| کد خبر: 197076 |

◄ عضو شورای شهر تهران،‌ تهرانگردی را به هفته دفاع مقدس اختصاص داد

«احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران تهرانگردی خود را به هفته دفاع مقدس اختصاص داد و از باغ موزه دفاع مقدس دیدن کرد.

تین نیوز

«احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران تهرانگردی خود را به هفته دفاع مقدس اختصاص داد و از باغ موزه دفاع مقدس دیدن کرد.

به گزارش تین نیوزبه نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، بزرگداشت هفته دفاع مقدس، محور تهرانگردی این هفته احمد مسجدجامعی و گروه تهرانگردی بود و مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد و باغ موزه دفاع مقدس به عنوان نخستین مقصد این گردشگری قرار گرفت.

مسجدجامعی در این بازدید با بیان اینکه تپه‌های عباس‌آباد مکان تفریحی و گردشگری مناسبی است که در اسناد بالادستی نیز این نقش برای آن دیده شده بود، گفت: در مورد ساخت‌ و ساز در اراضی عباس‌آباد حساسیت‌های زیادی وجود داشته و دارد به‌گونه‌ای که حتی در زمان آقای کرباسچی - شهردار اسبق تهران - مطالعات برای ساخت نمایشگاه کتاب در این نواحی انجام شد اما در نهایت به دلیل حساسیت ساخت‌ و ساز مسکوت ماند.

وی با بیان این‌که در این اراضی ساخت مجموعه به هم پیوسته هنری اعم از خانه شعر، خانه معمار، خانه موسیقی و غیره پیش‌بینی شده بود و حتی در اسناد بالادستی نیز به این مهم توجه شد، تصریح کرد: به تازگی شهرداری مجموعه باغ هنر را که با الهام از چهارباغ اصفهان طراحی شده در این مجموعه به بهره‌برداری رسانده و قرار است در این باغ مجموعه‌های مختلف هنری گردآوری شود.

مسجدجامعی در ادامه از باغ موزه دفاع مقدس و نمایشگاه پهپادهای غنیمتی دیدن کرد؛ در این نمایشگاه پهپادهایی که توسط نیروهای نظامی کشور از دشمنان کشور و مردم غنیمت گرفته شده، در معرض دید قرار گرفته است.

وی همچنین در بازدید از نمایشگاه «نقش وزارت راه و شهرسازی در جنگ تحمیلی» در این مجموعه با بیان این‌که تهران ۱۹۰ بار مورد حمله هوایی قرار گرفت و اولین مکانی که مورد حمله قرار گرفت، فرودگاه مهرآباد بود، گفت: مردم تهران نقش ممتازی در دفاع از کشور و پایتخت داشتند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به چاپ عکس‌های خاص وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس و نمایش آنها در باغ موزه دفاع مقدس تصریح کرد: این عکس‌ها برای اولین‌بار است که منتشر می‌شوند و بسیار خوب است که این اتفاق افتاده اما باید شناسنامه عکس و عکاس آنها نیز ثبت شود.

مسجدجامعی با اشاره به بیمارستان ریلی زمان دفاع مقدس، با بیان اینکه در سال‌های اخیر از برخی وجوه جنگ تحمیلی غفلت شده است، گفت: در این نمایشگاه عکس قطاری به نمایش گذاشته شده است که چهار واگن آخر آن اتاق عمل بود و اولین بیمارستان ریلی است. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در پی رایزنی با مسئولان باغ موزه قرار است به این مکان منتقل شود.

وی با بیان این‌که جنگ تحمیلی قسمت‌های ناشناخته زیادی دارد، با اشاره به رونمایی از اطلس بمباران شهر تهران، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی اسنادی را منتشر کرده است که مختص گلوله‌باران و حمله موشکی به تهران است. براساس این اسناد بیشترین حملات موشکی متعلق به اسفندماه سال ۶۶ و فروردین‌ماه ۶۷ است که آثار انفجار موشکی در مناطق مسکونی در ماه‌های پایانی جنگ به وضوح قابل مشاهده بود. لازم است اسناد و آثار این وجوه جنگ نیز حفظ شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: راه‌آهن ایران در زمان جنگ هشت میلیون مسافر و چهار میلیون تن تجهیزات جابه‌جا کرد و پنج واگن ۱۰۰ تختخوابی به عنوان اتاق عمل مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین لازم است این وجوه جنگ معرفی، ثبت و نگهداری شود.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از برنامه‌های باغ موزه دفاع مقدس تهیه اطلس گردشگری دفاع مقدس است،گفت: بر این اساس نقاطی که در تهران مورد حمله قرار گرفت، شناسایی و تا پایان سال هم نقشه و هم سامانه آن رونمایی می‌شود. مسئولان شهرداری عنوان کرده‌اند که می‌خواهند آن حادثه‌ای را که در یک محل رخ داده با تابلو به اطلاع عموم برسانند اما به نظرم نصب تابلو ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند و به همین دلیل باید چاره‌اندیشی شود و راه‌حل‌های بهتر را بیابیم.

نمایشگاه «هنر برای صلح»

مسجدجامعی و گروه تهرانگردی در ادامه به نمایشگاه «هنر برای صلح» رفتند و از تابلوهای این نمایشگاه بازدید کردند. مسجدجامعی در این دیدار گفت: نمایشگاه هنر برای صلح در عرصه جهانی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و امسال نیز با موضوع زنان، کودکان و اقوام صلح کار خود را در سه حوزه عکس، نقاشی و فیلم آغاز می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که مجموعه ارزشمندی در این نمایشگاه عرضه شده است، تصریح کرد: در این نمایشگاه تابلویی از تصویر زنان قربانی خشونت وجود داشت که هنرمند این کار، عکس زنان قربانی خشونت را در یک تابلو گردآوری کرده بود و به نظرم اگر از این الگو الهام گرفته شود و عکس زنان شهید را تهیه کنیم بسیار مناسب است چرا که این زنان قربانی خشونت و جنگ شده‌اند و در راستای دفاع از کشور به شهادت رسیده‌اند.

خانه موزه سیمین و جلال

خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد مقصد بعدی گروه تهرانگردی بود که به مناسبت سالروز درگذشت آل احمد انتخاب شده بود. مسجدجامعی با اشاره به تابلوهای نصب شده در این خانه گفت: خوب است که شناسنامه این تابلوها نیز در کنار آن‌ها نصب شود.

مسجدجامعی همچنین از خانه نیمایوشیج که در مجاورت خانه سیمین – جلال قرار دارد و در حال مرمت و بازسازی است، بازدید کرد و گفت:‌ از زمان مسئولیت آقای قالیباف، شهرداری تهران به دنبال تملک خانه نیما یوشیج بود و در تهرانگردی قبل نیز ما از این خانه بازدید کردیم؛ البته مالک تنها اجازه داد که من از این خانه بازدید کنم؛ این در حالی بود که او حتی پروسه اخذ پروانه ساخت و ساز را نیز گذرانده بود. نهایتا شهرداری تهران به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان این خانه را تملک کرد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که این خانه دارای سقف شیروانی است و به سبک خانه‌های شمالی ساخته شده است، تصریح کرد: به دلیل وجود نیما در همسایگی جلال آل احمد، شاعران زیادی به این دو خانه رفت و آمد می‌کردند و از آنجایی که سیمین دانشور روحیه مهمان‌دوستی داشت شاعران و بزرگان عرصه نویسندگی جلسات ادبی‌شان را بیشتر در خانه سیمین و جلال برگزار می‌کردند اما به خانه نیما نیز رفت و آمد داشتند.

وی با بیان این‌که نیما را پدر شعر نو فارسی می‌نامند، گفت: از شهرداری تشکر می‌کنم که نسبت به حفظ این خانه اقدام کرده است اما باید هرچه زودتر این خانه مرمت و به بهره‌برداری برسد. به نظر می‌رسد تعمیر و نگهداری خانه نیمایوشیج حتی از خانه جلال و سیمین نیز کمتر است و به نظر می‌رسد هرچه زودتر می‌بایست طرح مرمت خانه نیما ارائه شود.

مسجدجامعی با اشاره به این‌که در بین خانه نیما و جلال یک خانه قدیمی دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد آن نیز باید حفظ شود، اظهار کرد: مسئولان این خانه معتقدند که پناهگاه شهید اندرزگو نیز در این راسته است که باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان این‌که شورای شهر ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای نگهداری خانه سیمین و جلال بودجه در نظر گرفته اما با این‌که شش ماه از سال گذشته هنوز این اعتبارات تخصیص داده نشده است، افزود: باید هرچه سریع‌تر این اعتبارات را بدهند و دلیلی ندارد که اعتبارات این مکان فرهنگی در یک جای دیگر هزینه شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این‌که شهرداری منطقه ۱ خانه نیما را خریداری کرده و حالا در اختیار سازمان زیباسازی است تا آن را مرمت کند، گفت: در این میان شرکت توسعه فضای فرهنگی نیز آمادگی لازم را برای بازسازی دارد و باید دستگاهی که پول می‌دهد با دستگاهی که طرح را اجرا می‌کند به یک تفاهم برسند و دلیلی ندارد که مثال معروف قیر و قیف در شهرداری نیز کاربرد داشته باشد و باید دستگاه‌ها همکاری کنند تا مسائل سامان یابد.

مسجدجامعی با بیان این‌که یکی از مشکلات مرمت خانه نیمایوشیج این است که هیچ وسیله‌ای از آن دوران باقی نمانده است، تصریح کرد: هنگامی که وارد خانه سیمین و جلال می‌شوید همه وسائل مربوط به خودشان است اما برای خانه نیمایوشیج هیچ وسیله‌ای نداریم. هر چند که مدیران شرکت توسعه فضای فرهنگی از تشکیل یک کارگروه جمع‌آوری آثار فاخر هنرمندان خبر داده‌اند اما به نظر می‌رسد که در عرصه بین‌المللی باید تلاش کنیم تا آثار و وسائل هنرمندان‌مان گردآوری شود.

بازدید از نمایشگاه ایثار و شهادت

مسجدجامعی همچنین در ادامه از موزه صلح و نمایشگاه عکس ایثار و شهادت خانه هنرمندان نیز بازدید کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.