| کد خبر: 140974 |

چمران چطور احمدی‌نژاد را به سیاست کشور آورد؟

مهدی چمران رئیس شورای شهر امروز بخشی از خاطرات سال 81 خود درباره انتخاب احمدی نژاد به شهرداری تهران را بیان کرد.

تین نیوز

مهدی چمران رئیس شورای شهر امروز بخشی از خاطرات سال 81 خود درباره انتخاب احمدی نژاد به شهرداری تهران را بیان کرد.             

نشست خداحافظی مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پس از 14 سال به بهانه روز خبرنگار امروز در صحن علنی این نهاد، برگزار شد و در آن، چمران که این روزها گرد پیری آشکارتر از گذشته به سروصورتش نشسته، آخرین سخنان خود را در مقابل خبرنگاران به زبان راند.

او البته همان کاپشن سفید چهارجیبی را به تن داشت که در دوره ابتدایی احمدی نژاد مد شده بود و حالا به عنوان لباسی ارزان قیمت، تن پوش کارگران جنوب شهری است.

چمران در واپسین نشست خبری خود، نقبی به 4 سال پیش و ریاست احمد مسجدجامعی و انتخاب قالیباف زد و سعی کرد تمام ذهنیت مردم از سیاسی بودن تصمیمات شورای شهر را پاک کند.

او گفت: در تصمیمگیری ها بر مسایل تخصصی و کارشناسی پافشاری شد و برخی لوایح دوبار به صحن شورا آمد تا ایرادات آن برطرف شود. شاهد بودید دوستانی از گروهی طرحی را ارائه می دادند که دوستان دیگر به آن رای می دادند و بعضا دوستان خود آن فرد به این طرح رای نمی دادند چون بحثها، سیاسی نبود و شورا در قید و بند مسایل سیاسی گیر نکرد.

پیداست چمران هنوز هم نمی خواهد مسئولیت انتخاب محمود احمدی نژاد را بر عهده بگیرد و کنایه هایی که به او با عنوان «رئیس جمهورساز» گفته می شود را نشنیده می گیرد. او حتی در پاسخ به سئوال خبرآنلاین که پرسید آیا از انتخاب فرد گمنام آن روز و لیدر جریان انحرافی امروز به شهرداری تهران پشیمان هستید یا نه، می گوید: آن روز همه خوشحال بودند و آرامش داشتند!

خبرنگار خبرآنلاین سئوال خود را اینطور طرح کرد: شما می گویید درباره مصوبات 14 سال اخیر خود هیچ پشیمانی ندارید. رسیدن به فرد بی نام و نشان آن روزگار به نام محمود احمدی نژاد و آوردن او به سیاست کلان کشور، توسط شما انجام شد. در این باره چه احساسی یا توضیحی دارید؟

چمران در پاسخ گفت: من در این زمینه بارها و بارها صحبت کردم. ما آن موقع صد و خرده ای اسم را به عنوان نامزدهای شهردار داشتیم. اسفندماه 81 انتخابات شد و بعد از آن، بلافاصله جلسات را شروع کردیم و به 64 نفر رسیدیم. تعدادی حدود 30 و خرده ای نفر از این اشخاص را رزومه گرفتیم. با 16 نفر مصاحبه حضوری داشتیم و در این مصاحبه ها به دیدگاه های سیاسی شان کار نداشتیم.

رئیس شورای چهارم در ادامه گفت: یکی از افراد که مدنظر بود مهندس ترکان بود که با هم کار کرده بودیم، حتی آقای دکتر نوریان بود که به 5 نفر انتخاب نهایی هم رسید ولی منتهی او در هواشناسی جهانی دارای جایگاه بود، قرار شد جایگاهش را از دست ندهد. ما جلسات را برگزار کردیم و بر اساس برنامه ریزی با اتفاق نظر به این فرد رسیدیم.

او در ادامه سخنانش گفت: هر چیزی را در آن موقع باید دید. در آن روز، 8 یا 9 ماه بعد از شهردار شدن ایشان، دیداری خدمت مقام معظم رهبری داشتیم و ایشان فرمودند رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می شود. بعدا هم گروهی این سخن را برداشت کردند. مردم هم آن روز به شدت راحت بودند. از آن همه سرو صدا و درگیری به آرامش رسیدند.

خبرنگار ما پرسید الان چه احساسی دارید؟ می گویید از هیچ یک از تصمیماتتان پشیمان نیستند؟ چمران در جواب گفت: در آن موقع همه خوشحال بودند. الان را نباید نگاه کنید. به تاریخ اینطور نگاه نمی کنند.

رئیس شورای چهارم تهران سعی کرد بزرگوارانه از کنار مسایلی مانند واگذاری املاک شهرداری بگذرد و به ارائه آماری از کلیات جلسات و مصوبات شورای شهر بسنده کرد و گفت: در برنامه ششم نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان درآمد نقدی از محل مالیات بر ارزش افزوده از درآمد شهرداری کاسته شد و این مسئله آسیبی برای شهر تهران بود. با این حال، درآمدهای شهرداری تهران اندکی کمتر از آنچه پیش بینی شده بود، محقق شد.

او در بخشی از سخنانش به برخوردهای سیاسی و جناحی در طول دوره شورای چهارم اشاره کرد و گفت: برخی انتظار داشتند این شورا به دلیل تفاوتهای سیاسی به برخورد و توقف بیانجامد ولی اینطور نشد، بله، برخی مسایل را و تنش هایی را داشتیم ولی با بزرگواری دوستان، همه را به برادری و صمیمیت برگزار کنیم. بر این اساس دوستان پیشنهاد داشتند یک جلسه خصوصی بگذاریم.

ساخت و ساز در منطقه 22 مربوط به امروز نیست

خبرنگاری پرسید با توجه به توصیه مقام معظم رهبری درباره سیما و منظر شهری، چرا در منطقه 22 این همه ساخت و ساز شده است؟

چمران در پاسخ گفت: این ساختمانها پروانه شان را 8 سال پیش گرفتند و بحث سیما و منظر شهری تنها 2 سال است در شورای شهر طرح شده. ما به شورای پنجم توصیه می کنیم درباره سیما و منظر شهری دقت بیشتری داشته باشند. سیما و منظر معماری، دارای فرمول نیست. ولی برخی قواعد را می شود گذاشت. مثلا این که تقلیدی نباشد و ساده باشد.

سئوالی طرح شد که در آن نظر چمران را درباره شورای پنجم پرسید. رئیس شورای چهارم در این باره گفت: فکر می کنم با ترکیبی که دارند بتوانند خوب کار کنند، تخصص ها و تجربیات مختلف دارند. برای موفقیت آنها دعا می کنیم چون موفقیت آنها موفقیت شهر ماست. به آنها گفتم تجربیاتم را در اختیار شما می گذارم. امیدوارم شهرداری پرکار و توانمند انتخاب کنند چون بعد از قالیباف، شهردار شدن مشکل است.

او درباره آینده کاری اش هم گفت: برنامه خودم به خودم مطرح است. ولی فکر می کنم کارهای دانشگاهی ام را انجام می دهم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاشم در شورای شهر و شورای عالی استانها این بوده که خط و خطوط سیاسی را وارد نکنم. تاکنون نام اصولگرایی یا اصلاحطلبی را در شورا نبرده ام. معتقدم شورا کار تخصصی است. بارها گفته ام باید بدون توجه به تفکر و مسایل سیاسی، خدمت کرد. باز هم تکرار می کنم این مسایل را در شورا نفوذ و بروز ندادیم. آنچه برای مردم ضرورت داشت را دنبال کردیم.

او در ادامه گفت: چیزی را به خاطر نمی آورم که از پیشنهاد و تصویب آن، پشیمان باشیم.

چمران درباره شفافیت مالی شهرداری گفت: باید مسایل را با 15 سال پیش مقایسه کنید. گاوصندوق هر یک از مناطق را باز می کردید یک گلوله چک آنجا بود که مشخص نبود مال کیست و چه کسی باید بپردازد و چه زمانی پول می شود. مثلا بزرگراه صدر را که می خواستند بسازند، آمدند چند خانه را بخرند. بعد مشخص شد این خانه ها متعلق به شهرداری است و توسط دادگاه به شهرداری برگردانده شد. خانه های زیادی بود که متعلق به شهرداری بود ولی مشخص نبود و بدون رسید به اشخاص واگذار شده بود. همه اینها سیستماتیک شد.

او درباره بدهی های شهرداری هم گفت: بدهی شهرداری تا آخر مرداد 95 چیزی 19 تا 20 هزار میلیارد تومان بود. الان هم در این حدود است. این رقم را شهرداری اعلام کرده و در تفریغ بوده هم می آورد و می گذارد و بحثی در آن نیست.

او در ادامه گفت: مشکلترین بدهی متعلق به پیمانکاران است که بعضا اختلاف دارند. برخی هم مسایلی درباره بدهی ها می گویند که نه ما قبول داریم و نه شهرداری. بدهی ای که 2 سال دیگر سررسید می شود مربوط به امسال نیست که در بدهی های امسال منظور کنیم.

چمران گفت: بزرگترین بدهی شهرداری به بانکها مربوط به مترو است. در سالهای اخیر، دولت پولی در این باره به ما نداده. به صرفه و صلاخ شهر بود وام گرفته شود و اتوبوس خریداری شود یا مترو بسازیم چون ارزانتر از فردا خواهد بود.

چمران ترجیح داد درباره دادگاه یاشار سلطانی، حکیمی پور و شهردار آینده نظر ندهد. او درباره پلاسکو هم گفت:

در طرح تفصیلی ساختمان بلند مرتبه در محل پلاسکو پیش بینی نشده. بسته به شهرداری و صاحب ملک دارد که بنشینند و توافق کنند. نظر شخصی ام این بود که از ابتدا تا آخر آن خیابان طراحی هم شکل و هماهنگ صورت گیرد.

چمران در بخشی از سخنانش هم به سخنان محمد سالاری، عضو شورای چهارم و پنجم واکنش نشان داد و گفت: این که می گویند «شهر سوخته» جوک است. اگر تهران سوخته باشد، شهرهای دیگر را باید چه بنامیم؟

 

 

منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.