| کد خبر: 137866 |

نگرانی‌های شورای شهر از خط ۷ مترو رفع شد

نخستین دستور جلسه شورای شهر تهران به ادامه گزارش شهرداری تهران از متروی تهران اختصاص داشت؛ موضوعی که از جلسه علنی هفته گذشته باقی‌ مانده بود.

تین نیوز
  نخستین دستور جلسه شورای شهر تهران به ادامه گزارش شهرداری تهران از متروی تهران اختصاص داشت؛ موضوعی که از جلسه علنی هفته گذشته باقی‌ مانده بود.

در آن جلسه پس از به میان کشیده شدن مباحث خط 7مترو، اظهارنظرهای بسیاری پیرامون آن از سوی اعضا ارائه شد تا اینکه وقت به پایان رسید و با متشنج شدن فضا در آخر جلسه قرار شد با حضور مجدد معاون شهردار، موضوع برای بررسی بیشتر مطرح شود.

اصل ماجرا درباره خط 7مترو به مسئله‌ای برمی‌گشت که رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری درخصوص نگرانی‌هایی بابت امنیت آن مطرح کرده بود.

او که از توضیحات مسئولان مترو و معاون حمل‌ونقل در جلسه هفته پیش متقاعد نشده بود دیروز نیز با استناد به چند نامه مجددا بر نگرانی‌هایش نسبت عدم‌ایمنی لازم خط7 پافشاری کرد؛ نامه‌هایی که به قبل از افتتاح این خط مربوط می‌شوند و سبب شد تا علاوه بر واکنش مدیران شهرداری، با واکنش سایر اعضای شورای شهر نیز مواجه شود؛

به‌عنوان مثال احمد دنیامالی که ریاست کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران را برعهده دارد با تأکید بر اینکه دوستان شورایی نباید شبهه‌ناک حرف بزنند، گفت: «این حرف‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و من اعلام می‌کنم که خط۷ متروی تهران تنها خط پایتخت به‌حساب می‌آید که صددرصد مکانیزه ساخته شده و بی‌شک یکی از بهترین خطوط متروست.»وی با ابراز تأسف بابت اینکه برخی تفاوت سیکوریتی و ایمنی را نمی‌دانند از منتقدان خواست که حتما برای رفع نگرانی‌هایشان از خط 7مترو بازدید کنند.

به همین منظور نیز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از همه اعضای شورای شهر تهران دعوت کرد تا امروز چهارشنبه رأس ساعت 8صبح در میدان صنعت حاضر شوند و با هم بازدیدی از خط 7داشته باشند تا هرگونه ابهام درمورد نواقص احتمالی این خط برطرف شود.

از سوی دیگر سایر اعضای شورای شهر تهران نیز بابت تکرار ادعاهای مربوط به نواقص خط 7و اینکه قبل از تکمیل تجهیزات ایمنی اقدام به افتتاح آن شده واکنش نشان دادند؛ به‌عنوان نمونه رضا تقی‌پور معتقد بود اعضای شورا سوگند یاد کردند تا منافع ملی و مردم را رعایت کنند و اظهارنظرهایشان نباید براساس غرض‌ورزی باشد. وی گفت: «نباید گزارش‌هایی که در مورد یک پروژه در صحن شورا خوانده می‌شود تاریخ‌گذشته یا از منابع غیررسمی باشند وگرنه تشویش اذهان عمومی است.» نظر عبدالحسین مختاباد نیز بر این بود که معاونت حمل‌ونقل شهرداری موفقیت‌های زیادی در حوزه مترو به‌دست آورده است. وی در همین ارتباط اظهار داشت: «به‌رغم انتقادهایی که دوستان به خط 7مترو وارد می‌دانند، اما ساخت این خط یک معجزه بود؛ البته مشکلاتی هم وجود دارد که به مرور رفع می‌شود.»

محسن سرخو نیز در جلسه دیروز شورای شهر تهران هنگام بحث راجع به خط 7 متروی پایتخت گفت: «باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که اعتماد مردم به بهترین شیوه حمل‌ونقلی که مترو است افزایش پیدا کند نه اینکه آنها را نگران ‌سازیم.» وی در عین حال عنوان کرد: «البته نگرانی‌های آقای حافظی تا حدی درست است اما این ایرادات به‌تدریج رفع می‌شود؛

ضمن اینکه اگر قرار شد درخط 7مترو 10رام قطار حرکت کند حتما برای جلوگیری از هرگونه حادثه ما نیازمند سیستم‌های نظارتی لازم هستیم اما وقتی در خط رفت و برگشت فقط یک رام قطار تردد می‌کند خطری وجود ندارد و فعلا مشکلی نیست. اگرچه وقتی تعداد قطارها و ایستگاه‌ها اضافه شد حتما باید اشکالات رفع شود.» محمد حقانی هم خواستار آن شد تا بازدیدی از خط 7مترو گذاشته شود و اعضای شورای شهر از نزدیک سیستم سیگنالینگ، هواکش‌ها، راه‌های فرار و بقیه مواردی که درمورد آنها ابهاماتی وجود دارد را بازدید کنند. اقبال شاکری عضو دیگر شورای شهر و رئیس کمیته عمران هم با اشاره به اینکه برخی فرق بهره‌برداری آزمایشی با قطعی را نمی‌دانند، افزود:

«نباید مردم را دچار اشتباه کنیم، پروژه‌های بزرگی مثل مترو صنعت هستند با تمام پیچیدگی‌هایی که کار در زیر زمین دارد.» وی ادامه داد: «شورای شهرچهارم احداث 100کیلومتر متروی زیر زمین را تصویب کرد یعنی در این 4سال 5هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی هزینه کردیم که باعث افتخار است؛ به جای اینکه بحث‌های متفرقه کنیم، بگوییم که چرا مترو منتظر 2هزار واگن است؟» احمد حکیمی‌پور هم با اشاره به اینکه راه‌حل عبور از آلودگی هوا استفاده از مترو است از ساخت خط 7مترو سخن گفت و افزود: «باید از مجموعه حمل‌ونقل شهرداری تهران و آقای درویشی،

مدیرعامل شرکت مترو تشکر کنیم. ایشان مصداق یک مدیر کم‌حرف و پرکار است.» همچنین مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه هم‌اکنون بودجه ۶۰۰ میلیاردی مترو در سال ۹۲ به ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: «ساخت مترو ضروری و در عین حال گران است و البته نقش مهمی در مهار ترافیک و آلودگی هوا دارد. ضمن اینکه مستمندان و محرومان یکی از اقشار اصلی استفاده‌کننده از این مد حمل‌ونقلی هستند و این موارد قطعا دلایل خوبی برای اولویت‌بخشی به مترو هستند.»

جدول

  • دولت، مترو را ورشکسته نکند

هنگام بحث راجع‌به مترو نظر علیرضا دبیر هم این بود که شرکت بهره‌برداری مترو بابت عدم‌پایبندی دولت به تعهداتش در قبال پول بلیت، ورشکسته و 1000میلیارد تومان کمک‌بگیر شده است و اگر حق و حقوق آن داده نشود با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد. به گفته وی امسال هم 970میلیارد تومان بودجه بهره‌برداری مترو بوده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دوره چهارم شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید برای این شرکت تدبیر شود، گفت:

«برای حل مشکلات شرکت مترو یا باید برون‌سپاری شکل بگیرد یا باید دولت و مردم نیز سهم خود را پرداخت کنند.» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: قرار شده است هزینه بلیت مترو را یک سوم دولت، یک سوم مردم و یک سوم شهرداری پرداخت کند که هم‌اکنون شهرداری دارد سهم دولت و مردم را نیز پرداخت می‌کند. در پایان این بحث‌ها نیز سیدمازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن به حق دانستن برخی از انتقادات گفت: «اینگونه تذکرات به ما کمک می‌کند تا همچنان با روحیه و انرژی بالا درتکمیل کارمان همت کنیم.»

  • به جای تقویت، شوراها را تضعیف می‌کنند

دیروز عباس جدیدی در نطق نسبتا طولانی پیش از دستورش با اشاره به اینکه بیش از 18سال از تشکیل نخستین دوره شورای اسلامی در ایران می‌گذرد، گفت که شورای شهر انتظارات گروه‌های مختلف و نقادان را برآورده نساخته است.

به گفته جدیدی حلقه اتصال شورای شهر به شواری شهرستان، شورای استان و شورای‌عالی استان‌ها تعریف شده اما شورای محله، شورای منطقه و نحوه اتصال آنها به شورای شهر مغفول مانده است؛

امری که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند و راه‌اندازی شورایاری‌ها نیز از محمل قانونی و حمایت مجلس و دولت برخوردار نیست. وی درعین حال شوراهای شهر را نیز برخوردار از حمایت لازم از سوی دولت و مجلس ندانست و گفت: «این تا جایی پیش رفته که در مواردی شاهد رقابت این دستگاه‌ها برای تضعیف و کاهش سقف اختیارات شوراها هم بوده‌ایم.»

  • نامگذاری تونل و بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

صبح دیروز در جلسه مشترکی که کمیته نامگذاری شورای شهر تهران با محسن هاشمی، فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشت طرح دوفوریتی نامگذاری بزرگراه و تونل نیایش به نام پدر ایشان بررسی و به تصویب رسید و قرار شد در جلسه بعدی شورای شهر تهران مصوبه کمیته نامگذاری برای تصویب نهایی به صحن علنی ارجاع شود. به گفته مجتبی شاکری، رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر رونمایی از پلاک این نامگذاری، سوم شهریور همزمان با تولد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت می‌گیرد.

دیروز همچنین از سوی سیدمازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اخباری در مورد نوسازی تاکسی‌های فرسوده اعلام شد. وی گفت: درسال 92تعداد 3400دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شد که در سال 94این تعداد به 5هزار دستگاه رسید. در سال گذشته تعداد 11هزار و 583تاکسی فرسوده از رده خارج و جایگزین شد. تأکید وی این بود که امسال قرار است پرونده تاکسی‌های فرسوده بسته شود.

به گفتهحسینی تعداد 5هزار و 261تاکسی پیکان شناسایی شده که 4هزار و 607دستگاه آن اسقاط و نوسازی شد و 654دستگاه دیگر باقی مانده که تا مهر‌ماه از رده خارج خواهند شد و بدین‌ترتیب هیچ تاکسی پیکان مستعملی نخواهیم داشت.

 
 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.