد در حوزه فضای سبز اهمیت بسیاری دارد بسیاری از منابع طبیعی ما با ساخت و ساز از بین می‌روند یکی از دلایل عمده ما این است که مسکن را به صورت کالای سرمایه‌ای دیده‌ایم سیاست دولت باید به سمتی برود که کالای سرمایه‌ای نباشد دولت باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد تا به سمتی برود که در تمام حوزه‌ها به درستی عمل کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.