| کد خبر: 137496 |

طرح صیانت از باغات تهران در شورا به نتیجه نرسید

اقدامات صورت گرفته در طول ۴ سال فعالیت کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری چهارمین شورای شهر تهران روز گذشته در نشست ۴ عضو این کمیسیون تشریح شد.

تین نیوز
  اقدامات صورت گرفته در طول ۴ سال فعالیت کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری چهارمین شورای شهر تهران روز گذشته در نشست ۴ عضو این کمیسیون تشریح شد.

رئیس این کمیسیون در پاسخ به همشهری پیرامون برنامه‌ها و مصوبات اجرا نشده این کمیسیون به مواردی چون طرح صیانت از باغات و خروج صنایع آلاینده از شهر اشاره کرد. همچنین یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده از سوی رحمت‌الله حافظی افزایش ایستادگی و ریسک‌پذیری نمایندگان مردم در شورای شهر تهران بود.

به همین منظور وی از نمایندگان مجلس خواست تا در سطوح حاکمیت محلی، به‌منظور صیانت از حقوق اعضای شورای شهر، موضوع مصونیت آنها را در دوره نمایندگی‌شان تضمین کنند تا اعضا نظارت خود را به نحو احسن انجام دهند. وی همچنین خواستار آن شد تا همانند دستگاه‌های اجرایی که وزرا از سوی مجلس مورد سؤال و حتی عزل قرار می‌گیرند در شورای شهر نیز اینگونه باشد که بتوان با رأی نصف به علاوه یک آرایش شهرداران، معاونین شهردار، روسای سازمان‌ها و شرکت‌ها را مورد سؤال قرار داد.

حافظی در پاسخ به سؤال همشهری که از وی درمورد برنامه‌ها و طرح‌های اجرا نشده کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری پرسید نیز گفت: ما یکسری پیشنهادهایی داشتیم که در دستور قرار نگرفت و پیشنهادهایی داشتیم که منحرف یا مختل شد. به‌عنوان مثال ما به‌دنبال آن بودیم که انتصابات در مجموعه شهرداری در سطح معاونین، شهرداران مناطق و روسای سازمان‌ها و شرکت‌ها طبق یکسری ضوابط و چارچوب‌ها صورت گیرد. صاحبان این مناصب از یکسری ویژگی‌ها برخوردار باشند مثل تجربه کاری‌، تخصص و... نه اینکه شهرداری منصوب کنیم که اگر راننده‌اش نبود راه برگشت به منزلش را بلد نباشد که متأسفانه این مسئله از دستور خارج شد. رئیس‌کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر یکی دیگر از پیشنهادهایی را که به سرانجام مورد انتظار نرسید صیانت از باغات شهر تهران اعلام کرد و گفت: طی 3سال گذشته روی این قضیه خیلی کار کردیم.

بحث صیانت از باغات دو سه بار هم به صحن شورای شهر آمد و هر بار به بهانه‌ای از دستور کار خارج شد و به سرانجام لازم نرسید. مقابله با آلودگی آب، صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده، توقف فعالیت کارخانه ایرفو، شناسایی 7هزار ساختمان پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر و مکاتبه با مالکان آنها به‌منظور رفع خطر ازجمله اقدامات مورد اشاره از سوی حافظی به‌عنوان دستاوردهای کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری بود. وی افزود: در بحث آلودگی آب که ما در شورای شهر پیگیر آن بودیم خوشبختانه متوجه شدیم که سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور در اواخر سال گذشته خواستار مقابله با آلودگی آب آشامیدنی و کشاورزی شده است.

  • انتقال دکل‌های برق به زیر زمین

دیروز معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون سلامت و محیط‌زیست از رایزنی با اعضای شورای شهر پنجم به‌منظور انتقال دکل‌های برق فشار قوی به زیر زمین سخن گفت و افزود: متأسفانه این دکل‌های برق برای سلامت شهروندان بسیارتهدید‌کننده محسوب می‌شوند. به همین دلیل از اعضای شورای شهر پنجم خواستم تا کار انتقال این دکل‌ها به تونل‌ها و شبکه‌های زیر‌زمینی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از عدم‌آگاهی شهروندان از موضوعاتی است که با آ‌ن درگیر هستند، گفت: در خانه‌های ایمنی که در سرای محله‌ها ایجاد شده موضوع ایمنی را آموزش می‌دهیم و آن را تبدیل به حقوق شهروندی و مطالبات عمومی کرده‌ایم. پیگیری مسائل ایمنی در ساخت و سازها و کاهش خطرپذیری و تدوین دستورالعمل‌های لازم برای آن درصورتی که مالک نسبت به رفع خطر اقدام نکند و صدورحکم لازم توسط ضابط قضایی این اتفاق بزرگی برای کاهش خطر‌‌پذیری شهر است.

  • 120میلیون مترمکعب آب برای تغذیه چاه‌های شهر

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز از تهیه شناسنامه باغات و حفظ باغات به‌هم پیوسته کن به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم شورای شهر در دور چهارم نام برد و گفت: هم‌اکنون تشخیص باغات بدون دخالت افراد و به شکل مکانیزه میسر است، ضمن اینکه نزولات آسمانی در تهران برابر با 120میلیون مترمکعب آب باران است که بنا به درخواست ما قرارشده تا آب باران به‌صورت جدا از شبکه فاضلاب به چاه‌ها برود و منجر به تغذیه آب چاه‌ها شود.

وی ممانعت از شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری را نیز از دیگر اقدامات کمیسیون سلامت ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته موتورها 700هزارتن گازآلاینده به شهر وارد کردند ضمن اینکه 95درصد از 3میلیون موتورسیکلت شهر کاربراتوری هستند که تا 7برابر یک خودرو آلودگی از خود تولید می‌کنند.

حقانی از عملکرد شهرداری تهران در بحث درآمد حاصل از پسماند تقدیر کرد و گفت: درآمد شهرداری از پسماند یا فروش زباله‌های خشک از 13به 64میلیارد تومان رسیده است و از بابت بهای خدمات 131میلیاردتومان و از بابت پسماند مسکونی 84میلیارد تومان درآمد دارد که درمجموع 279میلیارد تومان می‌شود و اقدام بسیار پسندیده‌ای است.

وی درعین حال با ابراز تأسف درمورد اینکه مدیریت شهری خود را خیلی نیازمند نظام برنامه‌ریزی نمی‌داند، گفت: اگر غیراز این بود ما می‌توانستیم شورای شهر بسیار موفق‌تری داشته باشیم. وی افزود: ما بارها اعلام کردیم اعداد و ارقام مربوط به بدهی‌های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی برای ما مشخص نیست درحالی‌که این بدهی‌ها باید روشن باشد تا شورای شهر آینده مواجه با اشکال نشود؛

ضمن اینکه نخستین وظیفه شهردار آینده باید تأمین دلیل از بدهی‌های شهرداری باشد و بعد شهرداری را تحویل بگیرد. آلودگی هوا، برداشت غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی، عدم‌اقدام عملی به نظام درآمدی شهرداری، نامعلوم بودن نحوه هزینه‌کرد و نبود پیوست‌های لازم در برنامه‌های شهرداری و از بین رفتن اراضی ذخیره شهری ازجمله مسائل مورد اعتراض حقانی بود.

  • شورا ابزار پشتیبانی از مصوبات خود را ندارد

احمد مسجد جامعی دیگر عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نیز طی سخنانی با گلایه از اینکه شورای شهر در پشتیبانی از مصوبات خود ابزار چندانی ندارد، گفت: ما در تهران بیش از هرچیز دیگر نیازمند توجه به بحث سلامت هستیم. وی گفت: اگر خشت خشت این شهر هم از طلا باشد چه ارزشی دارد که لحظه به لحظه از عمر شهروندانش به‌دلیل آلودگی هوا کاسته شود. وی از اهمیت سلامت روحی، جسمی و روانی شهروندان سخن گفت و افزود:

شهر مضطرب، آدم مضطرب به‌وجود می‌آورد درحالی‌که ما در شهر به‌دنبال روابط انسانی و محوریت انسان هستیم و سلامتی روح و جسم و جان انسان‌ها برای ما از اهمیت زیادی برخورداراست. مسجد جامعی با اشاره به اینکه کمیسیون سلامت در این‌باره نظریه داشت و برهمین اساس نیز کارش را پیش برد گفت: دیگر اولویت با ماشین نیست و نباید پیاده‌رو را به نفع سواره غصب کرد. وی که متولی برنامه تهرانگردی در دور چهارم شورای شهر است، گفت: ما در قالب برنامه تهرانگردی 1000نقطه تهران را دیدیم و 65درصد مواردی که بررسی کردیم درحوزه کمیسیون خودمان بود و 35درصد به حوزه‌هایی نظیر معماری و شهرسازی و حمل ونقل عمومی و میراث فرهنگی مربوط بود.

 
 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.