| کد خبر: 176501 |

◄ انتخاب پنجم

گزینه‌های جایگزین شهردار تهران به‌زودی مشخص می‌شوند. اعضای شورای شهر تهران تا هفته پیش تأکید داشتند قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال شهرداران نمی‌شود اما هفته گذشته نامه‌ای از سوی معاون قوانین مجلس به علی لاریجانی منتشر شد که در نظر مشورتی به رئیس مجلس اعلام کرده بود، براساس قانون، شهردار تهران مشمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان شده و انتخاب یک نفر بازنشسته یا بازخرید شده به عنوان شهردار تهران ممنوع بوده و شهردار تهران نیز ملزم به استعفاست.

تین نیوز

اعضای شورای شهر تهران تا هفته پیش تأکید داشتند قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال شهرداران نمی‌شود اما هفته گذشته نامه‌ای از سوی معاون قوانین مجلس به علی لاریجانی منتشر شد که در نظر مشورتی به رئیس مجلس اعلام کرده بود، براساس قانون، شهردار تهران مشمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان شده و انتخاب یک نفر بازنشسته یا بازخرید شده به عنوان شهردار تهران ممنوع بوده و شهردار تهران نیز ملزم به استعفاست.

 پس از این نامه برخی نمایندگان مجلس برای رفع هرگونه ابهامی درخواست طرح یک‌فوریتی استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را در مجلس دنبال کردند.

در این طرح که به امضای ۱۳۷ نفر رسیده بود این سؤال مطرح شد که آیا همچنان که وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استثنا شده‌اند، شهردار تهران با توجه به موارد پیش گفته از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی است؟ که پاسخ آن «آری» آورده شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۴ رأی موافق و ۱۲۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با یک فوریت این طرح مخالفت کردند.

پس از پاسخ منفی مجلس به فوریت استفساریه، اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند به زودی پروسه انتخاب شهردار بعدی پایتخت آغاز می‌شود.

در فاصله کوتاهی گزینه‌های احتمالی در فضای غیررسمی خبری منتشر شد؛ گزینه‌هایی که پس از مدتی خود احتمال حضورشان در میان گزینه‌ها را رد کرده و اعلام می‌کردند تاکنون با آنها در خصوص شهرداری تهران صحبتی نشده است.

 دو نگاه برای انتخاب شهردار بعدی در شورا وجود دارد؛ برخی معتقدند شهردار بعدی پایتخت باید از داخل مجموعه شهرداری باشد تا فرد جدید که چند ماهی را برای شناختن شهرداری از دست ندهد. طرفداران این نگاه معتقدند این روش از فرصت‌سوزی و دوباره‌کاری‌ها جلوگیری می‌کند. جدی‌ترین گزینه‌های طرفداران این نگاه چند معاون فعلی شهرداری تهران هستند.

رئیس شورای شهر تهران، دو وزیری که به تازگی از هیئت دولت خداحافظی کرده‌اند دیگر گزینه‌های مطرح شده در این مدت هستند؛ هرچند برخی معتقدند شاید شهرداری قوی چندان تن به نظارت شورای پنجم ندهد.

 اعضای شورای شهر تهران تمایل دارند این بار سرپرستی برای شهرداری انتخاب نکنند.

 به گفته محمد علیخانی رقبا منتظرند تعداد مصوبات انتخاب شهردار و سرپرست شورای پنجم افزایش پیدا کند؛ انتخاب‌هایی که به خاطر رفتن‌هایی بوده که شورای شهر نقشی در آن نداشته است.

مجید فراهانی هم با بیان اینکه شهردار تهران از ۲۴ آبان ماه جزو بازنشستگان محسوب می‌شود و باید استعفا دهد چرا که بعد از آن امکان حضور در سمت خود را ندارد می‌گوید: از آنجایی که فرآیند انتخاب شهردار زمان‌بر و طولانی است از افشانی می‌خواهیم که تا ۲۴ آبان ماه در سمت شهرداری باقی بماند تا اعضای شورای شهر مجبور به انتخاب سرپرست شهرداری نباشند و بتوانیم در این مدت شهردار آینده تهران را انتخاب کنیم و از روز ۲۵ آبان ماه شهردار جدید فعالیت خود را آغاز کند.

به گفته وی فرآیند انتخاب شهردار فشرده‌تر است، چرا که علاوه بر بررسی برنامه‌های شهردار آتی، استعلام و تائیدیه وزارت کشور نیز زمانبر است.

 مرتضی الویری، عضو دیگر شورای شهر تهران هم دو شاخص اصلی برای شهردار آینده تهران نام می‌برد و می‌گوید: شورای شهر در روزهای آینده با بررسی گزینه‌ها شهردار تهران را از میان چهره‌های ملی و پاکدست انتخاب خواهد کرد و مهر تائیدی بر قانون‌گرایی که جوهره گفتمان اصلاح‌طلبی است خواهد زد. این پنجمین انتخاب شورای شهر تهران برای کلیدداری بهشت است.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.