| کد خبر: 170287 |

مشاور عالی رئیس شورای عالی استان‌ها:

◄ لایحه‌ جدید اقتصاد شهرداری‌ها را نشانه رفته است

در قانون مالیات بر ارزش افزوده که حدود 10 سال پیش به تصویب رسید، سهم درآمد شهرداری‌ها متناسب با قانون پیشین، شیوه‌ای در حال اجرا بوده که بخشی از درآمد پایدار شهرداری‌ها که 30‌درصد بود را پوشش می‌داد. اما در لایحه جدیدی که دولت توسط وزارت دارایی و شورای اقتصاد برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرده، بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی شهرداری‌ها به انحناء متفاوت تضعیف شده است.

تین نیوز

 مشاور عالی رئیس شورای عالی استان‌ها، تبدیل عوارض به مالیات را منجر به کاهش درآمد شهرداری‌ها دانست و گفت:  لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی تضعیف اقتصاد شهرداری‌ها را به دنبال دارد.

محمدحسین بوچانی با اشاره به این موضوع که تبدیل عوارض به مالیات منجر به کاهش درآمد شهرداری‌ها می‌شود، به شبکه خبری تین‌نیوز، گفت: امروز یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در کشور وجود دارد، درحوزه مدیریت‌های محلی بحث سازوکارهای نظام اقتصادی شهرهای کشور است.

بوچانی به نکته‌ای در لایحه تبدیل عوارض به مالیات وجود دارد اشاره کرد و ابراز داشت: نکته‌ای که در این لایحه بیش از موارد دیگر به چشم می‌آید، تغییر رویکردی است که منجر به کاهش درآمد پایدار شهرداری‌ها می‌شود و تبدیل عوارض به مالیات می‌تواند طرح‌های باعث تاخیر در اجرای طرح‌های عمرانی شود.

به گفته مشاور عالی رئیس شورای عالی استان‌ها، در لایحه تقدیمی دولت به مجلس بندی حذف شده که روال سابق را که همانا اجازه داده بود تا شوراها متناسب با شرایط قانونی خود، عوارض محلی را برای شهرها و بخش‌های خود مصوب کرده و آن را اخذ کنند و این کار باید زیر نظر وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها صورت می‌گرفت که این موضوع در لایحه دولت در تبدیل عوارض به مالیات، حذف شده است.

وی تاکید کرد: در لایحه جدیدی که دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاده، تقریبا به طرف تضعیف جایگاه شوراها گام برداشته شده وبه همین دلیل اهرم  اخذ عوارض محلی از شوراها گرفته شده است.

به گفته بوچانی، حذف وضع مقررات در حوزه شوراها به این معنی است که شوراها به نهادهای تشریفاتی تبدیل خواهند شد و این یک آفت بزرگ و کلیدی است.

عضو شورای عالی استان‌ها گفت: فکر می‌کنم مجلس شورای اسلامی، جدا از مواد دیگر باید حتما روی اختیار وضع عوارض برای شورای شهرها و بخش‌ها متمرکز باشد و این اختیار را همان‌گونه که قانون از ابتدای انقلاب در اختیار شوراها گذاشته بود مصوب کند و اجازه ندهد که وضع عوارض از شوراهای اسلامی شهرها و بخش‌ها حذف شود.

بوچانی افزود: شاید این‌که هریک از شهرداری‌های کشور، ظرفیت این را دارند که با استفاده از شرایط محلی، مقتضیات محیطی خود را مدیریت کنند و بخشی از نارسایی‌های اقتصادی حوزه خود را رفع و رجوع کنند، اما لایحه جدید دولت قطعا مانعی بر سر این راه است.

مشاور عالی رئیس شورای عالی استان‌ها به ضرورت بازنگری در لایحه جدید دولت در تبدیل عوارض به مالیات اشاره داشته و گفت: تدوین سازوکارهای استفاده از ظرفیت‌های درونی شهرداری‌ها، یکی از ماموریت‌هایی است که در این دروه از شورای عالی استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی، به محدودیت‌های مالی شهرداری‌ها دقت نظر داشته باشند زیرا تصویب این قانون منابع پایدار این نهاد عمومی را تضعیف کرده، پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها  با چالش مواجه شوند.

به گفته بوچانی، شورای‌عالی استان‌ها تلاش می‌کند با هماهنگی بین دولت و مجلس شورای اسلامی ازاین نارسایی جلوگیری کند .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.