| کد خبر: 174243 |

◄ علت افت کیفیت گازوئیل به‌روزرسانی پالایشگاه‌های اراک و اصفهان است

علت افت کیفیت گازوئیل در طی این دو ماه این است که پالایشگاه‌های اراک و اصفهان درحال به‌روزرسانی بودند. محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این خبر گفت: نتایج پایش سوخت گازوئیل توسط سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد که کیفیت سوخت در اردیبهشت‌ماه مناسب بوده و در ماه‌های خرداد و تیر دچار مشکل شده است

تین نیوز

علت افت کیفیت گازوئیل در طی این دو ماه این است که پالایشگاه‌های اراک و اصفهان درحال به‌روزرسانی بودند. محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این خبر گفت: نتایج پایش سوخت گازوئیل توسط سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد که کیفیت سوخت در اردیبهشت‌ماه مناسب بوده و در ماه‌های خرداد و تیر دچار مشکل شده است

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، موسوی‌خواه در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با موضوع کیفیت سوخت دیزل در سازمان حفاظت محیط‌زیست با طبیعی دانستن روند به‌روزرسانی پالایشگاه‌ها و کمبود تولید سوخت در این زمان‌ها گفت: کیفیت تولید سوخت در پالایشگاه‌های اراک، اصفهان و تهران روزبه‌روز درحال بهبود است

او افزود: در پالایشگاه بندرعباس تولید نفت‌گاز یورو۴ افزایش‌یافته و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۲ میلیون دیزل زیر ۵۰ ppm تولید می‌کند. مخازن انبار شهیدرجایی را برای نفت‌گاز و بنزین استاندارد آماده کرده‌ایم.

موسوی‌خواه تأکید کرد: در اجرای تعهدات خود در توزیع سوخت دیزل یورو۴ بیشتر از تعهدات خود عمل خواهیم کرد. بااینکه توزیع گازوئیل یورو۴ هزینه زیادی برای ما در بردارد؛ اما این طرح را اجرایی می‌کنیم. اجرای تعهدات خود را در مورد توزیع نفت‌گاز یورو۴ از خردادماه شروع کردیم و تعهدات توزیع نفت‌گاز و بنزین یورو۴ به‌طور ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

او ادامه داد: از نیمه دوم شهریور پالایشگاه تبریز سوخت دیزل یورو۵ را تولید می‌کند که در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان توزیع می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت نفت در مورد کاهش کیفیت سوخت در برخی جایگاه‌ها تصریح کرد: نتایج پایش کیفیت سوخت نشان می‌دهد که در کرج در یک دوره ثابت، در یک جایگاه سوخت استاندارد یورو۴ توزیع‌شده و در یک جایگاه دیگر در همان بازه زمانی، سوخت از کیفیت مناسب برخوردار نبوده است. نکته مهم آن است که مبادی تأمین سوخت در همه این جایگاه‌ها یکسان است.

موسوی‌خواه ادامه داد: تأکیدداریم که نماینده وزارت نفت در همه نمونه‌گیری‌ها برای پایش کیفیت سوخت دیزل حضورداشته باشد. چون ما فرآورده‌های نفت‌گاز را با نفت‌کش‌ها جابجا می‌کنیم و ممکن است این نفت‌کش‌ها تخلفات احتمالی داشته باشند یا در جایگاه امکان بروز تخلف وجود دارد. البته قاطبه صنف جایگاه‌داران سوخت بسیار زحمتکش هستند؛ اما در هر قشری ممکن است تخلفاتی پیش بیاید. از این منظر الزام داریم که به هنگام نمونه‌گیری‌ها نماینده ما حضورداشته باشد تا اگر جایگاهی تخلفی داشته در کمیته تخلفات با آن‌ها برخورد شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: این نوید را می‌دهیم که در ماه جاری و ماه آینده وضعیت توزیع سوخت دیزل یورو۴ بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. همچنین هر آنچه تولیدات نفت‌گاز یورو۴ داشته باشیم به نحو احسن در کشور توزیع می‌کنیم. اگر تا دو سال آینده تولید نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان به‌طور کامل یورو۴ بشود علاوه‌بر محورهای مواصلاتی می‌توانیم در کل جایگاه‌های اصلی کشور توزیع سوخت نفت‌گاز یورو۴ را داشته باشیم. افزون بر این اگر بنزین پالایشگاه تهران یورو۴ بشود می‌توانیم در نیمه شمال‌غربی کشور کلیه توزیع بنزین و نفت‌گاز را به یورو۴ تبدیل کنیم.

مشکلات اجرای طرح کهاب در کشور

موسوی‌خواه در ادامه در مورد عدم اجرای طرح کهاب توسط وزارت نفت اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست خواستار اجرای طرح کهاب از سوی وزارت نفت است؛ اما سؤال اصلی آن است که آیا روش و تکنولوژی طرح کهاب هم وجود دارد؟ از سال ۱۳۹۰ تاکنون در تعدادی از انبارها طرح کهاب اجراشده و میلیاردها تومان نیز هزینه داشته است؛ اما به دلیل نبود تکنولوژی مناسب به شکل آزمون‌وخطا انجام‌شده است.

او ادامه داد: ۱۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح کهاب در انبار اصفهان هزینه شد که جواب مثبتی هم نداشت. مشابه آن در تبریز و هرمزگان نیز به اجرا رسید؛ اما خروجی قابل قبولی نداشت. در راستای اجرای درست طرح کهاب به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراخوان داده‌ایم که هر آنچه استحصال داشته باشند مابازاء آن را به نرخ فوب (FOB) دریافت کنند. در این طرح بازگشت سرمایه و سود را ظرف مدت پنج ‌تا هفت سال تضمین کردیم. این روش بهتری است و آن را دنبال خواهیم کرد.

واگذاری اجرای طره کهاب در جایگاه‌ها به شرکت‌های خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: درحال‌حاضر چند قرارداد درزمینهٔ کهاب منعقد کرده‌ایم. برای مثال هفته قبل با یکی از سرمایه‌گذاران قراردادی منعقد کردیم تا در ۵۰ جایگاه به شکل BOT طرح کهاب اجرا شود. بدین ترتیب که جایگاه‌دار هیچ هزینه‌ای نمی‌کند و تنها جایگاه را برای نصب تجهیزات در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. از محل استحصال فرآورده‌ها پول آن به سرمایه‌گذار داده می‌شود. جزئیات این قراردادها در سایت پخش فرآورده‌ها بارگذاری شده است.

موسوی‌خواه گفت: بعد از فراخوان برای اجرای طرح کهاب تعداد زیادی سرمایه‌گذار مراجعه کرده‌اند و قصد داریم این طرح را برای تمام انبارها اجرایی کنیم. از بیش از ۴۰۰ جایگاه توزیع سوخت ضمانت‌نامه گرفته‌ایم که طرح کهاب را انجام دهند. از جایگاه‌داران ضمانت ۲۱۰ میلیون تومانی دریافت کرده‌ایم که در صورت عدم اجرای طرح کهاب طی شش ماه این ضمانت‌نامه‌ها ضبط می‌شود. مجوز گرفته‌ایم که برای اجرای طرح کهاب به ازای هر لیتر ۶۰۰۰ تومان کارمزد دریافت شود.

طرح کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است. کهاب سرنام عبارت کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است. هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری و هم‌اکنون به دست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درحال اجراست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.