| کد خبر: 182554 |

در گفت‌وگوی تفصیلی فارس با عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر:

با نظم و ترتیب پول در می آوریم

۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط ۶ و ۷ مترو نیاز است.

تین نیوز

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با نظم و ترتیب پول در می آوریم، گفت: ۲ هزار واگن نیاز داریم و۶ هزار میلیارد تومان هم برای تکمیل خط ۶ و ۷ مترو می خواهیم.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از فارس، محمود میر لوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد بدهی دارد و واگذاری هایی به افراد خاص داشته است؛ محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران از میرلوحی شکایت کرد و این عضو محکوم شد؛ البته این عضو شورا می تواند به حکم صادره اعتراض کند. اما قالیباف در برنامه بدون توقف حضور یافت و گفت شهرداری ۵۰ هزار میلیارد بدهی نداشته و این موضوع کذب است.  میرلوحی دوباره در جلسه شورا خواست که شهرداری تهران لیست بدهی ها را منتشر کند که  حناچی شهردار تهران گفت ما به کار خود ادامه می دهیم.

با محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر به گفت‌وگو نشستیم.

معتقدید که شهرداری 56 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، اما در جلسه دادگاهی که با شهردار سابق داشتید نتوانستید این موضوع را ثابت کنید و محکوم شدید؟

در مورد حکم دادگاه صحبت نمی‌کنم، به وقتش عرض خواهم کرد.

چرا  صحبت نمی‌کنید و دوباره تاکید می کنید شهرداری بدهکار است؟

می‌خواستیم  در این خصوص در صدا و سیما صحبت کنیم. همان قدر که به قبلی‌ها وقت دادند به ما هم وقت دهند؛ توضیح می‌دهیم.

حالا که به تلویزیون نرفته‌اید برای ما بگویید.

زمانی که محمدعلی نجفی شهردار تهران بود، در گزارشی اعلام کرد که میزان بدهی شهرداری تهران  52 هزار میلیارد تومان است. افشانی شهردار بعدی اعلام کرد میزان بدهی ها  56 هزار میلیارد تومان است. علت این افزایش این است که کارشناسان مرتباً در حال فعالیت هستند و صورت وضعیت‌های جدید به دست می‌آید.

در یک و نیم سال گذشته به یک عدد ثابت نرسیده‌اید؟

ببینید به همین موضوع بانک‌ها اشاره می‌کنم.  انجام کار در بانک ها  ساده‌  نیست، باید از نو به بانک‌ها مراجعه کنیم و بگوییم حساب و کتاب‌مان چیست و تا کنون وضعیت‌مان چه بوده است؟ قبلی‌ها مراجعه نکرده‌اند.

چرا مدیران قبلی مراجعه نکرده‌اند؟

نمی‌دانم؛ اما ما مراجعه می‌کنیم.

می‌گویید که مدیران قبلی برای فاینانس‌ها مراجعه نکرده‌اند پس چطور پول را دریافت کرده‌اند؟

موضوع تأمین اجتماعی یادتان است سازمان در سال 96 حساب‌های شهرداری را مسدود کرد چرا که مدیران قبلی نمی‌رفتند.

به مالیات، تأمین اجتماعی و احکام قضایی بدهکار بودیم؛ گذشتگان نمی‌رفتند به دنبال کارها ما در حال حاضر شروع کرده‌ایم.  500 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی پول داده‌ایم و با مالیات نیز حساب‌ها را تهاتر و حل و فصل کرده‌ایم.

اوضاع شهرداری از لحاظ مالی چگونه است؟

واقعیت را عرض می‌کنم. تهران، تهران است و ظرفیت‌های زیادی دارد. ما چند سیاست جدید اتخاذ کردیم، در حال حاضر با سرافرازی می‌گوییم که کارهای به جا و متحولانه در شورای پنجم و شهرداران منتخب‌مان انجام داده‌ایم. در برنامه نیز گفته بودیم که تراکم‌فروشی نداریم و امروز شاهدید این کار را انجام نداده‌ایم. در منطقه 22 شهرداری در حال حاضر طرح تفصیلی اجرا می‌شود البته طرح تفصیلی را که بر عهده شهرداری گذاشته شده بود که در خصوص بلندمرتبه‌سازی طرح بیاورند، آنها دیر کردند و آن زمان هم بین شهرداری و وزارت مسکن اختلاف بود و این کار متوقف شد. در حال حاضر هم این مصوبه نیست و دوستان ما را بر حضر می‌داشتند و می‌گفتند اگر کار متوقف شود از کجا می‌خواهید پول در بیاورید ما هم گفتیم، باشد.

تخریب باغات را متوقف کردیم؛ یکی از اعضای شورای شهر هشدار داد از کجا می‌خواهید پول در بیاورید اما تصمیم گرفتیم و گفتیم اجازه تخریب نمی‌دهیم و روش‌ها را تغییر دادیم در حال حاضر به شما عرض می‌کنم و خوشحالم که می‌گویم ماهی 1100 میلیارد تومان پول به خزانه می‌آید و این اقدام با اصلاح روش‌ها و سیاست‌ها بوده است. در این مدت یک ملک هم به غیر واگذار نکرده‌ایم. ممکن است عده‌ای هم از ما گله‌مند باشند، که باشند.

در سال جاری 40 هزار طرح ترافیک را کاهش دادیم اما در عوض 20 درصد آلودگی هوا کاهش یافت.

میزان درآمد ما سال گذشته از محل پسماند 14 میلیارد تومان بود و امسال 250 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم؛ در حال حاضر وضعیت درآمدی ما خوب است.

پس چرا شهرداری مدام می‌گوید پول نداریم؟

بله، ندارند. برای 20 هزار میلیارد تومان پول ندارند؛ ولی 10 میلیارد، 20 میلیارد  و طلب‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم؛ شما توجه کنید ما چه چیزهایی را تعطیل کرده‌ایم. فقط مصوبه 400 برج‌باغ در منطقه یک را ابطال کرده‌ایم.

***مردم معتقدند که در شهر اتفاقی رخ نمی‌دهد و به شهرداری نمره پایینی در نظرسنجی داده‌اند؟

به نظر من مردم می‌دانند،‌نگاه کنید صدا و سیما به ما تریبون نمی‌دهد به عنوان کسی که در قضیه ورود کرده‌ و رفتار مردم را می‌بینم، آنها لطف دارند و اظهار همراهی می‌کنند. البته شاید اقدامات ما در مقابل شیوه گذشتگان به نظر نیاید اما 40 خبرنگار هر روز در صحن شورا حضور دارند،‌منصف هستند و خودشان هم در شهر زندگی می‌کنند. البته برخی از آنها جزء رقبای ما هستند، اما آنها هم می‌گویند قبول دارند اتفاقاتی  رخ داده است، همین برای ما کفایت می‌کند.

***دولت چه میزان از بدهی‌های خود به شهرداری را پرداخت؟

امسال 1650 میلیارد تهاتر اسناد داشته‌ایم و تا 2500 میلیارد آماده هستیم. کارهای مقدماتی را انجام داده‌ایم و بدهی بانک‌ها را تهاتر کرده‌ایم. این کار آغاز شده است، دولت امسال قرار است نصف اوراق قرضه را پرداخت کند و همچنین نیمی از هزینه قرارداد واگن‌هایی که با چین بسته شده را پرداخت می‌کند. اما نکته در اینجاست که دولت در وضعیت خوبی نیست. در سال 91 که دولت 120 میلیارد دلار نفت می‌فروخت این کار انجام نشد در حال حاضر هم که وضعیت دولت را می‌بینید.

***برخی از هم‌حزبی‌های شما معتقد هستند که مدیریت فعلی نتوانسته یک ایستگاه مترو هم افتتاح کند.

بله نشده است؛ ولی آماده‌ایم تا پایان سال چند ایستگاه مترو را آماده کنیم؛ البته 7 ایستگاه افتتاح کرده‌ایم.

***این 7 ایستگاه برای خط 7 مترو بود که در گذشته افتتاح شده بود.

از خط 6 مترو تا پایان سال چند ایستگاه از دولت‌آباد تا میدان امام حسین (ع) افتتاح می‌شود.

 

***چه میزان از وعده های شما برای حمل و نقل محقق شده است؟

باغات را تخریب نکرده‌ایم، تراکم‌فروشی نداشته‌ایم و با نظم و انضباط پول در می‌آوریم و شهر را مطابق وعده‌هایی که داده‌ایم اداره می‌کنیم و حمل و نقل عمومی را تقویت می‌کنیم.

چه برنامه‌ای برای تقویت حمل و نقل عمومی دارید؟

هدف‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است. در حال حاضر روزانه در تهران 18 میلیون سفر انجام می‌شود که باید 30 درصد آن توسط حمل و نقل عمومی انجام شود و در این بین باید خط 6 و 7 مترو تکمیل شود که برای آن حدود 6 هزار میلیارد پول لازم داریم.

می‌توانید هزینه‌ها را تأمین کنید؟

تلاش می‌کنیم از طریق اوراق قرضه و ...

بانک شهر جلوی حساب پیمانکاران خط 6 را به د لیل بدهی گرفته بود.

بله، اما در حال حاضر مشکلات برطرف شده  وساخت خط 6 ادامه و در حال تکمیل شدن است.

چه تعداد واگن خریداری کرده‌اید؟

نیازمند 2 هزار واگن هستیم؛ قرارداد 630 واگن با چینی‌ها بسته شده و 350 واگن با داخل بسته شده است.

چه زمان این واگن‌ها وارد خطوط می‌شوند.

استارت کار زده شده است. 70  واگن آماده است و فکر می‌کنم یک پروسه سه ساله است.

خط جدیدی افتتاح نمی‌کنید؟

امیدواریم با نگاه جدید اقداماتی صورت گیرد در حال حاضر اولویت ما تکمیل خطوط فعلی است. با ساخت خط 6 و 7 مترو بخش‌هایی از غرب تهران پوشش داده می‌شود اما در برخی نقاط مترو نداریم لذا بنده جز طرفدارانی هستم که می‌خواهم خط شمالی مترو البته با حضور بخش خصوصی انجام شود تا رینگ تهران تکمیل شود.

بسیاری از فعالیت‌های عمرانی در تهران متوقف شده است و پروژه‌ای آغاز نشده است .

چرا می‌گویید متوقف شده ، 500 پروژه همین چند روز پیش افتتاح شد.

در خصوص ۵۰۰ پروژه افتتاح شده توضیح دهید؟

جزئیات را نمی‌دانم لیست پروژه‌ها را به این خبرنگار بدهید.

استارت بسیاری از پروژه ها در قبل زده شده بود، ایا پروژه جدیدی آغاز شده است؟

قرار نیست این کار را انجام دهیم البته دو بحث در مورد پروژه‌های بزرگ داریم و با توجه به وضعیتی که شاهد هستید و بدهی‌هایی که از ساخت پل صدر، تونل‌ها و متروها داریم، اگر قبلی‌ها این  بدهی ها را پرداخت می‌کردند و ما هم می‌توانستیم 50 میلیارد کار جدید آغاز کنیم اما از آغاز کار اعلام کردیم که ما با این مدل اقتصادی کار نمی‌کنیم باید مدل  اقتصادی مشارکت با بخش خصوصی و یا مدل خصوصی، عمومی باشد.

در خصوص واگذاری برخی املاک مانند شهروند و شهر آفتاب به نتیجه رسیدید؟

ما این واگذاری را انجام ندادیم البته گذشتگان می‌خواستند این کار را انجام دهند البته رقمی که آنها گفته بودند فروش نبود از دست دادن بود. البته در حال حاضر شهروند روی فرم آمده و برند آن دوباره جان گرفته است و در خصوص شهر آفتاب نیز همین طور است.

چه میزان دارایی برای شهرداری از گذشته باقی مانده است؟

واقعیت امر این است که شما بروید زمین‌های چمران تا شهران را بررسی کنید قرار بود 70 درصد آن برای شهرداری باشد که نیست. تعدادی از ساختمان‌های شهرداری اجاره‌ای است  اگر مسئولانه برخورد می‌شد شاید میزان دارایی‌های شهرداری در حال حاضر سنگین‌تر بود.

شهرداری تهران در سال 97 چه میزان درآمد داشته است؟

درآمد نقدی ما محقق شده است و در بخش غیرنقدی یک تأخیر ثبت و ضبطی وجود دارد. به عنوان کسی که از مناطق اطلاع دارم بیشتر این تأخیرها در ثبت است.

می‌گویید هولوگرام‌فروشی متوقف شده اما در برخی از مناطق، این موضوع درگوشی آزاد شده است؟

بحث پیمانکاران و طرف‌های قرارداد را داریم. اینکه حواله داخلی صادر می‌شود، بله صادر می‌شود.بالاخره کسی که می‌آید و صورت وضعیت‌ها را ارائه می‌دهد یک سندی می‌دهد که این پول را آورده البته مدل‌های قبلی فیصله پیدا کرده و در حال حاضر سندهای داخلی صادر می‌شود حال اسم آن را چه می‌گذارند نمی‌دانم و این سندهای داخلی برای حل و فصل بدهی‌ها است.

در خصوص توقف مال‌سازی در تهران توضیح دهید.

در موضوع مال‌های مدت‌هاست که کارشناسان در تهران می‌گویند این مدل دیگر جواب نمی‌دهد. این مال‌ها به خصوص در شمال‌ شهر تهران ساخته شده‌اند و برخی از آنها در کوچه‌های زیر 20 متر ساخته شده که مشکلات ترافیکی دارند. حتی مال‌هایی که در منطقه 22 و 5 انجام شده پیوست ترافیکی ندارد لذا به نظر می‌رسد مال‌ها از نظر اقتصادی دچار یک اختلال جدی شده‌اند و هزینه‌های زیادی برای آنها صورت گرفته است. شاید مشکلات بانک‌ها، مؤسسات در این باشد که بخش قابل توجهی از آنها به این امید که بتوانند سود خوبی کسب کنند به سمت مال‌سازی رفتند و گفتند هزینه می‌کنیم و بعد 5 تا 10 برابر می‌فروشیم و پول به جای اولش باز می‌گردد اما سال‌هاست که مال‌ها ورشکسته شده‌اند و به همین خاطر در حال حاضر مال‌سازی متوقف شده  است. ما امروز گفت‌وگو می‌کنیم که این سرمایه‌ها را به سمت بافت فرسوده هدایت کنند و به جای ساخت و ساز در منطقه 22 که شش تنفسی شهر تهران است این اقدامات به مناطق مرکزی شهر و بافت‌های فرسوده منتقل شود و اگر می‌خواهند برجی بسازند بر اساس ضوابط و مقررات کمیسیون ماده 5 صورت گیرد و اقتصاد در این مناطق رونق یابد.

مشکلات جدی وجود دارد مثلا برخی از این مال‌ها را که بررسی کردم متأسفانه دیدم که برای شهرداری سودی ندارند و تقریبا درآمدی هم نداشتند یکی از این مال‌ها را که مورد مطالعه قرار دادم این بود که زمین و مجوزهای آن متری 350 هزار تومان واگذار شده بود.

در چه سالی این اقدام صورت گرفته است؟

حالا دیگر. خیلی آن‌وری نمی‌رویم؛ فقط می‌خواهم بگویم باغات از بین رفت.

 شما هم مثل برخی از اعضای شورا معتقدید که مردم باید هزینه‌های شهر را پرداخت کنند.

 از سال 64 قانون شده است که شهرها باید خودکفا باشند. از همان زمان این کش‌مکش  در تهران آغاز شد. ولی ببینید دعوای بین دولت و شهرداری از زمان کرباسچی آغاز شد و  وزارت مسکن در زمان وقت مکاتبات و مخالفت‌هایی داشت و تا امروز ادامه دارد. البته ما خوشحال هستیم که تخریب باغات و تراکم‌فروشی را متوقف کرده‌ایم. اما نکته اینجاست که برخی می‌گویند شما توسعه را متوقف می‌کنید ما می‌گوییم خیر، ما در واقع با مردم گفت‌وگو می‌کنیم و می‌گوییم شهر تهران 40 درصد اقتصاد کشور است و تهران بیش از 50 درصد مالیات را تأمین می‌کند. در تهران دانشگاه‌ها و مراکز گوناگون وجود دارد. اگر ظرفیت‌های اقتصادی تهران شناسایی و مدل مناسبی برای آن در نظر بگیریم اساساً نباید برای تأمین منابع مالی و توسعه دچار مشکل و سردرگمی شویم. البته بحث‌های مفصلی در این زمینه وجود دارد .

همین امسال بودجه شهرداری محقق شد و در این شرایط باغی هم از بین نرفت تأکید می‌کنم باغی نمی‌فروشیم و باغ هم می‌خریم و سه باغ بزرگ امسال به تملک شهرداری درآمد.

چرا مدیریت جدید شهرداری تمام کارهای نکرده خود را به گردن گذشتگان می‌اندازد.

ما شروع‌کننده نبودیم، الان که در تلویزیون اعلام می‌کنند ما هم معذوریت‌هایی داریم.

چه معذوریتی دارید.

نمی‌خواهیم بگوییم شهرداری ورشکسته است.

آیا شهرداری ورشکسته است؟

پاسخی نداد و موضوع به حاشیه رفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.