| کد خبر: 197013 |

◄ بالاخره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی قانونمند شد/ ابلاغ دستورالعمل تاکسی‌های اینترنتی

در حالی مسئولان شهری از امضای دستورالعمل نظارت شهرداری‌ها بر تاکسی‌های اینترنتی توسط وزرای صمت و کشور خبر داده‌اند که مدیران عامل دو شرکت مطرح تاکسی‌های اینترنتی چندان از آن رضایت ندارند.

تین نیوز

در حالی مسئولان شهری از امضای دستورالعمل نظارت شهرداری ها بر تاکسی های اینترنتی توسط وزرای صمت و کشور خبر داده اند که مطابق پیشبینی ها مدیران عامل دو شرکت مطرح تاکسی های اینترنتی چندان از آن رضایت ندارند. به گونه ای که مدیرعامل اسنپ، توافق تاکسی های اینترنتی با شهرداری یک بازی برد-برد ندانسته است. 

به گزارش تین نیوز، پس از 3 سال بالاخره دستورالعمل نظارت شهرداری ها بر تاکسی های اینترنتی روز گذشته ابلاغ شد و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز خبر داد که تاکسی های اینترنتی را به رسمیت می شناسد و به این ترتیب این تاکسی ها بالاخره نظارت پذیر شده و فعالیت شان در چارچوب قانون تعریف می شود.

علی پیرحسین لو، یکی از مشاوران معاون شهردار تهران در توییتر خود نوشته است که حالا تاکسی های اینترنتی باید 2 درصد از کرایه (کل درآمد) را به شهرداری پرداخت کنند.

برخی جزئیات توافق بین شهرداری و تاکسی ها اینترنتی

 جزییات این توافق هنوز در اختیار رسانه ها قرار نگرفته اما روز گذشته، علی پیرحسین لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در توییتر با انتشار یک رشته توییت، جزییات بیشتری از این توافق با تاکسی های اینترنتی را منتشر کرده است. بر اساس این رشته توییت، مهم ترین بخش های این توافق به شرح زیر هستند:

-این دستورالعمل استقلال تاکسی های اینترنتی را به رسمیت شناخته است.

-تاکسی های اینترنتی زیرمجموعه شهرداری یا نهاد دیگری نخواهند شد اما وزارت کشور و شهرداری ها بر آن ها نظارت می کنند.

-دغدغه های 4 ذی نفع اصلی در نظر گرفته شده است: مسافر، راننده، تاکسی های اینترنتی و شهرداری ها.

-تاکسی های اینترنتی تعهد می دهند که محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی کاربران را حفظ کنند.

-دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران مسافر و راننده برای جلوگیری از فعالیت کاربران سایر نرم افزارها ممنوع شده است.

-اطلاعات خودروها و رانندگان در سامانه وزارت کشور ثبت می شود.

-خودروهای فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف می شوند: از نیمه دوم سال 99 خودروهای با عمر بالای 15 سال، از نیمه دوم 1400 خودروهای بالای 13 سال و از نیمه دوم 1401 خودروهای بالای 10 سال (مثل تاکسی ها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.

-معاینه فنی خودروها مانند تاکسی های عادی و هر شش ماه یکبار خواهد بود.

-پلاک خودروها باید با استان محل فعالیت هم خوانی داشته باشد.

-هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر 12 ساعت در شبانه روز مجاز به سرویس دهی است.

-اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شرکت ها است. اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسی های تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود.

-شرکت ها باید قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند.

-شهرداری باید 2 درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند. در عوض تاکسی های اینترنتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می شوند.

-خودروهای فعال در تاکسی های اینترنتی باید با نصب علامت پشت شیشه جلو متمایز شوند.

درک متقابل در مذاکرات

میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی، گفت: آن چه طی دو سه سال گذشته در مذاکره بین شرکت های تاکسی های اینترنتی و نهادهای عمومی اتفاق افتاد مثبت و براساس درک متقابل از همدیگر بود. شهرداری ها و وزارت کشور متوجه این شدند که اتفاق جدیدی در بستر تکنولوژی می افتد که به نفع حمل و نقل شهری نیز هست و ما هم بیشتر با دغدغه های بخش عمومی آشنا شدیم.

مدیرعامل تپسی با اشاره به این که اگر دو طرف یک توافق از آن راضی باشند یعنی آن توافق 100 درصد مطابق خواسته های یک طرف نیست گفت: نکته مهم این بود که در این تعاملات نه با جنگ بلکه با فهماندن خودمان به طرف مقابل و متوجه کردن آنها  این که تغییر مدل تجاری تاکسی های اینترنتی ممکن نیست توانستیم به یک تفاهم دست پیدا کنیم.

منشی پور گفت: در این ابلاغیه مواردی شبیه قیمت گذاری، نحوه جذب راننده و احراز صلاحیت رانندگان وجود دارد و قیمت هم به صورت پویا تعیین می شود و هم چنین این نکته هم واضح شد که دیتای شرکت های تاکسی اینترنتی مربوط به خودشان است و اصل این کسب وکار هم بر اساس دیتا است.

مدیرعامل تپسی گفت: این تفاهم نامه از یک جهت دیگر هم بسیار مهم است و آن این که این نخستین بار است در طول چهل سال گذشته وزارت صمت، وزارت کشور و شهرداری ها بر سر یک موضوع به توافق رسیده اند و آن مسافرکشی شخصی بود. در طول چهل سال گذشته مسافرکشی شخصی به رسمیت شناخته نمی شد و هرچند تاکسی های اینترنتی مسافرکش نیستند اما مدلی غیر رسمی از حمل و نقل حالا به رسمیت شناخته شده و این اتفاق بزرگی است.

به گفته منشی پور بر اساس این ابلاغیه حالا تاکسی های اینترنتی نیاز به مجوز جدید ندارند و در ازای آن بحث پرداخت عوارض مطرح است که از ابتدا بحث 5 درصد مطرح بود و الان این عوارض 1.5 درصد نهایی شده است.

وی درباره زمان اعمال این مقررات جدید گفت: فعلا زمان دقیقی مشخص نیست ضمن اینکه خودوزارت کشور هم باید سامانه ای در این زمینه ایجاد کند و طبیعتا این زمان خواهد برد.

منشی پور در مورد بندی که گفته می شود تاکسیهای اینترنتی باید هزینه سفر بالاتر از سقف آژانس را به مسافر اطلاع دهند گفت: بحث فقط آژانس نیست بلکه تعرفه شورای شهر برای حمل و نقل شهری است. البته هنوز دقیقا مشخص نشده چه کلمات و چه چیزی گفته بشود که البته ما همین الان هم به نوعی افزایش تعرفه را به مسافر اعلام می کنیم

وی درباره افزایش هزینه سفر با توجه به پرداخت هزینه 1 و نیم درصدی به شهرداری گفت: طبیعتا این ممکن است روی قیمت سفر اندکی تاثیر بگذارد هرچند ممکن است با تمهیداتی که می اندیشیم این از سود ما کم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    قانون بد از بی قانونی بهتره

  • سیاوش نهاوندی 0 0

    همه راضی از تقسیم میزان نفوذ و درآمدهای نجومی حاصل از کار رانندگان بیچاره که هیچ حقی حتی به صورت صوری در این جلسات ندارند